Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Viersprong digitaliseert ggz voor volwassenen

Mark van Dorresteijn
Ggz-organisatie Viersprong gaat dit jaar alle volwassen cliënten bedienen met het online cliëntenportaal mijnviersprong, ontwikkeld in samenwerking met IPPZ. De stap is gezet na een succesvolle pilot.
Viersprong digitaliseert ggz voor volwassenen

Viersprong startte vorig jaar september op kleine schaal met een digitaal cliëntenportaal ter ondersteuning van het intakeproces van cliënten. Via een beveiligde en persoonlijke online werkomgeving konden cliënten, op hun computer thuis, informatie geven ten behoeve van de intake, diagnostiek en advies. Verder wordt de procedure en de inhoud van het intakeproces uitgelegd, zodat cliënten weten wat hun te wachten staat en zij zich zo optimaal kunnen voorbereiden. Voorafgaand aan het eerste gesprek wordt de cliënt bijvoorbeeld gevraagd om informatie te geven over de huidige gezondheid, woonsituatie, opleiding en werk. Deze informatie wordt gebruikt tijdens het eerste gesprek. Ook kan de cliënt in het portaal de status van de aanmelding zien en kunnen cliënt en intaker in deze digitale omgeving beveiligd met elkaar communiceren.

Pilot

Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat alle cliënten het proces in het cliëntenportaal zonder noemenswaardige problemen hebben doorlopen. De meeste startproblemen werden snel door de eigen servicedesk opgelost, met IPPZ als achterwacht. Volgens zowel de cliënten als de intakers biedt het cliëntenportaal een duidelijke meerwaarde. Voor de intakers geldt dat zij al voor het eerste gesprek door de cliënt aangeleverde, aanvullende informatie kunnen lezen. Het wordt door de ondervraagden als een toevoeging ervaren dat cliënten op voorhand alle informatie hebben gelezen en weten wat hun bij de centrale ‘voordeur’ te wachten staat. Bovendien ervaren cliënten een kortere wachttijd doordat ze voorafgaand aan het intakegesprek actief bezig zijn en een verbinding met de organisatie hebben, voordat het eerste gesprek heeft plaatsgevonden.

Volwassen cliënten

Vanwege de  positieve ervaringen met de pilot zullen vanaf 2014 alle volwassen cliënten met mijnviersprong worden bediend. Geschat wordt dat ongeveer 95 procent van de intakes van volwassenen ondersteund zal kunnen worden door het cliëntenportaal.  Inmiddels loopt bij twee behandelprogramma’s tevens een pilot voor de toepassing van mijnviersprong in de behandeling. Ook hier zijn de verwachtingen positief gestemd.

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Berichten in het dossier e-health gaan bijvoorbeeld over videocontact met thuiszorgmedewerkers of telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen.
Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.