Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Pluryn realiseert e-healthambities VWS

Zorginstelling Pluryn kan de e-healthambities van VWS al begin 2015 grotendeels waarmaken. Cliënten hebben vanaf dan toegang tot gegevens, voeren zelf metingen uit en krijgen digitaal contact met hulpverleners.
Pluryn realiseert e-healthambities VWS
Foto: StockXchng

Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn formuleerden in een Kamerbrief de wensen die zij hebben op het gebied van elektronische zorg. Zij willen dat de burger centraal staat en zoveel mogelijk de regie krijgt over zijn leven. Daarvoor is het nodig dat burgers toegang krijgen tot de medische gegevens, zelf metingen kunnen uitvoeren en 24 uur per dag de mogelijkheid krijgen om ondersteuning te vragen. 'Wij kunnen het merendeel van deze doelstellingen al in het eerste kwartaal van 2015 realiseren', vertelt Sanneke Langendoen, programmamanager e-health bij Pluryn. Dat komt volgens haar doordat het management honderd procent gelooft in de kracht van e-health. 'Dat is nodig, want in het begin vereist het namelijk investeringen en lef om deze nieuwe weg in te slaan.'

Toegang tot medische gegevens

Pluryn is een organisatie voor cliënten met een complexe zorgvraag in gehandicaptenzorg en jeugdzorg en startte twee jaar geleden met de digitalisering van zorg. De cliënten hebben via het zorgplatform QULI binnenkort toegang tot hun eigen gegevens. 'Bij ons stellen de cliënten een plan op waaraan ze willen werken en koppelen daar gegevens aan. Een doel is bijvoorbeeld dat zij willen leren koken of de financiën op orde krijgen. Voorheen waren de gestelde doelen slecht toegankelijk voor de cliënten omdat ze in een dossiermap op kantoor stonden of in het systeem van een begeleider. De cliënten wilden meer zicht op de doelen zodat zij zelf kunnen monitoren. De intramurale cliënten gaan in het weekend nog wel eens naar hun ouders en nu kunnen zij ook daar aan hun doelen werken. Het zorgt voor meer participatie en het schept de mogelijkheid om trajecten te verkorten.'

Regie bij de cliënt

Het platform waar de cliënten mee werken is één geheel. 'De medewerkers van Pluryn zijn gewend om in veel verschillende systemen hun werk te doen, dat wilden we niet voor cliënten. Dit platform is even eenvoudig als Facebook en vele malen veiliger. Bovendien blijft de regie echt bij de cliënt. Ook als zij niet langer klant van ons zijn, behouden zij hun QULI-account met alle gegevens.' Het portaal helpt de cliënt op vier manieren: Via tools wordt de zelfredzaamheid gestimuleerd, de cliënten hebben toegang tot hun eigen gegevens, zij kunnen contact hebben met zorgverleners en mantelzorg. Tot slot kunnen zij data van zelfmetingen toevoegen in hun dossier. Volgens Langendoen is het belangrijk om in te spelen op de wensen van de cliënt. 'We moeten cliënten de mogelijkheid geven dat zij de ondersteuning krijgen wanneer zij dat willen. Cliënten houden zich niet aan onze negen tot vijf werktijden. Om die reden willen we 24 uur per dag ondersteuning bieden. Denk aan beeldbellen of een chatfunctie. We hebben al een meldkamer en gaan nu kijken hoe we deze discussie intern kunnen oplossen.'

 

Zelfmetingen

De apparatuur die cliënten gebruiken voor zelfmetingen zullen vooral consumentenproducten zijn. Deze zijn doorontwikkeld en werken goed samen met het platform. Pluryn start met het meten van slaapritme in een pilot. Het is nu nog in een experimentele fase maar er wordt wel een businesscase voor ontwikkeld. De sleeptracker heeft zichzelf al bewezen binnen de organisatie. Een begeleider vertelde dat een van de cliënten slecht sliep door overmatig blowen. Toen de cliënt via een Jawbone UP inzicht kreeg in zijn slaappatroon is hij een stuk gaan minderen. Zijn slaapritme is daardoor sterk verbeterd. Langendoen denkt ook aan cliënten met een laag cognitief niveau die zelf niet goed kunnen communiceren. 'Voor deze groep kunnen we ook inzichtelijk maken of zij goed slapen.' Langendoen wil in de toekomst ook smartwatches voor de cliënten. 'Deze apparaten meten allerlei gegevens als beweging en slaapritme. Bovendien kunnen we daar herinneringen op weergeven zodat begeleiders ontlast worden. Het grote nadeel is dat deze slimme horloges nog een beperkte batterijduur hebben.'

Living lab

Om zorgprofessionals en cliënten kennis te laten maken met de nieuwe technologie, heeft Pluryn een living lab ontwikkeld. In deze ruimte kan iedereen de technologie uitproberen. Zo geeft de organisatie workshops en legt nieuwe methodieken uit aan werknemers. 'Medewerkers worden op deze manier bekend met de mogelijkheden. Zonder deze kennis ontstaat het gevaar dat zij cliënten onderschatten. Vaak kunnen cliënten namelijk gewoon met de nieuwe mogelijkheden overweg, zoals een iPad. Daarnaast willen we dat de vernieuwingen ook de huidige werkwijze gaat vervangen. Het moet er niet bij komen.' Daarom ontwikkelt Pluryn blended zorg, waarin e-health een geïntegreerd onderdeel is van de dienstverlening. Met de cliënten is een denktank opgesteld. Wekelijks komen zij bij elkaar om te praten over innovatieve toepassingen, maar ook om nieuwe toepassingen te testen. 'Het is ons doel te inspireren. Zie het als het planten van een zaadje dat moet groeien.'

Businesscase

Uiteindelijk moet e-health de zorg ook betaalbaar maken. 'Kwaliteit staat voorop', benadrukt Langendoen. 'Maar we kijken wel of het goedkoper en efficiënter geregeld kan worden. Daarvoor gaan we in gesprek met partners en betrekken hen vroeg bij de projecten. Verder hebben we werkgroepen met alle ondersteunende diensten als HR, R&D en ict. Dit zijn allemaal mensen die hun eigen verantwoordelijkheid moeten pakken: wat moet er gebeuren om een project of pilot te laten slagen en het vervolgens op te schalen? Dat is constant de vraag.'

Lees ook:

'Baas over al je gegevens', over het e-healthplatform QULI,  In Zorgvisie ict magazine nr. 4 van augustus 2014

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden