Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Zorg-apps en epd zijn niet te koppelen’

Mark van Dorresteijn
In de praktijk zijn zorg-apps en het elektronisch dossier slecht koppelbaar, vaak onder het mom van de privacy van de patiënt. Dat stelt Bavo Janss, senior app-ontwikkelaar bij Senet Applicatiebouwers, op Computable.
‘Zorg-apps en epd zijn niet te koppelen’
Foto: ANP

Janss stelt op Computable dat patiënten pas echt voorop komen te staan als de epd-leverancier, de zorginstelling en applicatiebouwers samenwerken. ‘Vaak is de epd-leverancier een specialist in administratieve toepassingen, maar niet sterk in zorginhoudelijke applicaties. Daar kunnen externe softwareontwikkelaars dan in voorzien. Als zorginstelling wil je vrij beschikken over je data in het epd. Dit moet gewoon beschikbaar zijn. Dat kan dan via de service bus als api.’

Api en de service bus

De kracht van goede zorg-apps ontstaat wanneer real-time informatie wordt ontsloten vanuit het epd. Dat kan via de zogenoemde application programmers interface (api). Dat kan door zorg-apps indirect te koppelen aan de epd-software via een service bus. Een service bus kun je zien als een software schil tussen de beveiligde zorgomgeving en het internetdomein. Janss: ‘Zolang deze interface ontbreekt, is het lastig om allerlei zorg-apps veilig te koppelen aan je epd-software. Het vergt lef van een epd-softwareleverancier om applicatiebouwers toe te laten als externe partners bij “hun” epd.’

Nadelen

Als nadeel noemt Janss dat het bouwen van een service bus op een bestaand systeem complex is. De softwarecode zal opengesteld moeten worden door de leverancier. ‘Ze moeten, net zoals jij, pleitbezorger zijn van vernieuwing in de zorg op een flexibele en prijsbewuste manier. Een win-win is nodig.’

Apps

Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger.
Bekijk het dossier

5 REACTIES

  1. Innoveren en samenwerken prima, maar wel met inachtneming van alle belangen. Dat vergt aansluiting van meer disciplines dan alleen app- en EPD/ZIS/KIS/etc. ontwikkelaars, zoals eindgebruikers (patiënten/zorgverleners), data-toeleveranciers (zorginstellingen) en infra- en databeheerders (Zorg-ICT-afdelingen). Privacy en security zijn nu eenmaal wettelijke eisen en normen waaraan we (moeten) zijn gecommiteerd. Selectief shoppen in voorbeelden uit de USA zonder cultuur (do as your told) of handhavers (FDA) mee over te nemen is makkelijk maar niet reëel. Zorg dus dat je je dossier op orde hebt mbt vooraf gedefinieerde en daarna gevalideerde eisen en functionaliteiten, inclusief data-standaarden en beveiliging, dan kun je snel zien waarom je wel/niet kan interfacen.

  2. Lees alle reacties
  3. Helemaal eens met Bertil en van Zanten. EPD leveranciers nog nog te vaak geneigd eigen eilandjes te creëren en vooral te behouden. In onze eHealth projecten zijn we dit veelvuldig tegengekomen en zijn we soms genoodzaakt om voor minder efficiënte oplossingen te kiezen dan nodig zou zijn. Niet bevorderlijk voor de innovatie, zorgkosten en niet te vergeten voor de cliënt.

  4. Gelukkig zijn zorg-apps en EPD’s wel degelijk te koppelen. Het knelpunt zit ‘m daarbij niet in de techniek. Die techniek is voorhanden, Wij hebben in diverse projecten, voor onze klanten in zorg en welzijn, gebruik gemaakt bijvoorbeeld gebruik van Mule, een open source ESB. Maar waar het om gaat is een goede samenwerking en afstemming tussen gebruikersorganisatie en leverancier(s). En… hou het uitwisselen beperkt tot het noodzakelijke. Een ‘best practice’ is de koppeling bij jeugdzorgorganisatie Jarabee (www.jarabee.nl), tussen de online tool MijnVerhaal (zie mijnverhaalmijntaal.nl) en EPD Regas (www.regas.nl). Door de koppeling krijgen jongeren in de tool beschikking over hun hulpverleningsplan, maar de EPD blijft de bron van deze dossiergegevens.

  5. EPD leveranciers hebben maar één belang en dat is lock-in en hun legacy systemen zo gesloten mogelijk te houden tenzij je dit gewoon openbreekt. Binnen ziekenhuizen is privacy en security voor de ICT afdelingen daarnaast al jarenlang het excuus om vooral niets te doen dus die werken ook niet mee. Het kan echter best wel, kijk maar naar alle toepassingen die instellingen in de USA inmddels hebben.
    Het belang van de patient staat nu niet voorop, alleen het belang van de instelling. Patienten moeten het gewoon gaan omdraaien en zorgen dat zij zelf gaan bepalen wat er met hun data gebeurt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.