Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Win, win en nog eens win

Johan Vos
Over belangstelling voor e-health, bijvoorbeeld op deze site, valt niet te klagen. Er worden mooie voordelen geschetst, die in de praktijk ook behaald worden. Maar een grootschalige toepassing? Ondanks al die voordelen is het daar nog niet van gekomen. Dat is niet zo vreemd, want e-health wordt pas een succes als de massa ervoor gaat. Maar die massa lijkt niet geïnteresseerd. Waarom eigenlijk niet?
Win

Degenen die profiteren van de voordelen van e-health zijn allereerst natuurlijk de leveranciers. Verder de zorgorganisaties die een e-healthtoepassing aanschaffen. Die besparen tijd, zijn goedkoper uit, de patiënt is de goedkoopste zorgmedewerker, enzovoort. Dit is de klassieke win-winsituatie: zowel de klant als de leverancier heeft voordeel. In tegenstelling tot wat het cliché ons wil doen geloven, blijkt dat we er met een ‘win-win’ niet komen.

Goedkoopste zorgmedewerker

Waar is de patiënt in dit verhaal? Ja, die is de goedkoopste zorgmedewerker. Maar waarom zou de patiënt werk gaan verrichten voor een zorgverlener? Gezondheidszaken zelf bijhouden kost tijd. En het moet ’s avonds thuis achter computer, wat ongetwijfeld ten koste gaat van heel wat leukere dingen. Waarom zou hij dat doen als hij er niets voor terugkrijgt, behalve tamelijk abstracte vooruitzichten als ‘regie’, zelfmanagement en ‘kwaliteitswinst’. Wie goed kijkt naar de e-health-initiatieven, ziet dat de patiënt zelf er niet aan te pas komt, behoudens hier en daar een uitzondering.

Triple win

Ik denk het bij ‘zorg op afstand’ gaat om een revolutionaire vernieuwing. De mogelijkheden die technologie in principe kan bieden, zorgen voor een andere manier van werken en zelfs een andere organisatie van de zorg. Revolutionaire vernieuwingen roepen weerstanden op. Die zijn alleen te overwinnen als de leverancier, de klant (lees: de zorgverlener) én de patiënt – en wellicht ook nog de mantelzorger – genoeg voordelen ondervinden. Er is dus een ’triple win’ nodig, anders komt er niets van terecht. Maar die win-win-winsituatie is momenteel nog ver weg.

Investering

Voor de patiënt zijn er nauwelijks incentives, en al helemaal niet in de vorm van korting, bijvoorbeeld op de zorgpremie. Ook de financiering van e-healthoplossingen is een probleem. Wie precies zal de investeringen op tafel leggen? Voor veel e-healthverrichtingen zijn nog geen landelijk eenduidige tarieven vastgesteld en als die tarieven er al zijn, zijn ze te laag om een investering te rechtvaardigen.

Bittere noodzaak

Kortom, de overheid moet goed nadenken over wat er op het gebied van tarieven nodig is om investeringen in zorg op afstand aantrekkelijk te maken voor de zorgorganisatie én patiënt. Overheid moet ook een andere mindset bevorderen: e-health wordt onderdeel van hoe we in ons land de zorg gaan inrichten. En duidelijk maken dat dit bittere noodzaak is.

Maar niet alleen de overheid heeft een taak. De verzekeraars zouden best actiever mogen worden door de verzekerden een financiële e-healthstimulans geven, bijvoorbeeld in de vorm van premiekorting of een spaarsysteem voor mantelzorgers.


Johan Vos, Manager Product Marketing ENOVATION

Lees ook: Strijd om de patiënt 

In de vorige blog schrijft Johan Vos over zorginstellingen die steeds afhankelijker worden van de patiënt. Voor zorginstellingen geldt steeds meer dat zij zich van de andere instellingen moeten onderscheiden om in business te blijven. Lees de blog >>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.