Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

E-health-implementaties mislukken te vaak

De implementatie van technische innovaties binnen zorginstellingen mislukt te vaak. Instellingen investeren in technische innovaties maar als de pilot is afgelopen, blijven kansen vaak onbenut. Dit constateert Sanneke Langendoen, programmamanager innovatie bij Pluryn.
Sanneke Langendoen Pluryn_Klein400.jpg

Als voorbeeld van dure, mislukte implementaties noemt Langendoen zorgrobots. ‘Die zijn op veel plekken aangeschaft voor veel geld. Het programmeren van sommige robots is echter ingewikkeld en uiteindelijk worden ze nauwelijks gebruikt. Ik denk ook aan beeldbellen. Daar zijn ontelbaar veel pilots mee gedraaid, maar je ziet dat het op veel plekken nauwelijks wordt ingezet.’

Het wiel uitvinden
Volgens Langendoen wordt, door gebrek aan samenwerking met en tussen zorginstellingen, het wiel steeds opnieuw uitgevonden. Zorginstellingen blijven geld uitgeven aan technologie en kennis die al beschikbaar is. Daarnaast is het opstarten van technische innovaties tijdrovend en kostbaar. De zorg houdt onder aan de streep geen geld over om technische innovaties te implementeren in de instelling. ‘Het lijkt soms wel op een technologieverslaving. Ondanks pilots mislukken veel implementaties geheel of gedeeltelijk. Of ze worden duurder en duren langer doordat de oplevering in een aantal releases plaatsvindt. Hierdoor wordt veel geld verspild. Maar men blijft ermee doorgaan.’

Nijmeege Vierdaagse
De oplossing ligt bij een zo breed mogelijke implementatie van toegankelijke techniek. ‘Bij Pluryn kijken we altijd naar vragen vanaf de werkvloer. Als er een probleem is, bedenken we hoe bestaande technologie een eenvoudige oplossing kan bieden.’ Een voorbeeld is een cliënt die veel begeleiding nodig heeft, maar wel graag wil oefenen voor de Nijmeegse Vierdaagse. Normaliter kan de cliënt niet zonder begeleiding op pad. Maar met een eenvoudige GPS-tracker die bij het Kruidvat te verkrijgen is, kan dat wel. Of mensen die bang zijn voor bloedprikken. Virtual reality helpt hen te kalmeren bij bloedprikken. Tegenwoordig zijn er VR-brillen van karton op de markt die goedkoop en makkelijk inzetbaar zijn. ‘Die blijken perfect te werken om mensen te kalmeren bij het bloedprikken.’

Living Lab
Pluryn heeft een team van drie personen onder leiding van Langendoen die alle vragen verzamelen van zorgmedewerkers. Hun missie is om kennis van oplossingen zo veel mogelijk te verspreiden. ‘Dit Living Lab werkt zeer goed. Als medewerkers en cliënten eenmaal zien wat er allemaal kan, worden ze enthousiast en zijn ze meteen ambassadeur van een implementatie. Dat werkt beter dan dat er slechts een klein clubje bezig is met een pilot. Door breed te delen, wordt techniek niet meer gezien als iets wat kil is en wat enkel gebruikt wordt om te bezuinigen. Het wordt iets nuttigs wat het leven van de cliënt beter maakt. We zetten ook deskundige cliënten in die uitzoeken welke technische oplossingen allemaal mogelijk zijn. Het Living Lab werkt zo goed dat we het dit jaar naast het hoofdkantoor van Pluryn ook op allerlei andere locaties gaan inrichten. Zo kunnen we veel sneller kennis delen en ontstaat er een innovatief klimaat. Het mooiste is als je ziet dat cliënten meer regie krijgen over hun hulpvraag en bijvoorbeeld beter kunnen slapen omdat er een tool is die hun slaapritme monitort.’

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Gerelateerde tags

2 reacties

  • Dax Kho

    Dat veel ehealth-implementaties mislukken of suboptimaal ingezet worden is maar al te waar. Dat heeft jarenlange GGz-ervaring als informatie-architect mij wel geleerd. Waar het, mijnz inziens, vooral aan schort is de plankenkoorts voor verandering. Maar het is Survival of the Fitting, niet the Fittest, die de psijker op z'n kop slaat. Pas je aan (aan de omgeving) of sterf uit. Kijk bijvoorbeeld naar ons eigen; welke drie dingen nemen we gegarandeerd mee als we de deur uitgaan en waar we voor terugrijden om het alsnog te halen? Sleutels, portemonnee en....smartphone! Het is die laatste, die in zeer korte tijd de harten van >80% van de Nederlanders gestolen heeft (CBS jun2016). De smartphone is de meest persoonlijke technologie die past bij ons. Bedenk dan dat onze gezondheid, het startpunt en bestaandrecht van de hele gezondheidszorgsector, het meest persoonlijke is wat wij hebben. Is het dan niet logisch om die twee zaken bij elkaar te brengen? De smartphone is onze toegang tot alle informatie in de zorg. Omarm deze premisse en redeneer dit helemaal terug in de organisatie en cliënt/patiënt, samen met de zorgverlener, zijn het wereldteam die succesvolle implementaties mogelijk maken.

  • Harold van Garderen

    Dag Sanneke,

    Misschien kan ik je een klein beetje helpen. Het I-woord is inmiddels nogal uitgehold en weinigen kennen nog de herkomst en betekenis. Het is handig om een verschil te maken tussen inventie (de zorgrobot) en innovatie (het succesvol gebruik van de zorgrobot in de zorgpraktijk).

    Die twee hangen natuurlijk met elkaar samen (zo wordt de zorgrobot fabriek alleen blij als er veel verkocht worden en wordt de zorgleverancier alleen blij als het ding gebruikt wordt), maar toch zie ik te vaak dat de inventie (de technische uitvinding) wordt gepresenteerd als innovatie. En dat is het simpelweg niet.

    In het kort, een inventie wordt pas een innovatie als de gebruiker het ding niet meer kwijt wil. Iets wetenschappelijker gezegd: innovatie is een verandering in het waardesysteem van de gebruiker, die neemt (door positieve ervaringen met een product of dienst) een andere houding. DAT is innovatie.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden