Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Philips maakt big-data-strategie bekend op Himss

In aanloop naar de grote Himss-zorgtechnologiebeurs komend weekend in Las Vegas maakt Philips vandaag een aantal nieuwe health-technologyproducten bekend. Opvallend is de keuze van het technologieconcern voor het verzamelen, analyseren en toepassen van big data.
philipsgebouw.jpg

Volgens CEO Frans van Houten richt Philips zich steeds meer op de zorgconsument in plaats van ‘alleen’ op de zorginstelling. ‘Het draait allang niet meer enkel en alleen om de curatieve behandeling en alles wat er in het ziekenhuis gebeurt. Het gaat steeds meer om het gezond houden van mensen thuis, bijvoorbeeld door ze te monitoren en preventief te behandelen zodat ze juist uit het ziekenhuis weg blijven. Ik noem ons programma CareSage voor voorspellende data-analyses. We promoten value-based healthcare en willen zorguitkomsten verbeteren en de maatschappelijke kosten verlagen. Hiervoor is het goed ontsluiten, transparant maken en analyseren van data nodig. In die race lopen wij echt voorop.’

Monitoren
Het bedrijf monitort meer dan 8 miljoen ouderen wereldwijd via de producten Lifeline en Sleep & Respiratory Care services. Het houdt 3,5 miljoen patiënten in de gaten die in ziekenhuizen liggen via de ICU-centric database en in totaal verwerkt het 21 petabytes aan informatie. Een van de belangrijkste stappen die Philips recentelijk op dit gebied heeft genomen, is volgens CEO Informatics Jeroen Tas het uitbreiden van de cloud, de Philips HealthSuite. ‘We werken hier voortaan in samen met partijen als Amazon webservices en Hitachi Data Systems om onze datacloud te verbeteren, versnellen en betere analyses te kunnen draaien. Met al die nieuw gegeneerde data doen we interessante dingen.’

Verzekeraar
Een van die nieuwe dingen die Philips met zijn verbeterde cloud doet, is samenwerken met verzekeraar Allianz in Duitsland. ‘Allianz-verzekerden kunnen ervoor kiezen om aan te sluiten bij onze levensstijlprogramma’s of rugklachtenprogramma’s’, vertelt Van Houten. ‘Aan deze pilot doen nu duizend mensen mee, en 90 procent van de gebruikers is zeer tevreden. En Allianz ziet duidelijk de preventieve besparingen. Dus die combinatie van zorgmetingapparatuur van Philips en cloudgebaseerde gezondheidszorganalyses en daaraan gelinkte zorgprogramma’s werpen echt vruchten af.’

Transparantie
Op de vraag van de aanwezige pers of Nederland al rijp is voor dergelijke innovaties, gaat Van Houten kort in op de epd-wet in de Eerste Kamer en het debat over de vrije artsenkeuze. ‘Wij houden ons bezig met de technologie. En de technologie gaat veel en veel sneller dan wetgeving kan bijhouden. Waar ik altijd op hamer is dat van datatransparantie de zorg beter wordt. Als alle zorgprofessionals optimaal informatie delen en als de prestaties voor iedereen zichtbaar zijn, komen we vooruit. Daarbij moet de patiënt zelf de beschermer zijn van de eigen privacy en als enige kunnen beslissen wie bij zijn gegevens kunnen.’

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden