Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorg worstelt met social media

Het merendeel van de zorginstellingen heeft geen interactie met andere gebruikers. De organisaties geven verder aan dat zij graag aan de gang willen met social media, maar te weinig tijd en geld hebben om er echt werk van te maken. Dat blijkt uit het onderzoek #gezondcommuniceren2014 van adviesbureau Transmissie en communicatiebureau Room8.
Zorg worstelt met social media

Zo geeft 70 procent van de zorginstellingen aan dat zij te weinig tijd en geld hebben om echt werk te maken van social media. De organisaties zijn wel van plan om meer te investeren in social media. Maar liefst 41 procent is het van plan het gebruik te intensiveren en 10 procent gaat ermee aan de slag.

Interactie met gebruikers

Opvallend is dat 61 procent van de organisaties geen interactie heeft met andere gebruikers. Zij zenden weliswaar berichten maar ontvangen geen reactie of reageren zelf niet actief op berichten van anderen. Dat zou samen kunnen hangen met de knelpunten. Naast weinig tijd en geld, ontbreekt het ook aan overzicht. Verder bestaat er angst voor negatieve publiciteit en ontbreekt het aan draagvlak binnen de organisatie.

Gebruik

De instellingen gebruiken social media vooral om informatie over hun organisatie te verspreiden (57 procent). Voor het contact met patiënten/cliënten en vrijwilligers gebruikt slechts 27 procent van de instellingen social media. Verder gebruikt 13 procent van de instellingen social media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

Soorten social media

Facebook (85 procent), LinkedIn (70 procent), Twitter (67 procent) en YouTube (41 procent) worden nog steeds het meest gebruikt in de zorg. Google+ lijkt met 20 procent nog niet echt van de grond te komen. Whatsapp is een nieuwkomer die door 13 procent van de organisaties wordt gebruikt. Transmissie en Room8 merken op dat vacatures alleen via LinkedIn worden verstuurd, daarnaast wordt extern branchegerelateerd nieuws amper gedeeld door organisaties.

#gezondcommuniceren2014

Aan deze editie van het onderzoek hebben een kleine 90 instellingen meegedaan. Verzorgingshuizen, wooncentra, jeugdzorginstellingen, Leger des Heils, ggz-instellingen en ziekenhuizen hebben aan het onderzoek meegedaan.

4 reacties

  • Steve Oakes

    Wist u dat er ook veel medewerkers zijn die het leuk vinden om over hun werk te schrijven en daarnaast ook handig zijn met social media en de diverse kanalen graag willen beheren. De medewerker voelt zich betrokken en hij kan zich ontwikkelen. Voor de organisatie kost het niets en het levert veel op.

  • Mentorum

    In deze tijd dat je op elke cent moet letten, wordt het voor velen vaak moeilijk om een training te bekostigen
    Mentorum organiseert social media gecombineerd met Prezi trainingen tegen betaalbare prijzen. Voor de social media incl Prezi training betaalt U voor 10 deelnemers (inhouse training) €2500,- (3 dagdelen)

  • Geertjewietske

    AH... Ik zie een kans voor arbeidsgehandicapten.

  • Zusters@work

    Wij zien ook de behoefte aan meer kennis over social media in de zorg. Daarom organiseren wij workshops 'social media in de zorg'. Deze workshop wordt vanaf zes personen ook op locatie aangeboden, gericht op uw organisatie! Meer info op http://www.zusterswork.nl/workshops.html.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden