Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Ggz ontevreden over eigen zis/epd

De grote, geïntegreerde ggz-instellingen zijn ontevreden over hun zis/epd. Toch stappen ze niet over naar een andere leverancier omdat dit veel geld en energie kost en ze er weinig mee opschieten. Dat stellen Bart Groothuis en Joren Roelofs van M&I Partners in een overzicht van de zis/epd-markt in de ggz in Zorgvisie ict magazine.
Ggz ontevreden over eigen zis/epd

Groothuis en Roelofs hebben gekeken naar de 26 grote geïntegreerde ggz-instellingen in Nederland. Zij zien dat daar vier grote leveranciers actief zijn: PinkRoccade Healthcare, McKesson, Impuls en Chipsoft. PinkRoccade is met een marktaandeel van 54 procent marktleider. Dit komt vooral door de fusiegolf in de jaren negentig. Bij pakketvergelijkingen tussen de fusiepartners het voordeel vaker richting PSYGIS dan richting de andere pakketten.

REPD

GGZ Nederland startte in 2008 met de ontwikkeling van een zogenoemd Referentiemodel voor het ggz-EPD. Doel van dit traject was onder andere vraagbundeling en innovatie. Vraagbundeling van de kant van de ggz-instellingen waarmee inkoopvoordelen konden worden bereikt en (versnelling van) innovatie van bestaande pakketten. 'Ondanks het REPD-traject dat juist de intentie had innovatie en nieuwe toetreders te stimuleren, horen we van bestuurders en IT-managers dat ze over het algemeen ontevreden zijn over hun zis/epd en hun zis/epd-leverancier. Hoe komt dat en waarom stappen ggz-instellingen dan niet over naar een andere leverancier?', vragen Groothuis en Roelofs zich af in het artikel.

Onvrede

De belangrijkste oorzaak van deze ontevredenheid is volgens de auteurs dat alle ggz-instellingen hun processen anders hebben georganiseerd en andere accenten leggen in de besturing van hun organisatie. 'En voor die unieke inrichting hebben ze eigenlijk een maatwerkapplicatie nodig, maar ze hebben een "standaard pakket". Het gevolg is dat een leverancier veel verzoeken krijgt tot aanpassingen en maatwerk, in de vorm van maatwerkrapporten, maatwerkschermen en soms zelf complete maatwerkmodules. Een andere oorzaak van de ontevredenheid ligt in het licentiemodel dat de leveranciers hanteren. Een ggz-instelling betaalt een jaarlijks onderhoudstarief aan de leverancier. Voor dit bedrag verplicht de leverancier zich tot het oplossen van storingen, inbouwen van nieuwe functionaliteit en het volgen van de wet- en regelgeving. En in die laatste zit hem nou net de crux. De ggz wordt jaarlijks overspoeld met nieuwe wet- en regelgeving met als gevolg dat zowel de instelling als de leverancier alle zeilen moet bijzetten om procedures en software aan te passen aan de nieuwe spelregels. Vaak zijn de aanpassingen zo omvangrijk dat het hele jaarlijks onderhoudsbudget, of zelfs nog veel meer daaraan opgaat. Bouwen en aanpassen van software blijft een ambachtelijk beroep en het vergt ook anno 2014 nog veel manuren. Gevolg is dat er voor het gevoel van de ggz-instelling geen "nieuwe" functionaliteit wordt gebouwd. Een oplossing kan zijn dat de ggz-instellingen hun IT-budget aanzienlijk zouden verhogen en meer gaan besteden aan hun zis/epd, maar gegeven de huidige krimp op de budgetten van overheidswege gaat dat niet gebeuren.'

Zorgvisie ict magazine

Het complete verhaal inclusief marktoverzicht staat in het decembernummer van Zorgvisie ict.

 

 

Zorgvisie ict magazine

Het complete verhaal inclusief marktoverzicht staat in het decembernummer van Zorgvisie ict.

 

6 reacties

  • Bovenstaand artikel geeft duidelijk aan dat bestuurders en IT-managers in de GGZ over het algemeen ontevreden zijn over hun EPD-systeem. Op basis van de beoordelingen van meer dan 500 zorgprofessionals op EPDmeter.nl wordt langzaam duidelijk dat ook de eindgebruikers in de GGZ - de zorgprofessionals - niet helemaal tevreden zijn. Helaas hebben nog niet zoveel zorgprofessionals Chipsoft EZIS en Nexus XmCare beoordeeld maar er zijn wel al aardig wat beoordelingen van Impulse USER en PinkRoccade mijnQuarant binnen.

    Wat voor vragen roept het volgende overzicht bij u op? https://epdmeter.nl/overzicht/systemen

  • ErPowin

    Ken uw dossier zou ik zeggen. Wanneer best practics inhoud: monolitisch, niet of slecht koppelbaar, moeilijk toegankelijke data, geen aansluting met e-health, mobile etc. Dan snap ik wel waarom instellingen ontevreden zijn geworden, wet van de remmende voorsprong. De GGZ sector werkt al langer met een EPD en in de natuurlijke ontwikkeling, versterkt door regeringsbeleid en ontwikkelingen online maken dat de 'veroudering' versneld toeslaat. Flexibele medische data is noodzakelijk om de professional beter te ondersteunen op welke plek hij ook is en in een toenemend aantal ketens die uitwisseling verwachten en tot slot een wereld waarin online therapie in vele vormen een verlengstuk van het EPD wordt. Dan zwijg ik nog over de PHR ontwikkeling....

  • Kees.Rietman

    Ben het met Van Zanten eens.
    Veel instellingen denken dat ze zelf zo bijzonder zijn dat ze hun eigen organisatie niet willen aanpassen aan een best practice van een leverancier. Van uit effectiviteit en efficiency zouden ze dat direct moeten doen.
    Het is fundamenteel ook verkeerd om in het contract het financiële risico van overheidsaanpassingen op te nemen. Als professioneel opdrachtgever mag je dat niet bij een leverancier neerleggen, is trouwen ook nog te kostbaar. Wel mag je contractueel van hem verwachten dat hij dit technische helpt oplossen en de kosten hiervan te beperken.

  • Hans ter Brake

    Opmerkelijk is denk ik dat relatief kleine markt vanuit REPD 4x alle W&R laat realiseren.

  • Hans ter Brake

    M

  • van Zanten

    Als ik dit verhaal zo tussen de regels door lees dan zijn de instellingen vooral ontevreden met de manier waarop ze zelf werken en veroorzaken ze de problemen ook zelf. Het is wel een beetje apart dat al die instellingen allemaal anders werken. Het type cliënten dat ze hebben (mits ze dezelfde doelgroep hebben) is toch overal hetzelfde?

    Wanneer je een standaardwerkwijze / -pakket wilt gebruiken, ga er dan niet van alles aan zitten knutselen. Een leverancier moet dat ook niet doen, tast alleen maar de stabiliteit aan. Dat weten we al vele jaren vanuit ERP implementaties. Gebruik het pakket 'as is' en zorg er voor dat je organisatie op een standaard manier efficiënt werkt. Daar was toch het REPD voor bedoeld? Dat er elk jaar veel nieuwe wet- en regelgeving komt is een gegeven. Maak daar separate afspraken over, buiten (nieuwe) functionaliteit en regel dat als collectief.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden