Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Acceptatie zorg-apps in handen van patiënt’

Mark van Dorresteijn
Apps die de zorg beter of goedkoper maken, zullen vanuit de patiënt moeten worden geïnitieerd. ‘Een groot deel van de artsen zal pas meegaan als de patiënten dit willen’, verwacht dermatoloog Marcel Bekkenk. Hij won met de Huidmonitor de Health app award 2012 en vertelt daarover in een interview met TrendITion.
‘Acceptatie zorg-apps in handen van patiënt’

Met de Huidmonitor-app kunnen mensen hun moedervlekken registreren en de ontwikkeling daarvan bijhouden door regelmatig foto’s te uploaden. Het idee voor de app ontstond in 2011 toen Bekkenk een student adviseerde om zijn moedervlek in de gaten te houden. Hij wilde concreet weten wat wel en wat niet goed was. Tijdens een huidkankercongres in augustus sprak ik hierover met medeonderzoeker en toenmalige voorzitter van Stichting Melanoom Nelleke Gruis. Die was meteen enthousiast. Via de stichting konden we sponsors werven. Toen ging het hard. In december hadden we het eerste prototype. Na een softlaunch onder dermatologen hebben we de app in april 2012 op de huidkankerdag officieel gelanceerd.

Zelfmanagement

Huidmonitor heeft volgens Bekkenk gezorgd voor meer awareness rond huidkanker. ‘De mensen hebben iets in handen waarmee ze iets meer grip hebben op hun eigen gezondheid, ze kunnen beter inschatten wanneer ze wel of niet naar de dokter moeten gaan en zelf vlekken in de gaten houden door follow-up-foto’s te vergelijken in de app. We weten van dermatologen dat door de huidmonitor mensen met een vroege melanoom naar de dokter zijn gegaan. De app doet zeker wat, maar we hebben geen concrete onderzoeksdata om dit te staven. We weten niet exact of we juist meer of minder mensen op consult zien. Mijn app heeft ook wel geholpen aan het besef onder artsen dat digitaal niet eng, vervelend en gevaarlijk hoeft te zijn. Om de volgende stap te maken en om digitale ontwikkelingen in de praktijk toe te passen is nog heel wat nodig. Dat heeft alles te maken met de financiering van de zorg.  Voor dokters heeft het vaak een negatieve incentive om ermee aan de slag te gaan. Als een arts een vraag via de app beantwoordt, komt de patiënt niet op consult en mist hij een vergoeding.’

Rol van de patiënt

‘Ik geloof meer in generieke apps en in de integratie met het epd dan in apps die  voor relatief kleine (medische) toepassingen worden gebruikt’, vertelt Bekkenk over apps in de zorg. ‘Een app is immers  onderhevig aan verandering en updates en dit maakt het onderhouden duur. Maar ik zie zeker toekomst voor apps.  Apps kunnen zorg die nu nog in het ziekenhuis of bij een huisarts wordt gedaan, vervangen. Dat kan leiden tot kostenbesparing. Daarnaast kunnen apps zorgen voor kwaliteitsverbetering of gemak bij patiënten. Dergelijke apps zullen vanuit patiënten moeten worden geïnitieerd. Een hoge mate van betrokkenheid van patiënten bij nieuwe technologieën is in mijn ogen erg belangrijk, zowel bij de ontwikkeling als bij het gebruik. Als je de gebruiker actief kan betrekken bij de app zorgt dit zeker voor een trouwer gebruik.  Ik verwacht dat als de zorg moet veranderen, een groot deel van de artsen pas meegaat als patiënten dit gaan willen. Medisch specialisten zijn over het algemeen behoorlijk conservatief en soms ook bang dat hun kennis wordt weggeven. Bovendien is de werkdruk groot waardoor het moeilijker is rustig te overdenken hoe dingen anders kunnen. Als je dan al een keer een goed idee hebt gebeurt ook nog regelmatig dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en dat ze uiteindelijk wel het nut zien van je idee maar er geen steun komt.  Toch blijf ik het proberen. Als niemand een stap zet, gaan we nergens toe…’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.