Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Schoonmaak ziekenhuis enorm inefficiënt’

De schoonmaak in ziekenhuizen is hopeloos ouderwets. Digitalisering maakt het werk eenvoudiger, efficiënter en vooral inzichtelijker, vertelt Sebastiaan van der Vinne. Hij en Bart van Velden zijn de oprichters van de start-up Leviy.
‘Schoonmaak ziekenhuis enorm inefficiënt’

Leviy automatiseert de facilitaire processen en maakt ze real-time inzichtelijk. Zorgverleners, schoonmakers, de technische dienst, het bedrijfsbureau en het management werken allemaal in hetzelfde systeem. Het werkt als volgt: Wanneer een patiënt wordt ontslagen uit het ziekenhuis, zet een verpleegkundige in het systeem dat de kamer schoongemaakt moet worden, inclusief schoonmaakprotocol. De schoonmaker reinigt de kamer, registreert dit in de app en meldt direct dat er een lamp vervangen moet worden. De technische dienst krijgt een pushbericht en vervangt de lamp. De controleur kijkt of de kamer goed gereinigd is en beoordeelt het werk in de app. Bij onvoldoende resultaat kunnen er foto's aan het verslag worden toegevoegd. Is de kamer schoon, dan zien de verpleegkundige en het bedrijfsbureau dat in de app en kan de kamer gebruikt worden voor een nieuwe patiënt.

Geen papier

'De communicatie verloopt nu vaak inefficiënt via de telefoon en met briefjes. In de praktijk betekent dat veel heen en weer bellen omdat het overzicht ontbreekt en niemand precies van elkaar weet waar hij of zij mee bezig is. Op een gemiddelde verpleegafdeling komen 30.000 patiënten per jaar, dus verpleegkundigen kunnen behoorlijk veel tijd kwijtraken aan regelwerk. Hetzelfde geldt voor de registratie. Dat gebeurt nu nog vaak op papier', vertelt Van der Vinne. In de werkkast staan mappen met lijsten waarop staat wat er is schoongemaakt. De lijsten gaan naar het bedrijfsbureau waar alles in het systeem verwerkt wordt. 'Wanneer een facilitair directeur een vraag krijgt over een kamer, is de informatie vaak niet aanwezig. Hij is aangewezen op de papieren lijsten die ergens op de afdeling liggen.' Ziekenhuizen hebben overigens vaak wel een facilitair management-informatiesysteem (FMIS), maar deze is alleen bedoeld voor het management. Leviy richt zich volgens Van der Vinne op de werkvloer. 'Als zij alle taken in het systeem kunnen afhandelen, krijgt het management vanzelf het juiste inzicht.'

 

Rolstoelen bij de ingang

Van der Vinne en Van Velden kwamen op het idee bij hun vorige werkgever, een facilitair adviesbureau. 'Wij zagen dat er veel winst te behalen viel in de automatisering van schoonmaak', vertelt Van der Vinne. 'Het begon met een app waarmee we schoonmakers individueel konden volgen. Kort daarna zijn we benaderd door een partij die zich richt op schoonmaak van hotels en vakantieparken. Zij wilden alle processen real-time volgen, de technische dienst aanhaken en taken inschieten als dat nodig is om zo de complete schoonmaak in kaart te brengen. Dat is gelukt, waardoor we nu een totaaloverzicht kunnen bieden aan organisaties.' Voor ziekenhuizen betekent dat een overzicht van alle patiëntkamers, operatiekamers, afdelingen, kantoren, bedden en andere materialen. Een goed voorbeeld zijn de rolstoelen die bij de ingang van het ziekenhuis staan, vertelt Van der Vinne. 'Geen enkel ziekenhuis kan zeggen wanneer deze voor het laatst gereinigd zijn; die registratie is er simpelweg niet. Wat als een patiënt met de MRSA-bacterie de rolstoel heeft gebruikt? In ons systeem heeft elk hulpmiddel of apparaat een eigen code en categorie. Het management kan daardoor direct zien wanneer iets voor het laatst is schoongemaakt. Dat verbetert bijvoorbeeld ook het zicht op de schoonmaak van bedden. In principe worden bedden één à twee keer per jaar uit elkaar gehaald en grondig gereinigd. Het probleem is dat bedden heel dynamisch ingezet worden tussen afdelingen waardoor een goed overzicht ontbreekt. In Leviy is inzichtelijk welke bedden op een afdeling staan en wanneer deze voor het laatst schoongemaakt zijn. Door dit soort transparantie neemt de kwaliteit enorm toe.'

Leviy in ziekenhuizen

Het AMC, het LUMC en het Groene Hart ziekenhuis werken momenteel met de app, variërend van een pilot tot complete implementatie. Officiële resultaten hebben de ziekenhuis nog niet, daarvoor lopen de projecten nog te kort. 'Het is soms ook lastig te zeggen hoe groot de winst is, omdat het voorheen slecht inzichtelijk was. Natuurlijk ligt dat niet alleen aan Leviy, maar de kwaliteit van schoonmaak neemt al snel erg toe doordat er inzicht ontstaat in de processen.' Op termijn moet het ook mogelijk worden dat ziekenhuizen met elkaar kunnen vergelijken hoe efficiënt de schoonmaak verloopt. Door best practices te delen, kan de kwaliteit nog verder toenemen.

Techniek

Alle mensen op de werkvloer kunnen de Leviy-app downloaden (iOS/Android) en inloggen met persoonlijke inloggegevens. In de app zien zij de status van alle objecten en welke taken zij moeten verrichten. Na de schoonmaak van een ruimte, scannen zij een NFC-code of maken contact met een bluetooth beacon voor de registratie in de app. Nieuwe opdrachten verschijnen via push-berichten op de apparaten van werknemers. Voor managers zijn de prestaties inzichtelijk in een dashboard. Dat kan op objectniveau, afdelingsniveau of per locatie. Ook zijn daar de prestaties per werknemer inzichtelijk. Wanneer een schoonmaker zich herhaaldelijk niet aan de protocollen houdt, kan op basis van de informatie een gesprek worden aangegaan.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden