Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Mijn Spaarne Gasthuis verwelkomt tienduizendste patiënt

Mark van Dorresteijn
Het patiëntportaal van het Spaarne Gasthuis heeft sinds donderdag 23 juli meer dan tienduizend geregistreerde patiënten. Via een beveiligde website kunnen zij een (herhaal)afspraak maken met een medisch specialist, uitslagen van onderzoeken inzien of een vraag stellen aan het behandelteam.
Mijn Spaarne Gasthuis verwelkomt tienduizendste patiënt
Foto: ANP - Koen Suyk

Mijn Spaarne Gasthuis is al sinds 2011 in gebruik in Hoofddorp en sinds maart 2015 in Haarlem. In de loop der jaren is het portal steeds verder ontwikkeld. De inbreng van patiënten is hierbij zeer belangrijk. Daarom is een commissie ingesteld van actieve gebruikers van Mijn Spaarne Gasthuis.

Voordelen patiënt

Voorzitter Rien Westerik: ‘Mijn Spaarne Gasthuis is een heel goed middel om meer regie te voeren over je eigen behandeling. Als gebruikerscommissie geven we adviezen over hoe het portal verbeterd kan worden. Zo vinden we dat gegevens over medicatie actueler kunnen zijn en ook dat patiënten zelf informatie moeten kunnen toevoegen aan hun eigen dossier. Denk aan informatie over allergieën, dat is soms van levensbelang! Ook uitslagen van onderzoeken kunnen sneller beschikbaar zijn in het portal. Deze hoeven lang niet altijd eerst met een arts besproken worden. Patiënten kunnen vaak heel goed zelf beslissen welke uitslagen ze alvast willen inzien en welke niet?’

Voordelen zorg

Niet alleen voor patiënten, maar ook voor de zorgverlening biedt het portal voordelen. Senior doktersassistente reumatologie Anita Heemskerk: ‘We merken dat patiënten Mijn Spaarne Gasthuis gebruiken om vragen te stellen aan het behandelteam. We kunnen hierdoor beter de tijd nemen om deze te beantwoorden. We kunnen nu via Mijn Spaarne Gasthuis een vragenlijst versturen voor het eerste bezoek aan de reumatoloog. De artsen hebben de informatie dan voor de afspraak al binnen en kunnen de resultaten gericht bespreken met de patiënt. Dat scheelt enorm.’

Patiëntportaal

Het online patiëntportaal geeft patiënten meer eigen regie door o.a. inzage in het medisch dossier, e-consult en vragenlijsten.
Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.