Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Triage-app kan huisartsbezoek terugdringen’

Mark van Dorresteijn
De makers van de app “Moet ik naar de dokter”, komen met een nieuwe app: “Mag ik meekijken?” De app moet het aantal consulten met lage urgentie terugdringen, vertelt Gert-Jo van Doornik, directeur van de huisartsenpost in Apeldoorn en ontwikkelaar van de app, op TrendITion.
‘Triage-app kan huisartsbezoek terugdringen’

‘Moet ik naar de dokter’ won in 2013 de Health app award en dat zorgde voor een stroomversnelling. Naast een grote hoeveelheid media-aandacht, kregen de makers een subsidie van drie grote zorgverzekeraars. De makers onderzoeken nu hoe de app gebruikt wordt en of gebruikers daadwerkelijk contact opnemen met de huisarts na een diagnose in de app.

Subsidie

Met de subsidie wordt de app verbeterd en daarnaast staan er voor dit jaar twee grote ontwikkelingen op het programma. Van Doornik: ‘De eerste is een koppeling naar de digitale agenda van de huisarts. Wanneer een patiënt bijvoorbeeld in de app het advies krijgt om contact met de huisarts op te nemen, maar de klachten niet urgent zijn, kan hij straks meteen digitaal een afspraak in plannen. Over een paar maanden willen we met deze nieuwe functie live gaan.’ De tweede ontwikkeling is de app “Mag ik meekijken?” Wanneer een patiënt bijvoorbeeld huidklachten heeft, kan de huisartsenpost of huisarts op afstand mee kijken wanneer die daarvoor een code opgestuurd krijgen. ‘Hiermee kan de app een bijdrage leveren aan het terugdringen van de consulten met een lage urgentie op de huisartsenpost, en voor de patiënt scheelt het een reisje naar de post. Op de huisartsenpost in Apeldoorn doen we hier nu een pilot mee.’

Toekomst van apps

Volgens Van Doornik gaan apps het gehele zorgproces op z’n kop zetten. De reguliere zorg, zoals huisarts- of polikliniekbezoeken, zien er over een paar jaar heel anders uit. ‘Ik vermoed dat heel veel instanties hier absoluut onvoldoende op voorbereid zijn, zij denken nog veel te veel in bestaande reguliere zorgpaden. Het is lastig voor organisaties om out of the box te denken.’ Daarnaast ziet hij dat zelfmanagement veel belangrijker gaat worden. ‘Nu ga je pas naar een arts als je al klachten hebt, maar in de toekomst ben je deze klachten voor omdat je zelfmetingen doet en omdat een app je een waarschuwing geeft dat je afwijkende uitslagen hebt. Huisartsen en specialisten gaan je op afstand adviseren omdat jij deze gegevens aan hun beschikbaar hebt gesteld en gekoppeld zijn aan je persoonlijke patiëntendossier.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.