Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Maak zorgtrajecten persoonlijk

Met professioneel spektakel lanceerde Apple op 9 september jongstleden de nieuwe iPhones, Apple Watch, Apple Pay en een gratis U2-album via iTunes. Succes is vrijwel gegarandeerd. Nieuwe health-apps werden met schitterende video's in beeld gebracht: goed uitziende fitte mensen met een sun-tan die deze technologieën benutten in hun nieuwste Nike-outfit. Dit was marketing van de hoogste plank, iets waar we in de zorg veel van kunnen leren.
Maak zorgtrajecten persoonlijk

Natuurlijk gaapt er een kloof tussen deze doelgroep en de echte zorgconsumenten, de patiënten. Zij zijn veelal niet fit en steeds vaker behept met chronische condities. Deze groep met onder andere obesitas, diabetes en vasculaire aandoeningen zal naar verwachting alleen maar groter worden. Vraag en aanbod in de zorgsector trekken samen op, inmiddels goed voor 95 miljard in 2013.

Komen en gaan

De reeks health-apps zal verder aanzwellen en de link met lifestyle, preventie en zelfmanagement wordt steeds sterker. Zorginstellingen en –leveranciers komen wekelijks in het nieuws met nieuwe toepassingen die patiënten informeren en ondersteunen bij zelfmonitoring, diagnostiek en therapie-ondersteuning. Terechte vragen zijn of al die toepassingen gebruikt worden en echt werken. Uit onderzoek van Intel eind 2013 weten we dat apps die de gezondheid bevorderen weinig worden gebruikt en relatief snel verdwijnen van de smartphone.

The one-million-dollar question

De vraag of ze echt werken is veel moeilijker te beantwoorden. Los van wetenschappelijke validatie is de vraag of patiënten goede adviezen opvolgen en hun attitude en gedrag aanpassen: stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten, stress verlagen enzovoorts. De macroverwachtingen doen bijna vermoeden dat het tegendeel het geval is. Ik vroeg aan een Engelse onderzoeker, werkzaam bij een grote zorgverzekeraar, hoe zij omgaan met deze kardinale kwestie – hoe beweeg je mensen om gezonder te gaan leven. Hij zei: 'That's the one-million-dollar question'. Na een tijdje realiseerde ik me dat hij en zijn bedrijf het ook niet wisten.

Het bedrijfsleven

Wat opvalt is dat de zorgsector de neiging heeft om de patiënt nog steeds te behandelen als één persona. We weten gemiddeld heel weinig  van de levensstijl, achtergronden en drijfveren van de mens achter de patiënt. Het bedrijfsleven weet inmiddels veel van de consument en benut die kennis ook. Informatie, aanbod en transacties zijn waar mogelijk gepersonaliseerd. Daarbij stelt de aanbieder de consument vaak in staat om de dienst of het product zelf verder te customizen. Die wisselwerking is erg succesvol. Nike laat ons zelf schoenen samenstellen, Netflix past het aanbod voortdurend aan op ons kijkgedrag, Booking.com doet hetzelfde voor reizen en hotels. Commerciële organisaties hebben ontwikkelingen doorgemaakt als Customer Relationship Management (potentiële klanten, kopers en klanten systematisch in beeld brengen en benaderen), mass customization (producten en diensten efficiënt produceren en personaliseren voor de individuele klant) tot en met de integratie van online, social media en mobile apps.

Persoonlijke aanpak

Door van de patiënt het sociale profiel op te bouwen en te gebruiken, kunnen we zorgtrajecten personaliseren en daarmee aantrekkelijker en relevanter maken voor de gebruiker. Die zal meer openstaan voor de specifieke boodschap en het advies eerder tot zich nemen dan een algemene brochure en een algemene app. Dan praten we over processen met toegevoegde waarde op basis van klantgerichte zorg. Zullen we dat ook scharen onder personalized medicine?

Vorige blog: Stille revolutie

In relatieve stilte vindt er een doorbraak plaats in de digitale overdracht van patiëntgegevens tussen zorgverleners. Bijzonder, want behalve de digitale brief van specialist aan huisarts via EDIFACT en verwijzing via Zorgdomein is er op dit gebied de afgelopen 25 jaar heel weinig gerealiseerd.
Lees de blog

Jan Christiaan Huysman

3 reacties

  • Aad Cense

    (Ik mopper met genoegen nog even door, want het is kennelijk nodig)
    Natuurlijk behoren mensen een beetje op elkaar in te tunen voor zinnige communicatie. Maar bedrijven die hun aanbod en irritante advertenties voortdurend aan mij aanpassen, zijn een slecht voorbeeld; het is al gauw of je een relatie hebt met een kameleon of papegaai. Past wellicht bij het narcisme van de tijd dat om applaus en bevestiging vraagt, maar niet bij optimaal gebruik maken van elkaar.

  • Aad Cense

    Eeeh .... Was nou juist die zorg niet bij uitstek 'gepersonaliseerd' voordat allerlei volk er zich mee ging bemoeien!?
    Dit is dus prototypisch voor wat er mis is: zaken die eerst eigen aan het werk waren, en voortkwamen uit innerlijke motivatie, worden gekaapt, in newspeak gegoten, en vervolgens door buitenstaanders voorgeschreven. 'De ont-eigening van de zorg'. En dan verbaasd opkijken over de schrikbarende burnout cijfers.

    Spaar me overigens ook een zorg waar de verpakking belangrijker is dan de inhoud, en waar we gadgets verkopen zonder duidelijke meerwaarde: Als behandelaar wil ik mensen niet bedonderen, en als patiënt wil ik niet bedonderd worden. En maak me niet wijs dat AH echt op de wereld is om op mijn kleintjes te letten.

  • j

    We zijn voor Den Haag overbodig, niet productie en te duur. We zijn voor Den Haag niet meer al een regel op papier waar heeeeel veel aan verdient wordt . Hoezo zijn wij te duur?!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden