Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

‘Epic vereist totaal andere werkwijze’

Mark van Dorresteijn
Met Epic start een nieuwe periode in het Radboudumc. Tientallen losse systemen worden vervangen door het totaalpakket Epic. Ronald Petru, CMIO bij het Radboudumc, legt uit dat de nieuwe werkwijze een enorme omslag is voor de zorgprofessionals.
‘Epic vereist totaal andere werkwijze’
Foto: radboudumc
Premium

Vlekkeloos start de nieuwe periode

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    7 REACTIES

    1. Natuurlijk moet je anders werken met een integraal EPD, of dat nu van EPIC, Chipsoft of welke leverancier dan ook is. Maar ligt dat volledig aan het systeem? Of zijn we teveel vastgeroest in onze jarenlange bekende werkprocessen waar iedereen het op zijn eigen manier heeft ingevuld? Oude systemen geven daar namelijk alle ruimte voor. Een echt EPD zorgt voor standaardisering met alle voordelen daarvan. En als het een flexibel genoeg systeem is kan het de kwaliteit van zorgprocessen verhogen door interacties te maken en combinaties van gestandaardiseerde gegevens te verwerken. Logisch dus dat je met een modern EPD anders moet gaan werken; want we willen tegenwoordig toch verbeterde kwaliteit van zorg?!

    2. Lees alle reacties
    3. Het lijkt erop dat het systeem van EPIC de manier van werken opdringt, terwijl een arts juist ook flexibel wil kunnen zijn. Dat wekt weerstand op. Workflow binnen een ziekenhuis is niet gemakkelijk te automatiseren, je moet stappen over kunnen slaan, stappen terug kunnen zetten, taken on the fly kunnen toewijzen. Ik vraag me af of het systeem van Hajo Reijers (een paar maanden geleden hier te lezen), niet voor veel minder een veel beter systeem had kunnen opleveren.

    4. Casus 2014: mantelzorger (zelfstandig ondernemer) wacht met patiënt 2 uur op een uitlopend poli-spreekuur cardiologie. Aan de beurt zijnde zegt de cardioloog tegen zijn beeldscherm: ‘oh, ik zie dat de 24h RR meter <week eerder> geen goede meting heeft verricht. U mag een nieuwe afspraak maken’. Einde consult. #Fail AtriumMC.
      Waar mag de rekening heen? Een ouderwets EPD kan signaleren bij afwezigheid van data. Maar zolang dit (gedrag, cultuur) bestaat in het professionele netwerk zou iedere med. spec. / maatschap / vakgroep / beroepsvereniging / orde zich diep moeten schamen en deemoedig meewerken aan het opvoeden van de beroepsgroep.

    5. Raar als ze daar nu pas achter komen dat een nieuw totaalEPD een andere werkwijze vereist dan de huidige systemen. Ik mag toch vrijelijk aannemen dat daar in de voorbereidende fases uitgebreid over is nagedacht en gecommuniceerd met de medici en verpleegkundigen?

    6. Het zijn natuurlijk de voorspelbare issues die naar voren komen bij dit soort ouderwetse EPD systemen. Epic is in de vorige eeuw ontworpen, ontwikkeld en in de VS ingevoerd. Het is dan zo’n 20 jaar later naar Nederlands gebruik omgezet.
      Gelukkig is veel van de functionaliteit ook anno 2014 nog bruikbaar. Maar de benadering van het Epic EPD gaat niet uit van patiënt en zorgverlener interactie / communicatie / documentatie, data sharen, maar van ziekenhuisprocessen. Overigens een probleem dat de meeste huidige EPD’s kennen. En als je voor EPDs kiest die eerst zorgen voor de afhandeling van DBC’s en rekeningen, dan de logistiek en planning en het EPD als sluitpost er op zetten, kom je gewoon ontwerpissues tegen die het voor arts, verpleegkundige en patiënten lastiger maken dan met een moderner design mogelijk is. Maar ja, wie durft dat moderne systeem aan? Ziekenhuizen zijn qua ICT natuurlijk de meest conservatieve organisaties vanwege de privacy angst. Ook daar is met moderne systemen die privacy als fundament kiezen veel aan te doen.
      Tegelijk kunnen we constateren dat voor het Radboud Epic natuurlijk een koopje is vergeleken met vroegere pogingen om tot goede ziekenhuisautomatisering te komen. En ook werkt er bekwame ICT ondersteuning zodat het ondanks dat het geen perfect systeem is het wel goed zal komen. Oefening van doorzetting en geduld dus.

    7. Grappig, het is oude wijn uit nieuwe zakken. We maken een nieuw systeem. Niet om te vernieuwen, maar om het oude systeem te handhaven. We gebruiken automatisering niet om de communicatie te verbeteren, maar om het niet-lezen en niet-communiceren te cultiveren.
      Automatisering kan ervoor zorgen, dat mensen moeten communiceren, omdat anders bepaalde handelingen niet geregistreerd en daarmee vergoed worden. Waarom lees ik daar niets over? Hoe zit het met de (normale??) gang van zaken, dat de verpleegkundige maar snel wat invult, omdat de arts het niet doet, of niet gedaan heeft? Waar, en dat is de belangrijkste vraag, is de klant in dit geheel gebleven? Immers, het is zijn/haar dossier, hoe is de communicatie tussen klant en ziekenhuis, dus tussen klant en behandelaars??
      Kortom, meer vragen dan antwoorden. De 4,5 is nog aan de hoge kant.
      Peter Jan Visee

    8. Het bevreemdt mij toch wel. Vooral als de titel klopt dat deze toepassing ‘een totaal andere werkwijze’ vereist.
      We houden bij voortduring pleidooien voor gebruikersvriendelijkheid (usability) van ICT, zoals bij de inzet van eHealth. Systemen zijn er om mensen (patienten, maar ook medewerkers) te helpen en ondersteunen. En niet andersom.
      Hoe zit dit?

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.