Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Kaas, tulpen en e-health

Statistisch gezien doet Nederland het goed: 'we' staan in de top vijf van landen waar inwoners het meest gelukkig zijn. Onze kinderen zijn zelfs het meest gelukkig van de hele wereld. Op basis van deze statistieken zou je verwachten dat iedereen hier stralend over straat loopt. Helaas.
Kaas, tulpen en e-health

Volgens mij zijn wij een van de meest klagende en meest zelfkritische landen ter wereld. Nederlanders roepen al snel dat het elders allemaal veel beter is en ze raken niet uitgepraat over wat er allemaal anders moet in ons kikkerlandje. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen klaagzang over klagen. Ik vind juist dat we deze eigenschap moeten koesteren. Het zou immers best kunnen dat dat vele klagen ons zo gelukkig maakt.

Gedreven te veranderen

Laatst sprak ik hierover met Wouter Ensing, Junior Business and IT Consultant at Accenture. Hij opperde dat juist die ontevredenheid maakt dat Nederlanders zo innovatief zijn: ze zijn steeds gedreven te veranderen. Want innovatief zijn we. In ieder geval op het terrein van e-health. Dat vernam Daan Dohmen, CEO focus cura, en consorten toen zij bij een bezoek aan Silicon Valley vernamen dat 'The Valley' op innovatiegebied in de zorg vooral kijkt naar Nederland. Ook Bram van Leeuwen, adviseur e-health Redmax, kreeg in Brunei en Maleisië te horen dat men jaloers is op onze e-health-innovatiekracht.

Onze e-health promoten

Onze implementatie kan beter, daarover zijn we het eens, maar misschien moeten we onze e-health-innovatie wereldwijd beter gaan positioneren. Zeker de Nederlandse geestelijke gezondheidszorg zit wereldwijd nog steeds bij de koplopers op e-healthgebied. E-health wordt wel genoemd in het topsectorenbeleid vanuit de overheid, het initiatief waarin overheid, bedrijven en zorginstellingen samenwerken met onderzoekers om de topsectoren wereldwijd op de kaart te zetten. Tot op heden merk ik in de ggz echter weinig van die focus, niet bij Altrecht, maar ook niet bij andere ggz-instellingen. Succesvolle e-health-leveranciers als Minddistrict en Ippz zetten wel al zelf stappen richting het buitenland, maar niet dankzij actieve ministeries. En dat is jammer.

Juist door onze innovatiekracht in het buitenland slimmer te vermarkten, kunnen we wat verdienen om implementatie hier te bekostigen. Ik weet al een goede implementatie-investering: zorg dat in 2017 alle Nederlanders toegang hebben tot internet (dus ook die laatste 4 procent van de allerarmsten).

Economic Board Utrecht

Gelukkig zijn er wel inspirerende regionale initiatieven zoals de Economic Board Utrecht (EBU). Een van de missies van de EBU is de provincie Utrecht wereldwijd neer te zetten als dé expert op het gebied van health games. Goed voor Utrecht, maar Nederland is groter. Zou het niet mooi zijn als men in het buitenland bij Nederland niet alleen denkt aan kaas en tulpen, maar ook aan e-health?

Het lijkt me een mooie wens om dit jaar mee af te sluiten.

Renske Visscher,

projectmanager e-health Altrecht

Renske Visscher

Directeur Indigo Brabant
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

3 reacties

  • gvdbeek

    Beste Renske,

    dank voor je interessante blog. In Nederland worden inderdaad erg mooie eHealth trajecten uitgerold. O.a. op gebied van ketenzorg (diabetes, ouderenzorg, COPD), zelfmanagement, eMentalHealth etc. Hier mogen we erg trots op zijn. Wij zijn op dit moment bezig om meerdere van de oplossingen die zijn 'uitgevonden' en getest in Nederland in te zetten in het buitenland. Zo worden onze eHealth oplossingen ingezet in China, midden-oosten en latijns amerika. Je ziet daar dat die kennis die we in Nederland hebben opgedaan hoog wordt gewaardeerd. e(mental)Health is dus zeker een belangrijk exportproduct voor Nederland en vraagt om voortdurende innovatie in NL.

    Laten we daar in 2014 gezamenlijk mee doorgaan! Een goed 2014 gewenst

  • esther.vannoort@curavista.nl

    Hoi Renske,

    Een leuke uitdaging, maar laten we niet vergeten: je kan pas gaan exporteren als je thuismarkt staat als een huis. Volgens mij hebben we dan ook in eigen huis nog meer dan genoeg te doen....
    Overigens, export is natuurlijk wel erg leuk en uitdagend om mee bezig te zijn. Onze internationale projecten vind ik persoonlijk altijd wel één van de kersjes op de taart...

    Hele fijne feestdagen en een mooi 2014!

  • Bram van Leeuwen

    Dag renske,

    Goede blog! Inderdaad zoals je terecht stelt is de ontwikkeling van eHealth in Nederland iets om trots op te zijn. Natuurlijk kunnen veel dingen beter en sneller. Tijdens mijn reis van 6 maanden door Azië heb ik veel 'instellingen' gesproken en bekeken (van ziekenhuizen tot de medicijnmannen in de jungle van Sumatra). Tevens heb ik contact gehad met veel beleidsmakers (van Sultans tot ambtenaren) en mijn conclusie is inderdaad dat we het erg goed doen. Ook valt me op dat op sommige gebieden andere landen verder zijn (planningen systeem in Singapore) maar op het gebied van eHealth in het primaire proces is in Azië nog niemand zo ver als wij.
    Wel begreep ik dat er in Australië ook goede initiatieven aan de gang zijn maar daar had ik helaas de tijd niet meer voor. Al ga ik ook daar graag nog een keer met plezier naar toe ;-).

    Ik geloof dan ook dat er absoluut een export markt is rondom het thema eHealth. In mijn ogen zijn de producten van iHealth (http://www.ihealthlabs.com) hier al een voorbeeld van. Het komt uit Amerika maar worden echt ontzettend veel gebruikt in Azië (in iedere shopping maal te vinden) en tegenwoordig is er ook een Nederlandse reseller. Andersom kan dit natuurlijk ook! En ja hier ligt mijn inziens een rol voor de overheid.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden