Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Haalt de farmaceutische industrie alles uit social media?

Mark van Dorresteijn
Sociale netwerken veranderen de manier waarop we communiceren. Ongeveer vier op de vijf internetgebruikers gebruikt social media actief en organisaties ontdekken de vele mogelijkheden die deze netwerken kunnen bieden voor communicatie met hun (potentiele) klanten. Voor de farmaceutische industrie bieden sociale netwerken een kans om de kloof tussen eindgebruikers en henzelf te verkleinen.
Haalt de farmaceutische industrie alles uit social media?

Ongeveer 74 procent van de farmaceutische bedrijven gebruikt social media. Dit is verrassend genoeg veel hoger dan de inzet van social media door financiële dienstverleners en retailers. Veel van de farmaceutische bedrijven plaatsen routinematig persberichten en posten of ‘liken’ deze op Twitter en Facebook. Anderen gaan een stap verder en gebruiken social media om bewustzijn te creëren voor gezondheidsproblemen, initiatieven te delen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en een band te creëren met eindgebruikers (patiënten). Daarnaast bieden ze de patiënt efficiënte real-time dienstverlening.

Mogelijkheden

Naast een strategie on reputaties te beheren bieden social media, unieke mogelijkheden voor een groot netwerk ten behoeve van dataverzameling en analyse. Luisteren naar wat klanten zeggen op social media is een manier om inzicht te krijgen in het basis-sentiment rond een bepaald merk dat al op de markt aanwezig is. Ook is het een goede manier om data te verzamelen over wat patiënten willen en welke behandelingsmethoden artsen inzetten. Deze informatie kan een datagedreven aanpak van bedrijfsmodellen aanvullen, wat zorgt voor een snellere aanpak waarbij de klant centraal staat. Het gebruik van social media stelt organisaties in staat om leiderschap te tonen en de kwetsbaarheid van de reputatie in te perken door onderzoektransparantie te bieden. Dit kan worden gedaan door betrokkenheid te tonen als het gaat om productveiligheid, transparantie en prijs.

Uitdaging op het gebied van regelgeving

Waarom zijn organisaties nog steeds terughoudend om social media in te zetten? De farmaceutische industrie is één van de meest gereguleerde industrieën. Strikte regelgeving en naleving hiervan, maar ook de angst voor problemen omtrent de regelgeving wanneer ze een social media-campagne opzetten, zorgen ervoor dat organisaties de platformen nog niet actief in durven te zetten.

Daarnaast brengt communicatie via social media ook rapporteerverplichtingen met zich mee. Fabrikanten, verpakkers en distributeurs zijn verplicht om alle nadelige bijwerkingen van geneesmiddelen aan regelgevende instanties te vermelden. Gezien het feit dat social media toegankelijk is voor iedereen bestaat er een groot  risico dat onnauwkeurige, niet-geverifieerde data wordt gedeeld door patiënten in een publiek domein. In dit soort gevallen is het moeilijk om authenticiteit van de informatie te controleren.

Terwijl organisaties wachten op heldere richtlijnen van op het gebied van wet- en regelgeving proberen zij social media in te zetten aan de hand van bestaande regels. Het treffen van een aantal maatregelen kan de risico’s verminderen:

–       Ontwikkel duidelijke richtlijnen voor het gebruik van social media

–       Zorg dat je op de hoogte bent van de huidige wettelijke beperkingen

–       Communiceer met je juridisch team en houd het nieuws over wijzigingen van de regelgeving in de gaten

–       Moedig regelgevende instanties aan om onderzoek te doen naar problemen die te maken hebben met social media

Social media succesvol inzetten

Ondanks alle beperkingen zetten sommige farmaceutische bedrijven social media succesvol in. Zo heeft de Duitse geneesmiddelenfabrikant Boehringer Ingelheim bijvoorbeeld een Twitter feed vol met artikelen en tweets over niet alleen geneesmiddelen, maar ook met tweets van beroemdheden als Lance Armstrong en Stephen Fry en blogs en promoties van YouTube-interviews. Het bedrijf heeft zo’n 10.000 volgers op Twitter verspreid over meerdere landen.

Veel organisaties begrijpen dat social media belangrijk zijn, maar het is vooral een uitdaging om ervoor te zorgen dat de platformen de organisatie ondersteunen. Daarnaast moeten ze hun huidige ervaringen omzetten in meetbare data en resultaten. Het gebruik van Twitter feeds en Facebook-pagina’s om klanten te betrekken en iets te leren vergroot het bewustzijn van het merk. Perceptie van het merk is nog maar het begin. Weinig organisaties weten precies hoe ze social media kunnen gebruiken om met consumenten te communiceren, producten, diensten en merkherkenning te verbeteren en uiteindelijk verkoop en winst stimuleren. De volgende stap is dan ook om actief te werken aan en investeren in de volgende gebieden:

–       Aantrekken en behouden van talent; toekomstige werknemers zijn misschien meer geneigd om naar banen te solliciteren bij organisaties die social media creatief en innovatief inzetten

–       Crowdsourcing; Boehringer Ingelheim werkt bijvoorbeeld samen met Kaggle, een platform dat gamification gebruikt om complexe wetenschappelijke problemen op te lossen

–       Samenwerken met verschillende industrieën. Dit kan met hulpmiddelen zoals Cognizant 2.0, waarmee werknemers real-time kunnen communiceren, waardoor de efficiëntie en productiviteit wordt verhoogd

–       Online communities creëren waar klanten met elkaar kunnen communiceren over hun ervaringen met farmaceutische merken en waarmee het merk zelf in real-time kan communiceren, zonder tussenkomst van e-mail of klantenservice. Op deze manier krijgen organisaties meer inzicht in voorkeuren van klanten en wie deze voorkeuren online beïnvloedt.

Farmaceutische bedrijven hebben al de ervaring die nodig is om dataverzameling te beheren, analyses toe te passen en bedrijfsinzichten te genereren. Nieuwe flexibele processen, zoals aanpassingsontwikkeling, zorgen voor raamwerken die kunnen worden toegepast op andere gebieden binnen een organisatie. Daarnaast bieden deze processen meer kostenefficiëntie en zorgen ze voor meer focus op besluitvorming.

Zoals andere nieuwe technologieën moeten social media hulpmiddelen worden beheerd op de werkvloer, zodat er ruimte is voor innovatie en een nieuwe manieren van werken binnen de wet- en regelgeving. De nieuwe ‘millennium’ arbeidskrachten vormt een generatie van werknemers die gewend zijn om social media-applicaties dagelijks te gebruiken. Door hen de juiste hulpmiddelen te bieden, waarmee ze hun digitale levens op de werkvloer kunnen voortzetten, kan een organisatie zijn volledige performance verbeteren.

 

Auteur Bhaskar Sambasivan, vice president and head of life sciences, Cognizant.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.