Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

KPN en RTL richten pijlen op e-health

Mark van Dorresteijn
KPN Ventures en RTL Ventures zien kansen om samen start-ups op het gebied van e-health naar een hoger plan te tillen. Dat maken de investeringstakken van KPN (KPN Ventures) en RTL Nederland (RTL Ventures) vandaag bekend.
Bert Habets
Bert Habets

De partijen denken elkaar op een ideale manier te kunnen versterken. KPN heeft vaste en mobiele netwerken, kennis over connectiviteit en een groot aantal klanten in de zorgsector. RTL heeft tv-zenders, digitale platformen en het bereik onder consumenten om e-healthtoepassingen bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.

Nieuwe markt

‘Voor ons is dit een relatief nieuwe markt om in te investeren’, vertelt Vincent Pieterson, Investment Manager bij RTL Nederland. ‘We hebben eerder geïnvesteerd in Dutch Learning Company, aanbieder van ondermeer iedereenEHBO.nl. Begin dit jaar hebben we aangekondigd dat e-health een markt is waarin we ons verder willen verdiepen.’ RTL Ventures, zoals het investeringsonderdeel van RTL Nederland heet, bestaat nu vijf jaar en investeert onder andere in datingsite Pepper en restaurant reserveringsplatform Couverts. ‘We schuiven met deze activiteiten op naar een steeds meer directe relatie met de consument. Gedreven door maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, zien wij ook in de zorg ruimte voor diensten die consumenten af gaan nemen.’ Het voordeel van RTL is volgens Pieterson dat zij veel ervaring hebben met het laten groeien van merken en bedrijven. De tv-zenders, online platformen en marketing bieden namelijk de mogelijkheid om e-healthtoepassingen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. ‘Wij hebben veel programma’s die zich richten op bijvoorbeeld gezondheid, zorg of zorgverlening. Denk aan Obese waarmee we overgewicht aankaarten of Gerard Joling en Gordon die zich als vrijwilligers inzetten voor ouderen. In het najaar van 2015 lanceren we het programma ‘Ik Zorg Voor Jou’ dat zich richt op mantelzorg. Op het gebied van mantelzorg kijken we bijvoorbeeld met KPN naar diensten en toepassingen die ondersteuning bieden. Binnen RTL proberen we zo goed mogelijk aansluiting te vinden tussen onze programmering en de geboden oplossingen.’

Grote impact

Jan Kees de Jager, CFO KPN: ‘De opkomst van het Internet of Things zal naar verwachting ook op de zorgsector een grote impact hebben. E-healthoplossingen kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering, het leveren van een betere klantervaring en het verlagen van kosten. Wij zien kansen om samen met RTL de e-health markt te verkennen en gezamenlijk te investeren. E-healthstart-ups kunnen dankzij RTL en KPN sneller doorontwikkelen tot een zakelijk succes.’

Meer dan een goed idee

KPN en RTL streven ernaar dit jaar samen minimaal één investering te doen. Op basis van de ontwikkelingen wordt focus aangebracht en gekeken naar vervolginvesteringen. Hoewel zij zelf zoeken, is de aankondiging ook een uitnodiging voor e-healthondernemers om zichzelf kenbaar te maken. KPN en RTL zoeken naar e-healthtoepassingen die meer zijn dan een goed idee. ‘We geven de voorkeur aan partijen met volwassen producten en ondernemers met een track record. Het is geen besloten fonds en we kijken per idee naar de investeringsmogelijkheden.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.