Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Eenmalige prikkel voor e-health geen succes

Mark van Dorresteijn
Het heeft weinig nut om een eenmalige kleine vergoeding te geven voor deelname aan een groot e-healthprogramma. Dat ontdekten onderzoekers aan de universiteit van Toronto in Canada.
Eenmalige prikkel voor e-health geen succes
Foto: ANP - Lex van Lieshout

De onderzoekers vroegen een groep van ruim 142.000 Canadezen om deel te nemen aan een e-healthprogramma dat gericht was op de bevordering van hun gezondheid. Zij kregen daarvoor 20 airmiles (circa 2 dollar). Hoewel het aantal inschrijvingen met een factor 28 toenam, waren de onderzoekers toch niet tevreden. Het percentage dat vroegtijdig het programma stopte, lag namelijk op 90 procent.

Deelnemers

Ondanks het grote percentage uitval, bleven nog circa 5000 volwassenen over die anders misschien niet aan het programma hadden deelgenomen. Van deze groep bleven duizend mensen over die langer dan zes weken het programma volgden. De onderzoekers hebben overigens niet vast kunnen stellen of deze zes weken genoeg waren om een leefstijlverandering teweeg te brengen.

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Berichten in het dossier e-health gaan bijvoorbeeld over videocontact met thuiszorgmedewerkers of telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen.
Bekijk het dossier

Meerdere prikkels

Voor een volgende studie adviseren de onderzoekers een iets andere aanpak: geef niet aan de start de complete beloning, maar verdeel deze over het traject. ‘Het is bijvoorbeeld de moeite waard om te kijken of het aantal deelnemers na zes weken groeit, wanneer we de initiële prikkel op 10 airmiles zetten. Voor elke week dat zij aangeven gezond te leven, krijgen ze 2 airmiles extra. Verdere stimulering is mogelijk door een wekelijkse loterij waarmee deelnemers bonusmiles kunnen verdienen. Het zorgt voor extra motivatie zonder veel extra kosten.’

Andere beloning

Een andere mogelijkheid is om de prikkel te veranderen, stellen de onderzoekers. ‘Voor jongeren zouden we bijvoorbeeld iTunes-credits kunnen inzetten. Het is verstandig om vooraf per doelgroep uit te vinden welke prikkel zij het meest waarderen.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.