Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Radboudumc worstelt met Epic

Zorgprofessionals in het Radboudumc zijn ontevreden over het epd-systeem Epic. Het nieuwe systeem, dat in oktober 2013 werd geïmplementeerd, leidt tot veel fouten en gebruikers zijn ontevreden.
Radboudumc worstelt met Epic
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Epic werd voor 24,8 miljoen euro aangeschaft. Papieren dossiers werden verbannen uit het ziekenhuis en het Radboudumc kreeg begin april 2014 een award voor de mate van automatisering.

Kwaliteitsproblemen

Toch is de kwaliteit van zorg achteruitgegaan, zo stellen artsen, verpleegkundigen en patiënten tegen onderzoeksprogramma Argos. Zo hebben artsen geen toegang gehad tot de medische gegevens van hun patiënt, huisartsen kregen ten onrechte bericht dat hun patiënt was overleden of kregen juist geen overlijdensbericht. Ook werden patiënten niet opgeroepen voor consulten, onderzoeken of operaties. Een patiënt heeft door het systeem twee keer een lumbaalpunctie moeten ondergaan. Daarbij wordt met een prik hersenvocht uit het ruggenmerg gehaald, legt een specialist uit in Argos. 'De eerste was niet goed verwerkt door Epic.' Een moeder van een zwaar gehandicapt kind zat in de eerste week na de invoering van Epic met haar dochter op de operatiekamer klaar voor een spoedoperatie, maar het meisje bleek onvindbaar in de computer. Na een uur zijn de artsen toch maar gaan opereren. Diezelfde moeder ontving twee weken geleden een kopie van de ziekenhuisbrief aan de behandelaars van haar dochter, waarin drie ernstige fouten stonden, stelt Argos. Zo stond in de brief onder meer dat het meisje sondevoeding krijgt, terwijl zij dat juist niet kan verdragen.

Epd / LSP

Medische gegevens van patiënten worden verzameld in het elektronisch patiëntendossier/cliëntendossier. De uitwisseling daarvan vindt plaats via het Landelijk Schakelpunt (LSP). In het dossier epd/LSP verzamelt Zorgvisie best practices en artikelen over dit onderwerp.
Bekijk het dossier

Rapportcijfer

Eerder berichtte de regionale krant De Gelderlander al over onvrede onder het personeel. Het personeel zou Epic een 4,5 als rapportcijfer geven. Ze klagen over dat bloeduitslagen, bloeddrukmetingen en hartfilmpjes te traag gevonden worden door het systeem. Ook is het onderscheid tussen medische en verpleegkundige afspraken onduidelijk. De computerproblemen leiden tot wachttijden op de poli.

Reactie ziekenhuis

Het bestuur van het ziekenhuis laat weten dat het vooral om opstartproblemen gaat. 'Het epd van Epic is in oktober ingevoerd in het Nijmeegse umc. Er is een verbetertraject gaande.' Volgens het bestuur is het ziekenhuis live gegaan met Epic na een gedegen voorbereiding. 'Wij zijn ons er terdege van bewust dat deze complexe operatie veel vraagt van onze medewerkers en onze patiënten. Het is zeker waar dat nog niet alles naar wens verloopt en dat medewerkers en patiënten nog niet tevreden zijn. Tegelijkertijd zijn de voordelen van Epic al zichtbaar, bijvoorbeeld in het medicatieproces en in mijnRadboud. Het Radboudumc staat dan ook volledig achter de keuze voor Epic.'

Epd/ZIS-overzicht

Benieuwd met welk epd/ZIS de Nederlandse ziekenhuizen werken?
Bekijk het epd/ZIS-overzicht

 

 

 

 

3 reacties

  • WilliamGoossen

    Is het rapportcijfer voor Epic al wat hoger geworden?

  • Sleepmaker

    Ze moeten gewoon wennen. Waarschijnlijk ook nog niet helemaal lekker ingericht hun systeem. Dit was hen ook overkomen met andere concurrerende EPD's

  • gerkempen@gmail.com

    Hoe bevalt hetzelfde EPD systeem in bv Amsterdam? Zijn het inderdaad kinderziektes? Kunnen andere gebruikers, zoals VU Medisch Centrum of Amphia ziekenhuis Breda misschien helpen?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden