Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Patiënt wordt weggehouden van medisch dossier’

Mark van Dorresteijn
Artsen maken het patiënten lastig om een kopie van hun medisch dossier op te vragen. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek met mysterypatiënten.
'Patiënt wordt weggehouden van medisch dossier'

Dertig van de vijftig onderzochte huisartsen wierpen drempels op wanneer patiënten vroegen om hun medisch dossier. Acht patiënten lukt het zelfs helemaal niet om hun dossier te krijgen. Het recht op inzage in en een kopie van het medisch dossier is vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).

Achterdocht

Vijftien van de vijftig mysterypatiënten die aan het onderzoek meedoen, moeten eerst uitleggen waarom ze hun dossier eigenlijk willen hebben. Sommige artsen reageren ronduit achterdochtig, merken de patiënten: ‘Als ik ergens ontevreden over was, moest ik maar gewoon open kaart spelen.’ Om inzage in het dossier te krijgen, moeten zes patiënten eerst op een persoonlijk gesprek bij de huisarts komen. Vier artsen weigeren de patiënten een papieren kopie mee te geven. Ze mogen hun dossier alleen in de praktijk komen bekijken. Dit alles is niet zoals de WGBO de artsen opdraagt te handelen. Een patiënt moet bijvoorbeeld altijd de mogelijkheid krijgen zijn medisch dossier thuis nog eens rustig na te lezen.

Reactie LHV

In een reactie zegt de landelijke huisartsenvereniging dat steeds meer instanties aan patiënten vragen een kopie van hun medisch dossier te regelen, waarmee patiënten in een kwetsbare positie terecht kunnen komen. ‘Als de huisarts twijfels heeft over de verstrekking van de gevraagde informatie, is het verstandig om dit met de patiënt te bespreken’, stelt de LHV. ‘Daarbij mag het recht van de patiënt op inzage en een kopie uiteraard nooit uit het oog worden verloren.’ Volgens de LHV vragen artsen naar de reden van de aanvraag van de medische gegevens omdat ze integrale, verantwoorde zorg willen bieden.

Epd / LSP

Medische gegevens vanr patiënten worden verzameld in het elektronisch patiëntendossier/cliëntendossier. De uitwisseling daarvan vindt plaats via het Landelijk Schakelpunt (LSP). In het dossier epd/LSP verzamelt Zorgvisie best practices en artikelen over dit onderwerp.
Bekijk het dossier

1 REACTIE

  1. De reactie van de LHV spreekt boekdelen, het is overduidelijk dat velen zeer weigerachtig zijn in het verstrekken van de informatie en dan gaan roepen dat de reden voor niet willen geven ‘integrale verantwoorde zorg is’? Als dat het geval was, dan was dat ook wel uit het onderzoek naar voren gekomen.
    De LHV kan beter erkennen dat artsen geen data willen delen omdat dit de werkwijze wel erg transparant gaat maken. Dat was het eerste wat opviel in de NHS data van de GP’s toen dit (anoniem) werd vrijgegeven, een enorme verspilling als het op medicatie aan komt. En dat is nog maar een topje van de ijsberg. de reactie van de LHV is een standaardreflex, als de LHV zich nu eens druk zou gaan maken HOE het delen van deze data het beste kan plaatsvinden maar op dat vlak is het erg stil.
    En de reden dat steeds meer instanties om een kopie van een dossier vragen (met daarin voor hen ook een groot niet relevante data)? Ons LSP systeem wat locale systemen die allemaal anders zijn met een ratjetoe aan data elkaar verbindt en waar je als burger zelf niks mee kunt.
    Inmiddels kan iedereen zien dat de huidige werkwijze niet alleen ineffecient is en de kosten alleen maar omhoog jaagt maar het werkt ook niet. Helaas hebben teveel partijen in de sector – de politiek inclusief, waar blijven de kamervragen? – zoveel boter op het hoofd dat tot het moment dat de burger het helemaal zat is en (collectief) zijn eigen data gaat beheren we aan blijven modderen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.