Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Gebrek aan connectiviteit

Joep de Groot
Tijd om eens iets van mij af te schrijven. Behalve van virussen en dergelijke word ik zo langzamerhand ziek van het gebrek aan connectiviteit van verschillende systemen.
Gebrek aan connectiviteit
Foto: Joep de Groot

Veel systemen die we gebruiken in zorginstellingen kunnen niet communiceren met andere systemen. Ter illustratie, deze week was ik bij een ziekenhuis dat graag wil samenwerken met de lokale zorggroep. De internisten hebben goed overleg met de huisartsen. Ze hebben gezamenlijk een zorgstandaard gedefinieerd en afspraken gemaakt over de overdracht. Allemaal in goede collegiale verhoudingen. Ze hebben inhoud boven inkomsten geplaatst. ‘Gewoon’ zo’n initiatief waar je vrolijk van wordt. Totdat de IT-leverancier van het ziekenhuis doodleuk meldt dat ‘inkomende interfaces’ niet kunnen.

Datacommunicatie
Het is 2013. Beleidsmakers en het veld roepen om het hardst dat de zorg georganiseerd moet worden in ketens. En dan durft zo’n IT-leverancier te melden dat inkomende interfaces niet kunnen. Hoe hadden ze dan gedacht ketens te organiseren? Of – een ander stokpaardje in de zorg – hoe hadden ze gedacht zelfmanagement van de cliënt te organiseren?
Was dit maar het enige voorbeeld van de afgelopen tijd. Maar helaas is het schering en inslag dat systemen niet zijn ingericht op datacommunicatie met andere systemen. Natuurlijk snap ik dat interfaces moeilijk zijn en dat verschillende databronnen vragen op kunnen roepen.  De discussie moet helemaal niet gaan over dat het moeilijk is voor IT of dat men niet kan instaan voor de data-integriteit.
De vraag die we met elkaar moeten beantwoorden: als de patiënt op en neer gaat tussen verschillende schakels van de keten, hoe moeten de systemen dan worden ingericht dat zijn informatie dat ook kan?

Mindset
Ik weet ook wel dat er lokale initiatieven zijn om dit op te lossen en het LSP zal een bijdrage leveren aan het ontsluiten van gegevens. Maar het gaat mij om de mindset bij zowel de gebruikers als de leveranciers van IT-systemen. Onze wereld is ‘connected’. Niet alleen allerlei functies die informatie willen en gaan uitwisselen, maar ook allerlei devices. Hoe kan je als gebruiker kiezen voor een systeem waarvan de leverancier zo ongeveer weigert om een inkomende interface te maken? Waarom accepteren zoveel ziekenhuizen en huisartsen die houding?
Beste leveranciers, natuurlijk zijn er veel uitdagingen, maar ga die uitdagingen aan. Help om de zorg meer aan te laten sluiten … zo’n ‘customer lock-in’ is zo ouderwets!

Joep de Groot, raad van bestuur CbusineZ

3 REACTIES

  1. Alle leveranciers van ZIS’sen en afdelingstoepassingen in alle ziekenhuizen in Nederland gebruiken de HL7 standaard. DIe (wereldwijde) standaard is al 20 jaar operationeel en omvat gegevenssets voor informatie voor alle soorten gegevens die ziekenhuizen intern en extern willen communiceren. De vraag is dan ook of de internisten in het door u aangehaalde ziekenhuis op de hoogte zijn van de HL7 standaard (dat zouden ze wel moeten en kunnen zijn) en de vraag is of zij tijdig te afdeling ICT hebben betrokken (die hadden zeker gewezen op de HL7 standard). Was dat gebeurd, dan was ontdekt dat voor de informatie-uitwisseling al legio HL7 en IHE formats bestaan, met een grote kans dat deze elders al werkten en overgenomen hadden kunnen worden. Het zelf ‘ontwikkelen van een standaard’ is in het licht van de beschikbaarheid van een operationele standaard dan ook een ietwat wonderlijke actie die alleen verklaard kan worden door – helaas – onbekendheid met HL7 en IHE dan wel het niet even googelen op wat trefwoorden. Uw opmerking dat de ICT leverancier in kwestie geen informatie kan (wil ?) importeren is inderdaad voor enkele ZIS-leveranciers (nog) waar. De betreffende ZIS leverancier ( ik zou graag via een mail aan info@hl7.nl horen welke leverancier dit betreft zodat we vanuit de Stichting HL7 Nederland daarover contact kunnen opnemen) loopt duidelijk ernstig achter de ketenzorgfeiten aan maar zal dit vast en zeker beseffen omdat de meeste ZIS’sen dit wel kunnen …. !

  2. Lees alle reacties
  3. Dag Joep, Beide vragen op het eind van je betoog zijn valide. De daarop volgende uitdaging geldt m.i. dan ook voor zowel ICT-leveranciers als zorgorganisaties:
    1. ICT kopen kan iedereen maar ICT inkopen is een vak. Bijv. Stichting IHE, stichting HL7 en ook de vereniging OIZ werken met hun leden – zorgorganisaties én ICT-leveranciers – al vele jaren aan connectiviteit, beproeven en showen dit in connecthatons en documenteren de uitkomsten.
    2. De ictzorgmarkt is er een van standaard oplossingen -> er is weinig tot geen ruimte voor maatwerk omdat dit te duur is en ook risicovol inzake onderhoud. Daar sluit ik dus aan bij Nicky Hekster.
    3. De markt is op onderdelen (nog) zeer versnipperd. Bijv. Recent nog kozen ong. 30 GGZ organisaties voor maar liefst 4 leveranciers en niet voor één open source product waaraan meerdere leveranciers mogen werken; ik geloof dat er nog 9 HIS-leveranciers zijn -> zorgorganisaties kunnen vraagmacht en investeringskracht organiseren
    Met vriendelijke groet – Hans ter Brake, voorzitter OIZ.

  4. Geachte heer De Groot!
    De crux is niet de mindset van de IT leverancier, maar, zoals u schrijft: ‘Ze hebben gezamenlijk een zorgstandaard gedefinieerd en afspraken gemaakt over de overdracht.’ Grote kans dat niet voldaan is aan vigerende wereldstandaarden zoals HL7 of IHE waarmee de meeste leveranciers werken. Immers, als artsen zelf iets gaan verzinnen zonder kennis van zaken, is de kans dat dingen misgaan groot. Leveranciers confirmeren zich graag aan standaarden: één keer het wiel hoeven uit te vinden en niet voor elke groep, regio of land aparte interfacing dienen te construeren scheelt ontwikkeltijd, dus geld en komt betrouwbaarheid, veiligheid, beheerbaarheid e.d. ten goede. Integratie en interoperabiliteit, onder gecoördineerd gebruik van standaarden zijn zaken waarover leveranciers in de hele wereld, i.s.m. artsen, koepels, overheid, standaardorganisaties, kortom, met het hele zorgecosysteem, zich al jaren om bekommeren. En met succes. IHE – Integrating the Healthcare Enterprise – is sinds 1998 een mondiaal initiatief en kent vele geslaagde projecten, zowel intra-, als transmuraal. Hier te lande zijn vele voorbeelden te noemen. Kortom, laten we ophouden met eigen bedenksels en vraag professioneel advies aan leveranciers of kenniscentra zoals Nictiz.
    Nicky Hekster
    Leveranciersvoorzitter IHE Nederland

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.