Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Ruggespraak voorkomt onnodige second opinion’

Mark van Dorresteijn
Patiënten kiezen vaak voor een second opinion als zij hun medische problematiek niet goed begrijpen. Wanneer patiënten de situatie bespreken met een onafhankelijk arts, kan een onnodige second opinion in veel gevallen voorkomen worden.
‘Ruggespraak voorkomt onnodige second opinion’

Verzekerden bij Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO, Avero Achmea en OZF kunnen zich bij hun zorgcoach melden wanneer zij overleg willen met een onafhankelijk arts. Zij krijgen vervolgens een code voor 2eArtsOnline.nl. Op het platform stellen zij hun vraag en kiezen een arts. Eventueel kan de huisartsen- of specialistenbrief worden bijgevoegd. Binnen een werkdag reageert de betreffende arts. De service wordt volledig vergoed. De artsen die meewerken aan het platform zijn gewone huisartsen en medisch specialisten. Daarnaast een deel gepensioneerde artsen die nog wel geregistreerd staan.

Communicatieprobleem

Steef van ’t Pad Bosch, initiatiefnemer 2eArtsOnline.nl, legt uit dat circa 60 procent van de aanvragen voor een second opinion het gevolg is van onduidelijkheid in de communicatie tussen de behandelend arts en de patiënt. ‘In de spreekkamer bij de arts is vaak weinig tijd beschikbaar. Patiënten zijn emotioneel en horen vervolgens maar de halve boodschap. Eenmaal thuis vragen zij zich af wat ze precies gehoord hebben en twijfelen aan de uitslag. Wanneer zij alleen extra informatie willen, is een second opinion een te zwaar middel omdat ook alle onderzoeken vaak opnieuw uitgevoerd worden. Een onafhankelijk arts kan vervolgens de juiste toelichting geven en helpen besluiten of een second opinion echt nodig is.’

Ruggespraak

2eArtsOnline is bijvoorbeeld bedoeld voor de medische gebieden als orthopedie en neurologie. ‘Bij Oncologie zijn vaak second opinions al onderdeel va het proces’, vertelt Van ’t Pad Bosch. ‘Het gaat om gevallen waarbij de patiënt bijvoorbeeld een nieuwe knie krijgt, maar niet goed heeft begrepen waarom een bepaalde optie voor hem gekozen is. De onafhankelijk arts kan vervolgens een toelichting geven aan de hand van bijvoorbeeld een huisartsen- of specialistenbrief.’ De dienst wordt sinds het voorjaar van 2015 ingezet en een groot deel van de patiënten is volgens Van ’t Pad Bosch positief. ‘We hebben nog geen harde cijfers, maar we zien dat ruim 80 procent van de mensen tevreden is over de uitleg die zij krijgen.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.