Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Het speelkwartier is voorbij

Wij leren door te spelen. Tenminste kinderen. Die twee van mij kunnen uren op hun buik liggen verhalen vertellen met lego, liedjes nadoen of op de iPad spelen. Ieder nieuw spel leert hen vaardigheden, samenwerken en omgaan met winnen en verliezen. Volwassen geworden leren we uit boeken en door cursussen. De spelletjes zijn passé.
Het speelkwartier is voorbij
Foto: Joep de Groot

Een prachtige nieuwe ontwikkeling vind ik dan ook serious gaming of applied gaming: 'leren' door middel van een spelsituatie. Er zijn al prachtige toepassingen. De winnaar van de Future of Health award 2011 heeft een geweldige omgeving gemaakt waarin psychiatrische patiënten met elkaar werken aan leefstijldoelen en binnen de game een wereld kunnen opbouwen. Maar ook leren reanimeren middels een xbox met een kinect is mogelijk. Hierdoor kunnen veel meer mensen getraind worden in het geven van reanimatie.

Revalidatieprogramma's verwerkt in een game introduceren een competitie-element en –ondersteund door feedback van de computer of een fysiotherapeut – leveren ze een goede bijdrage aan de behandeling.

Voor professionals

Ook professionals kunnen via gaming nieuwe vaardigheden leren. Chirurgen die gamen blijken een betere oog-handcoördinatie te hebben en daardoor beter te opereren.

Serious of applied gaming zal doordringen in de reguliere behandeling. Niet als vervanger van de totale behandeling, maar als een onderdeel: blended behandelingen.

Juist de combinatie van face to face, gaming, met 'klassieke e-health' en 'klassieke behandeling' biedt een enorme kans.

Onderdeel van de behandeling

Nederland loopt voorop met serious games. In ons land barst het van getalenteerde ontwikkelaars en komen prachtige projecten tot stand. Maar we moeten stoppen met alleen games ontwikkelen. Het is tijd om games integraal onderdeel te laten zijn van behandelingen. Dat vraagt een andere manier van ontwikkelen. Dan ligt niet meer de nadruk op de game, maar op een effectieve behandeling. Hiervoor is veel meer samenwerking nodig tussen ontwikkelaar en professional. Niet de bestaande therapieën digitaliseren, ook niet games als het ultieme antwoord, maar ontwikkelen om effect te bereiken.

Dat vereist validatie. Het initiatief van de Dutch Society for Simulation in Healthcare is dan ook een geweldige stap voorwaarts. In dit initiatief neemt een aantal vooraanstaande artsen en wetenschappers het voortouw om serious games te valideren.

De ontwikkeling van serious gaming in behandelingen staat nog aan het begin. Maar het is een veelbelovende methode die het leren voor volwassenen effectief en leuk maakt.

 

Joep de Groot,

Raad van bestuur CbusineZ

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden