Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Online marketing geen prioriteit zorgbestuurder

Mark van Dorresteijn
Zorgbestuurders moeten meer middelen vrij maken voor online marketing. Patiënten gaan steeds meer online en de ontwikkelingen vragen hetzelfde van zorginstellingen. Dat adviseert Redmax in het rapport Online marketing & communicatie in de zorg.
Online marketing geen prioriteit zorgbestuurder
Foto: ANP - Roos Koole

Volgens het adviesbureau wordt online een steeds wezenlijker onderdeel van alle activiteiten binnen de zorgsector. Om die reden moet online marketing geïntegreerd worden binnen de dagelijkse activiteiten en draagvlak krijgen op alle niveaus.

Budgetverantwoordelijke

Met de huidige inzet van online marketing en de website willen zorginstellingen de naamsbekendheid en het imago versterken, zich online profileren, beter en sneller gevonden worden, en vooral de doelgroepen en stakeholders informeren. Toch lukt dat niet altijd even goed, menen de schrijvers van het rapport. ‘Strategieën en doelstellingen ontbreken  in de meeste gevallen, waardoor online marketing niet resultaatgericht wordt ingezet. Ook is er gebrek aan budget, capaciteit, tijd en kennis om online marketing in te zetten. Een organisatiebreed draagvlak is over het algemeen niet aanwezig. Het bestuur beslist vaak over de gehele implementatie en de beschikbare budgetten voor online marketing, waardoor de inzet en waarborging op strategisch niveau achterblijft.’ De auteurs adviseren daarom de verantwoordelijke voor online (marketing) budgetverantwoordelijk te maken. Zij hebben namelijk zicht op de activiteiten, terwijl bestuurders, directeuren en managers dat doorgaans niet hebben. ‘Daardoor wordt het budget vaak verkeerd ingeschat’, menen de onderzoekers.

Speerpunten 2014

De ondervraagden hebben aangegeven wat hun speerpunten zijn voor 2014. Dit is de top-5:

  • Inrichten en verbeteren van de informatie op de website (69 procent)
  • Optimaliseren van de vindbaarheid van de website (54 procent)
  • Verhogen van de conversie (42 procent)
  • Inrichten en inzetten van social media (41 procent)
  • Bepalen van online marketing strategie (39 procent)

 

 

3 REACTIES

  1. In vele sectoren van de zorg is de vraag groter dan het aanbod. Politiek en zorgverzekeraars werpen drempels voor toegang op. Waarom zou je dan moeten investeren in marketing? In eerder tijden was adverteren marketing in vele zorgdomeinen zoals GGZ zelfs ‘not done’

  2. Lees alle reacties
  3. Gelukkig stellen we niet dat iedereen (!) online zoekt. Wel zien we dat er steeds meer patiënten online zoeken. Het lijkt me logisch dat je daar dan ook als instelling moet willen zijn. Immers niet alle communicatie hoeft meer via papieren folders toch..? Ik denk dat een combinatie van beide voorlopig er nog wel zal zijn.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.