Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Gezamenlijk oplossen

Een mooi moment. Donderdag 25 oktober kopt de Volkskrant: Elektronische patiëntendossier voor iedereen die dat wil. Er zaten nog wel een paar schoonheidsfoutjes in het artikel… Maar het meest vreemde was dat ik die avond in een ruimte tegenover een onderhandeldelegatie van de apothekers zat en we nog niet zeker wisten of het LSP doorging.
Gezamenlijk oplossen

Ik denk dat het goed nieuws is dat de Volkskrant gelijk heeft gekregen. Het LSP gaat ons niet alleen meer veiligheid brengen doordat gegevens van de patiënt op de huisartsenpost bekend zijn en dat zijn medicatiegegevens inzichtelijk zijn voor zorgprofessionals. Het gaat veel verder. Het zal een basis bieden voor doorontwikkeling. Denk aan aansluiting van ketenzorggroepen, maar ook van zelfmanagementsystemen.

Faxen of overtypen

Hoe nodig zo’n infrastructuur is bewijst het verhaal van een internist die mij neerslachtig vertelde dat de patiënt een uitdraai van zijn medicijnen moet ophalen bij de apotheek voor zijn ziekenhuisbezoek. En alsof dat niet genoeg is: de internist zet er eventuele aanvullingen of wijzigingen bij en faxt de lijst terug naar de apotheek.
En wat te denken van patiënten die de uitslag van hun jaarlijkse onderzoek moeten overtypen in hun zelfmanagementsysteem? Of de noodzaak van apps die de barcode scannen van medicijnen zodat de patiënt zelf tenminste het overzicht heeft. De komst van zo’n nationale infrastructuur was echt hard nodig.

Nuttige discussies

Nu gaat het bij grote IT-infrastructuurprojecten vaak over macht. Wie is de baas over het dossier? Wie kan wat bepalen? Regelmatig worden ook nog andere dossiers mee naar de onderhandeltafel genomen, zoals conflicten in de contractering. Vaak zien we dit soort mooie projecten dan ook sneuvelen in machtsdiscussies.
Het mooie aan de discussie rondom het LSP van de afgelopen maanden was dat alle partijen zich hiervan hebben onthouden. Het waren scherpe discussies over het businessplan, de doelstellingen, IT en governance. Zeer belangrijke en nuttige onderwerpen. Tijdens die discussies heeft geen van de partijen zich laten verleiden tot machtspelletjes. Dat is niet alleen winst voor het vertrouwen tussen de partijen, maar het laat ook zien dat we grote IT-vraagstukken gezamenlijk wél kunnen oplossen.
Dit soort vraagstukken, en die zijn er genoeg in de zorg, los je niet op met macht, maar via de inhoud.

Joep de Groot, bestuurder CbusineZ

4 REACTIES

  1. In de reacties gaat het nu alleen over het medicijnenoverzicht. Het LSP gaat straks ook dienen voor de gegevensuitwisseling huisarts – huisartsenpost, maar ook een basis bieden voor ondersteuning zelfmanagementsystemen.
    wat betreft het medicatieoverzicht: er ontstaat nu wel een compleet beeld. Door de koppelingen krijgen we als voordeel dat als de patiënt 2.0 dit met zijn zorgverlener doorspreekt, dat het bijgestelde beeld voor iedereen ter beschikking komt

  2. Lees alle reacties
  3. Het feit dat de gegevens elektronisch uitgewisseld worden betekent niet automatisch dat de gegevens juist zijn. De partij die de gegevens ophaalt zal dat altijd moeten controleren. Dus als patient2punt0 bij een zorgverlener komt die zijn medicatiegegevens heeft opgehaald dan kijken ze daar samen nog even naar ter controle.

  4. Juist het ophalen van de papieren informatie bij de apotheek zorgt ervoor dat de medicatielijst weer es gecontroleerd wordt. Door mij dus.
    Prima als allerlei zorgverleners communiceren wat ze voorgeschreven hebben, maar wat ik slik weet ik alleen zelf, en ja, regelmatig vallen er ten onrechte medicijnen uit het lijstje van de apotheek.
    Dus… zo lang ik zelf geen inzicht heb in de via LSP uitgewisselde gegevens, draag ik ze liever zelf over.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.