Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Epd-leveranciers moeten apps beter benutten’

Mark van Dorresteijn
Epd’s zijn niet ontworpen om het behandelproces te ondersteunen, maar apps kunnen daar verandering in brengen. Dat stelt Lennard van der Poel, mede-oprichter van Bloei en een van de ontwikkelaars van de BETERapp
‘Epd-leveranciers moeten apps beter benutten’

Van der Poel vertelt dat de pakketten voor elektronische dossiervoering vooral gericht zijn op facturering en verantwoording. ‘Dat is misschien wat zwart-wit, maar de pakketten zijn niet gericht op het optimaal faciliteren van de behandeling. Wanneer we heel anders naar apps kijken en deze laten “praten” met de epd-systemen, dan levert dat enorm veel op voor zorgprofessionals en de mensen die behandeld worden.’ Bestuurders en zorgprofessionals snappen de visie van Van der Poel wel, maar de klassieke ict’ers zien vooral beren op de weg. ‘De ict-afdeling is vaak al heel druk met te zorgen dat alles blijft draaien. We zien overigens wel steeds meer nieuwe partijen die de kracht van apps begrijpen en beide werelden willen verbinden.’

Nieuwe wereld

Het huidige epd-systeem hoeft volgens Van der Poel niet weg. ‘Maak er een transactiesysteem van, met een laagje eroverheen voor apps. Zorg voor een goede koppeling waardoor ook externe partijen aansluiting kunnen vinden en je hebt een prima tactiek om met de tijd mee te gaan voor zorgprofessionals en cliënten/patiënten. Op deze manier kunnen zorgorganisaties ook profiteren van kleine slimme bedrijven.’

Tijdbesparing

De BETERapp (interview), waar Van der Poel bij betrokken is, wordt gebruikt bij twintig zorgorganisaties en bij een aantal ook aangesloten op het epd. Met de app kunnen cliënten dagelijks hun stemming bijhouden, doelen stellen en meten hoe goed deze behaald worden. Daarnaast is het mogelijk om hulpverleners en mantelzorgers toegang te geven tot de app zodat de cliënt meer gemotiveerd en ondersteund wordt. ‘Bij een van de organisaties vroegen de hulpverleners of zij de BETERapp ook in konden zetten als epd, omdat de functies die zij dagelijks gebruikten aanwezig waren in de app. Een van de grootste winsten ontstond bij het opstellen van het behandelplan. Voorheen was de doorlooptijd om tot een door de cliënt getekend behandelplan te komen drie weken. Alles moest via de post en er was veel onduidelijkheid bij cliënten. Nu zitten hulpverleners samen met cliënten om de tafel aan de tablet en vullen samen het behandelplan in en zijn ze binnen een uur klaar inclusief handtekening. Dat is een klein voorbeeld van de enorme hoeveelheid tijd die we in de zorg nog kunnen besparen.’

Discussie

Bent u het eens met Van der Poel? Zorgen apps voor een betere ondersteuning van het behandelproces of zijn de huidige systemen daar goed genoeg op ingericht? Geef uw mening in een reactie.

4 REACTIES

  1. Feiten:
    – Elke leverancier gebruikt een eigen database model,
    – Vaak heeft elk ziekenhuis een eigene database model
    – Of zelfs elke afdeling
    – Elke Appl of apparaat leverancier heeft ook de eigen methoden om data the definieren
    Tenslotte: veel systemen slaan vrije tekst op
    Het gevolg is dat uitwisselen en nuttige dingen doen onmogelijk is.
    Wat we nodig hebben is een unieke manier of data te definieren. Ik bedoel dan niet de huidige berichtenstandaarden (HL7, CDA, Edifact) maar een Internationale standard voor EPD Communicatie.
    Landen zoals Ierland, Spanje en ook Iran gebruiken deze standaard of gaan dat doen. Organisaties zoals: Mayi Clinics, InterMountain, Kaiser Permanente, VA, gebruiken deze norm om gemeenschappelijke zorgdata modellen te ontwikkelen.
    Meer informatie over de CEN ISO EN13606 is te vinden via: https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-1360612007-en.htm
    en via http://www.EN13606.org
    Gerard Freriks,
    Bestuurslid EN13606 Association, implementers van de standaard

  2. Lees alle reacties
  3. Mijns inziens moeten de gegevens verzameld door de patient (al dan niet door apparaten) NIET in het EPD ondergebracht worden…
    WEL in het ‘persoonlijk Gezondheidsdossier van de Patient’, welke opvraagbaar is door de specialist/huisarts/zorgcoordinator in hun eigen toepassing! Opvraagbaar betekent echt ‘opvragen’ en ‘niet (redundant) opslaan’…

  4. De meerwaarde van apps die aangesloten zijn op een EPD en daar niet alleen input aan leveren, zoals in het voorbeeld van het behandelplan, maar ook gegevens uit gebruiken zie ik ook.
    Het EPD en de informatie die daar instaat is niet bedoeld voor clienten en patienten dus zal vertaald moeten worden naar relevante informatie voor een patient. Waar ik een uitdaging zie is hoe gegevens zijn opgeslagen in een EPD. Vaak is er sprake van veel ‘vrije tekst velden’ en daarnaast, zoals gezegd, een focus op verantwoording en vergoeding. Dat levert een grote variatie aan data op en veel data die niet relevant is voor de patient of de behandelaar. Om daar met een app iets bruikbaars van te maken is een flinke uitdaging.

  5. Het verzamelen van gegevens over de eigen gezondheid door de patient zal zeker bijdragen aan een betere en goedkopere zorg. Niet iedereen zal er mee om kunnen gaan maar wel heel veel.
    Er zitten nog wel wat addertjes onder het gras: 
    1. Hoe gaan we de beveiliging regelen van de gegevens die de patient verzamelt en doorstuurt naar het behandeldossier? In de zorg hebben we nog niet eens beveiligde email!
    2. De behandelaar heeft dossierplicht (Wgbo) en is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gegevens die daar in staan. Voor gegevens rechtstreeks door een patient aangeleverd bestaat nog niets wettelijks. 
    3. Wie is verantwoordelijk voor de privacy van de patient als die allerlei gegevens upload in portals van zorginstellingen? Moet de patient een bewerkersovereenkomst (Wbp) sluiten met de instelling?
    4. Wie is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van zelfgemeten gegevens? Als de batterij van het meetinstumentje op is, hoe moet de behandelaar dan acteren als hij onverwacht gegevens mist?
    Kortom, er is nog veel werk aan de winkel.
    Berend de Vries
    <a href=’https://comfort-ia.nl’>Comfort-IA</a>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.