Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Meer tijd voor patiënt door smartphone’

Verpleegkundigen staan te weinig aan het bed van de patiënt door veel administratieve taken en een inefficiënt werkproces. De Myco, een smartphone voor verpleegkundigen, gaat daar verandering in brengen, denken productmanager Mario de Lijster en marketingmanager Marja Nieboer van Ascom.
‘Meer tijd voor patiënt door smartphone’
Foto: Ascom

De Myco staat voor My Companion en is ontstaan na een wereldwijd onderzoek dat in het Zweedse Göteborg is opgestart. Onderzoekers van Ascom liepen mee met de diensten van verpleegkundigen en ontdekten dat de verpleegkundigen kampten met twee grote problemen. Ten eerste lopen zij vele kilometers op een dag terwijl dat niet altijd nodig is. Ten tweede kampen zij met een overkill aan alarmen en verstoringen.

Speciaal voor verpleegkundigen

De huidige verpleegkundigen werken vaak nog met een pieper om op de hoogte te blijven van meldingen. De Myco kan daar verandering in brengen, denken De Lijster en Nieboer. 'De telefoon is praktisch onverwoestbaar en buigt niet. We hebben filmpjes waar mensen spijkers in het hout slaan met de display van de telefoon. De telefoon kan tegen elk ontsmettingsmiddel. We hebben de witte kleur gekozen omdat daar het vuil goed op zichtbaar is. Verder gaat de batterij een dienst mee en kan snel vervangen worden. De grootte is gericht op een vrouwenhand waardoor de telefoon door iedereen met één hand te bedienen is. Tot slot is heel lang nagedacht over de clip waarmee de telefoon in het borstzakje blijft zitten. De gewichtsverdeling is ideaal waardoor de telefoon niet steeds uit de borstzak kiept.' Bij het openen van de telefoon is direct een overzicht van alle patiënten en hun status zichtbaar. Verpleegkundigen krijgen daardoor inzicht in de afdeling. Wanneer zij telefonisch in gesprek zijn, komen meldingen daar gewoon doorheen. De Lijster: 'De telefoon draait op Android en we hebben een speciale versie ontwikkeld waardoor meldingen altijd prioriteit krijgen. Ook als de telefoon vastloopt, wordt het meldingenprogramma automatisch opnieuw opgestart.'

Alarmmoeheid

De Lijster legt uit dat de werkprocessen zullen veranderen dankzij de telefoon. 'De telefoon heeft een scherm aan de bovenkant zodat verpleegkundigen daar de melding zien. Als zij bijvoorbeeld een steriele wond verzorgen hoeven zij de telefoon niet aan te raken.' Het scherm laat zien waar het alarm is, om welk type alarm het gaat en de kleurcodering en een pictogram geven de urgentie aan. Ook kan er gebruikt gemaakt worden van geluid en trilling. 'Door het inzicht kan een verpleegkundige beter beslissen of actie nodig is.' Het is wel nodig om het aantal meldingen zo ver mogelijk terug te brengen. Door de vele piepjes en alarmen, kan het voorkomen dat verpleegkundigen gewend raken aan het geluid. 'Zij horen het simpelweg niet meer', legt De Lijster uit. 'Via ons softwareplatform kunnen we de oproepen van patiënten aan specifieke verpleegkundigen toewijzen. Zo krijgt niet iedereen alle oproepen binnen. Daarnaast is het mogelijk om te werken met kwalificatielevels. Een hooggekwalificeerde verpleegkundige krijgt daardoor geen oproepen voor eenvoudige verpleegkundige handelingen.'

Kilometers

Tijdens het onderzoek voor de Myco zijn de looproutes van verpleegkundigen in zes landen op 23 afdelingen geanalyseerd. Tussen de afdelingen zijn verschillen, maar internationaal gezien is op dezelfde afdelingen in de diverse ziekenhuizen weinig verschil. Een Nederlandse verpleegkundige loopt ongeveer evenveel als een Duitse of Zweedse. 'We zagen dat verpleegkundigen constant op zoek waren naar informatie en daarvoor heel veel liepen', vertelt Nieboer. 'Zij overleggen met collega's, zoeken informatie op in de computer, werken de administratie bij en lopen van melding naar melding. Zij staan minder dan een kwart van de tijd aan het bed van de patiënt.' Via de smartphone kunnen verpleegkundigen bijvoorbeeld patiëntgegevens invoeren, laboratoriumuitslagen bekijken, medicatietoediening registreren via de barcodescanner, collega's raadplegen via een chatfunctie. De Lijster: 'Verpleegkundigen zoeken vragen van patiënten vaak op in de Computer on Wheels (COW). Deze computer blijft vaak op de gang staan waardoor ze constant heen en weer lopen. Of de COW is meegenomen door een collega, waardoor zij op zoek moet. Juist in dat soort zaken zitten de extra meters. Een smartphone kan veel extra lopen voorkomen.'

Looproutes van verpleegkundigen weergegeven.
Blauw = Informatie-uitwisseling,
Rood = Interactie met de patiënt
Geel = Transport,
Paars = Administratie
Groen = Telefoneren

Statistiek

Ook voor managers en teamleiders is de Myco interessant. De telefoon heeft uitgebreide locatiebepaling en via de software worden alle meldingen geregistreerd. 'Het wordt daardoor bijvoorbeeld inzichtelijk hoe snel meldingen opgepakt zijn en wanneer pieken of dalen plaatsvinden. Managers kunnen daardoor de werkwijze efficiënter maken.'

Toepasbaarheid

Van de artsen en verpleegkundigen heeft 81 procent een smartphone bij zich op het werk. Zij weten hoe het werkt, maar kunnen hun eigen toestel niet inzetten tijdens het werk. Deze zijn breekbaar, niet goed schoon te houden en bovendien mag patiëntdata niet zo maar op alle apparaten gezet worden. Om een smartphone te implementeren moeten werkwijze en protocollen aangepast worden. 'Dat vereist aanpassingen en daarover zijn we nu in gesprek met ziekenhuizen. Dat betekent ook verrijking met apps van de ziekenhuizen of uit de zorg. Denk aan apps met protocollen. Op papier zijn dit enorme boekwerken, maar via de telefoon het altijd bij de hand. Het moet niet gewoon een smartphone worden, maar echt het werk van een verpleegkundige vereenvoudigen.'

 

 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden