Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Albert Schweitzer gaat WhatsAppen met patiënten

Patiënten kunnen de komende drie maanden WhatsAppen met het Albert Schweitzer ziekenhuis. Met de nieuwe optie wil het ziekenhuis meer maatwerk bieden aan patiënten.
Albert Schweitzer gaat WhatsAppen met patiënten

Patiënten krijgen antwoord van de communicatieafdeling. Vragen via WhatsApp die betrekking hebben op de medische behandeling, kunnen niet inhoudelijk worden beantwoord. Ralph Bouman, adviseur digitale media: 'Daar zitten natuurlijk allerlei restricties aan op het gebied van medische veiligheid en geheimhouding. Het zijn niet onze dokters die de WhatsApp bedienen, het is de afdeling Communicatie, die wel toegang heeft tot veel informatie. Alle denkbare algemene of huishoudelijke vragen zijn welkom. Als wij niet via WhatsApp kunnen antwoorden, geven we dat aan en helpen we de vragensteller verder op weg. We hopen erachter te komen of er behoefte is aan ons gebruik van dit communicatiemiddel en zijn benieuwd welke vragen er komen.' Na drie maanden, eind april, wordt de proef geëvalueerd.

Nieuwe manieren

De afgelopen jaren is het ziekenhuis steeds op nieuwe manieren in contact getreden met patiënten en belangstellenden, onder meer via 'rode en groene kaarten' en tal van bijeenkomsten, maar ook met digitale media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube. 'Via deze kanalen krijgen wij dagelijks tientallen vragen en reacties', vertelt adviseur digitale media Ralph Bouman. 'Mensen vinden het steeds normaler om langs relatief nieuwe wegen contact met een organisatie te maken. Als klantgericht bedrijf willen wij daaraan tegemoetkomen. We monitoren actief de sociale media en we antwoorden of helpen waar we kunnen.'

Opkomst van WhatsApp

De laatste jaren heeft WhatsApp in het persoonlijke en zakelijke leven van velen een hoge vlucht genomen. Het Albert Schweitzer ziekenhuis werd onlangs getriggerd door een bericht over de gemeente Terneuzen, die burgers de gelegenheid biedt om hun vragen en opmerkingen te WhatsAppen. Bouman: 'Dit idee blinkt uit door eenvoud, je hebt alleen maar een smartphone nodig. Wij willen dit ook proberen. We weten niet waartoe het zal leiden, ook niet welke vragen mensen ons zullen stellen. We gaan in elk geval onze uiterste best doen om de vragenstellers tegemoet te komen.'

WhatsAppen met het ziekenhuis

WhatsApp is een applicatie op de mobiele telefoon en werkt vrijwel hetzelfde als sms, maar dan gratis via de internetverbinding. Het WhatsApp-nummer van het Albert Schweitzer ziekenhuis is 06 - 12 788 778. Dit nummer wordt niet beantwoord voor gespreksoproepen.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden