De pilot was een gezamenlijk initiatief van het Bravis ziekenhuis en leveranciers Zorgkiosken (hardware) en ChipSoft (software). Arnoud Slooff, zorggroepmanager van het Bravis ziekenhuis: ‘Bravis heeft ingezet op het verder digitaliseren van zorgprocessen om zo patiënten meer regie over hun zorg te geven. Het inzetten van een Zelfservicekiosk zorgt voor een doelmatiger proces voor zowel de patiënt als de zorgverlener. De zorgverlener ziet na het aanmelden direct in het Elektronisch Patiënten Dossier of een patiënt aanwezig is, de patiënt hoeft minder lang te wachten en de polikliniekmedewerkers kunnen zich richten op de complexere werkzaamheden. Wij zijn enthousiast over de mogelijkheden van deze oplossing en zijn voornemens om deze ook op andere poliklinieken in het Bravis ziekenhuis te gaan inzetten.’
Epd
Monique Hoonings, teamleider van het Bravis Moeder & Kindcentrum ‘We kunnen de kiosk eigenlijk al niet meer missen.’ Patiënten van het Bravis Moeder & Kindcentrum in Bergen op Zoom konden hun komst voor de polikliniek gynaecologie, het Echocentrum of voor één van de verloskundigen in het centrum digitaal bevestigen via de kiosk. Voor het eerst is in Nederland een dergelijke oplossing geïntegreerd in het Epd zonder koppelingen.
Dossier persoonlijk gezondheidsdosser
In een persoonlijk gezondheidsdossier (pgd) kunnen patiënten hun medische gegevens bekijken, bepalen met wie ze gegevens delen, aanvullende informatie aanleveren aan hun arts en een dagboek bijhouden van klachten. Vooralsnog zijn de medische gegevens voornamelijk in handen van de zorginstellingen, maar hier komt snel verandering in. In dit dossier verzamelt Zorgvisie nieuws, artikelen en opinie over het pgd.