Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorg gebruikt verkeerde strategie voor digitalisering

Nederlandse zorginstellingen willen vooroplopen met digitalisering, maar hun strategie laat sterk te wensen over. Afkijken bij de koplopers zorgt voor versnelling en financieel voordeel. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini en Heliview.
<p>Zorginstellingen kiezen vaak de verkeerde strategie voor digitalisering</p>
Zorginstellingen kiezen vaak de verkeerde strategie voor digitalisering - Foto: RGBstock

Voor het onderzoek 'Digitaal als het nieuwe normaal' zijn 105 online interviews afgenomen met bestuurders van zorginstellingen. De partijen keken hoe zorginstellingen invulling geven aan digitale transformatie, waar verbeterkansen liggen en hoe zij de digitalisering kunnen versnellen.

Koplopers

Om te kijken hoe ver zorginstellingen werkelijk zijn, maakten de onderzoekers onderscheid in vier type organisaties: Beginners, Conservatives, Fashionistas en Digital Masters. Het blijkt dat de koplopers eenzelfde soort strategie volgen die ook door andere zorginstellingen gevolgd kan worden. Daar is ook behoefte aan, want de ondervraagde zorgbestuurders geven aan dat zij ambitie hebben om voorop te lopen als het gaat om digitale transformatie.

 

Digital master strategie

Zorginstellingen hebben allereerst een zeer heldere, door de top van de organisatie geformuleerde visie op digitalisering nodig. Deze visie moet planmatig geïmplementeerd worden. Bij veel organisaties geldt nog een heel vrij beleid met veel verschillende initiatieven, waardoor de opschaling niet van de grond komt. Als de visie staat, moet er volgens het principe 'Think big, act small, move fast' gehandeld worden. Hierdoor blijft de visie leidend en kunnen keuzes snel gemaakt worden. Veel instellingen werken aan grote complexe toepassingen zonder focus waardoor de digitalisering juist vertraagd. Ook is het belangrijk om af te stappen van traditionele vormen van communicatie. De Digital Masters richten zich opvallend vaker op digitale middelen als e-learning, applied gaming en social media om eenvoudig en veelvuldig grote groepen te bereiken en interactie aan te gaan. Tot slot is het belangrijk dat de transformatie in alle facetten doorgevoerd en verankerd is. De nieuwe tools vereisen bijvoorbeeld andere vaardigheden die traditioneel niet in de zorg voorkomen. De onderzoekers noemen als voorbeeld het analyseren van big data.

Financiën

Digitale koplopers in de zorg bedienen niet alleen hun klanten beter, zij presteren financieel gezien ook beter, stellen de onderzoekers. Digital Masters behalen gemiddeld een hogere omzet en winstmarge en zij gaan ook efficiënter om met hun middelen. De groep Fashionistas halen ook een hogere omzet, maar de digitalisering beïnvloedt de winst negatief. Bestuurders die menen dat de digitalisering goed komt, zijn bij de onderzoekers aan het verkeerde adres. 'Deze resultaten tonen aan dat bestuurders die roepen: "Digital kost veel geld, maar een positieve businesscase heb ik nog niet gezien" geen excuus hebben om dan maar niets te doen. Het is juist een roep om het beter te doen!'

Foto

  • &lt;p>Wat levert de digitalisering op? Linksboven Fashionistas, rechtsboven Digital Masters, linksonder Beginners en rechtsonder Conservatives.&lt;/p>

    Wat levert de digitalisering op? Linksboven Fashionistas, rechtsboven Digital Masters, linksonder Beginners en rechtsonder Conservatives.

    Foto: Capgemini

Eén reactie

  • Frank Schalken, E-hulp

    Zeer interessant onderzoek met nuttige adviezen. Enige keerzijde is dat het naar mijn indruk niet als representatief gezien kan worden, onderzoek is uitgevoerd onder mensen die geinteresseerd zijn in het onderwerp. 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden