Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Dermatologen starten online webcamconsult

Twee dermatologen van het Lievensberg ziekenhuis hebben een eigen oplossing bedacht om een consult op afstand uit te voeren. De dienst heet Webcamconsult en is bedacht om artsen te ondersteunen bij het uitvoeren van vervolgconsulten.
Dermatologen starten online webcamconsult

Milan Tjioe, een van de initiatiefnemers, legt uit dat het idee is ontstaan omdat er nog geen product op de markt was dat voldeed aan de wensen. ‘Een aantal andere videodiensten die gebruikt worden in de zorg zijn niet echt geschikt om met patiënten te praten. Ze zijn gericht op grote bedrijven en het voeren van groepsgesprekken. Bovendien kunnen patiënten in deze varianten vaak ongevraagd contact opnemen met artsen of binnenvallen bij andere gesprekken als zij te vroeg inloggen. Daar wilden wij verandering in brengen’

Digitale wachtkamer

Bij Webcamconsult worden de patiënten opgevangen in een digitale wachtkamer. De secretaresse van de afdeling heeft en eigen login en beheert de wachtkamer. ‘Zij kan meldingen plaatsen en patiënten bijvoorbeeld informeren dat het iets uitloopt. Zo hoeven artsen zich niet constant te bemoeien met de wachtkamer. Aan de andere kant weten patiënten direct waar ze aan toe zijn. Zonder deze functionaliteit zitten ze soms tijden te wachten tot de dokter op komt dagen.’

Vervolgconsult

De Nederlandse Zorgautoriteit besloot begin dit jaar dat het digitale vervolgconsult voor een vergoeding in aanmerking komt. ‘Wij gebruiken het ook alleen maar voor vervolgconsulten’, vertelt Tjioe. ‘Voor het eerste onderzoek moeten mensen echt langs komen, zodat lichamelijk onderzoek mogelijk is. Via de webcam kunnen we bijvoorbeeld geen bloeddruk meten, diepte van de aandoening bekijken of een ontsteking onderzoeken. Het webcamconsult moet daarom niet gezien worden als oplossing voor alles. Het werkt vooral bij controlemomenten om te kijken naar bijwerkingen en progressie. Daarnaast kan er prima begeleiding en uitleg worden gegeven.’

Voordeel voor patiënten en artsen

Het webcamconsult zorgt ervoor dat patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis afreizen. Bij vervolgafspraken komt het regelmatig voor volgens Tjioe dat patiënten te horen krijgen dat zij goed op weg zijn. Daar hebben ze dan vaak een hele reis voor afgelegd. Maar ook voor de arts werkt het efficiënter. We bellen regelmatig met patiënten en dikwijls nemen zij niet op. Gedurende de dag proberen we dat nog een paar keer en dat kost elke keer tijd. Met deze oplossing zien we direct of iemand in de digitale wachtkamer aanwezig is. Dan kost het ons geen extra tijd. Daarnaast blinkt Webcamconsult uit in eenvoud, vertelt Tjioe. ‘Iedereen die ermee begint, snapt in één keer hoe het werkt. Patiënten hoeven bovendien geen software te installeren omdat het programma web-based werkt. Veel makkelijker voor patiënten. Ook voor artsen trouwens. In ziekenhuis lopen zij vaak tegen installatierechten aan. Daar heeft Webcamconsult geen last van.’

Toekomst

Tweede partij die met Webcamconsult gaat werken is het bariatrisch centrum (voor mensen met ernstig overgewicht) tegenover het Lievensberg ziekenhuis. ‘Zij krijgen patiënten vanuit heel Nederland en zien veel mogelijkheden.’ Als de proef slaagt gaan meerdere afdeling in het Lievensberg aan de slag met het programma. ‘Vervolgens willen we Webcamconsult aanbieden aan andere zorgpartijen in Nederland’, zegt Tjioe tot slot. 'Geïnteresseerden kunnen Webcamconsult gratis proberen.'

Dermatologen starten online webcamconsult

Eén reactie

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden