Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Huisartsen gebruiken digitale middelen nauwelijks’

Redacteur Zorgvisie
Huisartsen gebruiken nauwelijks digitale middelen om te overleggen met specialisten. Dat stelt Wanda Zomerdijk, onderzoeker op de afdeling Huisartsengeneeskunde en Ouderengeneeskunde van het VUmc.
telefoon-fotolia-400.jpg
Foto: Fotolia.

Eerder dit jaar bleek dat huisartsen vaak, het als onveilig beschouwde, Whatsapp gebruiken om casussen te overleggen met collega’s. De afgelopen maanden zijn er steeds meer beveiligde direct messaging-diensten geïntroduceerd als alternatief voor Whatsapp. ‘Bedrijven en overheid zijn erg enthousiast over nieuwe elektronische communicatiesystemen voor artsen, zoals beveiligde direct messaging en e-mail, elektronische verwijssystemen en teleconsultatie. Zij investeren hier veel geld in’, schrijft Zomerdijk in haar rapport over de e-communicatie.

Geen gebruik digitale mogelijkheden
De huisartsen zijn echter minder enthousiast over alle digitale mogelijkheden, merkte de onderzoekster. Zomerdijk ontdekte namelijk dat deze groep voornamelijk naar de telefoon grijpt voor consultatie met specialisten. Zomerdijk: ‘Andere systemen zijn vaak nog onvoldoende geïmplementeerd of te ingewikkeld om te worden gebruikt. Daarnaast heeft de telefoon als voordeel dat zaken direct kunnen worden kortgesloten, dat er persoonlijk contact is en dat een telefoongesprek meerder lagen van communicatie bevat zoals bijvoorbeeld intonatie.’

Digitale doorverwijzing
Voor het doorverwijzen van patiënten maken huisartsen wel gebruik van digitale systemen, valt in het rapport te lezen. Vooral ZorgDomein is daarbij populair, omdat huisartsen daardoor naar alle specialisten op dezelfde manier kunnen doorverwijzen. Dat ZorgDomein dit gebied domineert kan volgens Zomerdijk uiteindelijk wel tot weerstand leiden.

Huisartsen helpen met overleg
Het heeft volgens Zomerdijk geen zin om nieuwe digitale systemen te ontwikkelen, maar wel om te verbeteren wat er is en waar ook daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. ‘De toekomst zit in het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid van specialisten en het integreren van extra communicatiefuncties in de huidige elektronische verwijssystemen’, schrijft Zomerdijk. ‘Dan kan men ook de specialist informeren over een patiënt, informatie opvragen en advies vragen aan de specialist.’ 

Dossier Innovatie in de zorg
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. In dit dossier: nieuws, blogs en achtergronden over zorginnovatie.

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.