Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Eerste virtuele ziekenhuis ter wereld succesvol

Het Mercy Virtual Care Center in Amerika heeft driehonderd werknemers maar geen patiënten. Dit concept van een virtueel ziekenhuis resulteert nu al in een lager sterftecijfer op de spoedeisende hulp afdelingen, eerdere ziekte opsporing en een besparing van veertig miljoen dollar. Steeds meer ziekenhuizen in Amerika sluiten contracten af met telegeneeskunde bedrijven om een 24/7 virtual ziekenhuis te worden.
Mercy-Virtual-Care-Center400.jpg
Foto: Mercy Virtual

Uit een reportage van Mobile Doctors blijkt dat het concept van een virtueel ziekenhuis met enkel econsults op afstand werkt. Het Mercy Virtual, vorig najaar geopend, tilt het concept uit naar een heel ander niveau. Het ziekenhuis heeft een oppervlakte van 125.000 vierkante meter en kent geen wachtkamers, ziekenhuisbedden of patiënten. In plaats daarvan herbergt het pand meer dan driehonderd medische professionals die voor een computerscherm zitten, zij waken over de zorg voor patiënten in 38 ziekenhuizen, in zeven staten. Intensivisten leveren zorg op afstand aan afgelegen spoedeisende hulp afdelingen, neurologen geven richtlijnen aan voor kleine ziekenhuizen rondom de behandeling van beroertes, verpleegkundigen geven voorlichting rondom bloedneuzen en infecties. Artsen houden nauw contact met de chronisch zieke patiënten. Het ziekenhuis werkt met een patiënten portaal. Wanneer de patiënt toegang heeft tot het portaal en om een consult vraagt, wordt de patiënt binnen dertig minuten via een eConsult te woord gestaan, dag en nacht. De aanbevolen behandelingen komen vanuit evidence-based richtlijnen en omdat de zorg wordt verleend binnen de gezondheidszorg, worden de resultaten geïntegreerd in het EPD van de patiënt.

Lager sterftecijfer
Het concept van een virtueel ziekenhuis werkt. Het resulteert nu al in een lager sterftecijfer op de spoedeisende hulp afdelingen, eerdere ziekte opsporing en een besparing van veertig miljoen dollar. Steeds meer ziekenhuizen in Amerika sluiten contracten af met telegeneeskunde bedrijven om een 24/7 virtual ziekenhuis te worden.

Applicatie
Naast het virtuele ziekenhuis kent Amerika nóg een nieuwe stap in deze vorm van zorg verlenen. De University of Southern California heeft een applicatie ontwikkeld om op een nog grotere afstand zorg te kunnen verlenen. Patiënten kunnen namelijk kennismaken met een levensechte avatar versie van hun arts. Met behulp van de virtual reality-technologie en kunstmatige intelligentie kunnen computer-wetenschappers van de universiteit gezichten van artsen vast leggen waarmee zij avatars creëren. Deze kunnen communiceren met mensen en hen begeleiden door middel van complexe medische beslissingen. Deze ‘virtuele artsen’ hebben het vermogen om emoties te herkennen en empathie te tonen. Zij hebben de basiskennis om problemen op te sporen en informatie te verstrekken aan de patiënt. Bijvoorbeeld over de beste behandelingsoptie voor iemand gediagnosticeerd met prostaatkanker. De voorlichting die de virtuele arts geeft is gebaseerd op basis van leeftijd, tumorkarakteristieken, niveaus van prostaat specifiek antigenen of de hoogte van het PSA.

Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Berichten in het dossier e-health gaan bijvoorbeeld over videocontact met thuiszorgmedewerkers of telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen.

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • lwitkamp

    Grappig hoe het buitenland toch weer aandacht trekt. KSYOS TeleMedisch Centrum levert sinds 2005 als zorginstelling met haar inmiddels 11.000 zorgverleners zorg aan meer dan. 250.000 patiënten, uitsluitend middels intelligent internet - eHealth. In Nederland, UK, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Daarmee lijkt mij KSYOS toch echt het eerste virtuele ziekenhuis ter wereld.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden