Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Mijn moeder

Berend de Vries heeft al meer dan 20 jaar ervaring met ict in de zorg. Sinds 2009 is hij Managing Partner van Comfort-IA. Hij richt zich op informatiseringsbeleid en informatiebeveiliging voor zorginstellingen en gemeentelijke instanties. Zijn blogs voor Zorgvisie schrijft hij meestal samen met zijn collega Jaap van der Wel.
Mijn pa belde: ‘We zijn met een ambulance op weg naar het ziekenhuis. Je moeder is niet goed geworden.’ Ik liet alles uit mijn handen vallen, sprong in de auto en racete naar de eerste hulp.
Berend de Vries

Mijn moeder van 83 lag in een bedje, keek monter in het rond en babbelde met iedereen terwijl een jonge arts haar uitvoerig onderzocht. ‘Welke medicijnen gebruikt u?’, vroeg de arts. ‘Staat dat niet in de computer?’, reageerde ik argeloos. Mijn moeder noemde een keurig rijtje pillen op. Mijn pa vroeg bezorgd of ze niets vergeten was.

Integriteit van gegevens

Ik praat altijd over de beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en de integriteit van zorggegevens want informatiebeveiliging in de zorg is mijn vak. Met beschikbaarheid en vertrouwelijkheid is iedereen wel bezig, maar het onderwerp integriteit, de compleetheid en foutloosheid van gegevens, lijkt van de zorgagenda te zijn verdwenen.

We praten vaak over ‘de kwaliteit van gegevens’. Dat is een verwarrende term, want is het ene gegeven soms beter bestand tegen gebruik dan het andere? Integriteit is een beter woord hoewel deze term ook, op een geheel eigen manier, ingevuld wordt door de politiek in gekrakeel over bonnetjes en declaraties.

Lastig gegevens te meten

Het is ook niet makkelijk iets met integriteit te doen. Wij, als zorgsector, hebben, ondanks alle normen en wetenschappelijke onderzoeken, nauwelijks praktische manieren om de integriteit van medische gegevens te definiëren en te meten. We kunnen in de praktijk hooguit verlangen dat gegevens bij de invoer, de verwerking, het transport en de uitvoer gecheckt worden door personeel en slimme geautomatiseerde processen. En we kunnen verlangen dat checks gedaan blijven worden, ondanks dat het soms een beetje lastig is.

In de zorgsector nemen we nu genoegen met de compleetheid en vooral de correctheid van medische gegevens die uit het geheugen van de patiënt-op-leeftijd komen op het moment dat die in een bed ligt op de spoedeisende hulp nadat ze niet goed geworden was. De patiënt als drager van medische informatie en die drager wordt geraadpleegd op het moment dat die stuk is.

Geen correct medicatieoverzicht

Wij hebben het niet voor elkaar gekregen om een correct medicatieoverzicht beschikbaar te hebben in de computer. We leggen ons er bij neer dat de landelijke zorg-ict mislukt en vertrouwen op het geheugen van de patiënt, ook al is die oud en gebruikt die verschillende zware medicijnen.

Is het te moeilijk? Is het technisch ondoenlijk? Lukt het niet om het te organiseren? Is het landelijk epd optioneel voor instellingen? Hebben we te maken met gemakzuchtige zorgverleners? Is patiëntveiligheid alleen maar een holle kreet? Is er soms ergens een belang om het niet te regelen?

Stevig op de agenda

Ik weet het niet, maar ik pleit er wel voor integriteit van zorggegevens stevig op de agenda van de zorg terug te zetten.

Met mijn moeder bleek, behalve een te lage bloeddruk, eigenlijk niks aan de hand. Ze heeft een dagelijks zout dropje aan haar medicatielijst toegevoegd. Dat staat ook niet in de computer.


Berend de Vries

4 REACTIES

  1. Beste Berend, stel nou dat de perfecte oplossing in concept vorm bestaat.
    Een ICT oplossing die de privacy waarborgd en er toch voor zorgt dat de juiste info op de juiste plek is.
    Bij wie moet je dan zijn om dit te realiseren? Ik denk nl dat ik dit op kan lossen!
    Groeten en fijne dagen
    Robert Groenevelt
    Colecmedicard

  2. Lees alle reacties
  3. Ik hoop dat burgers en politici dit artikel lezen en zich inderdaad afvragen wat we meer van waarde vinden: mensen met zorgvragen helpen, of nul informatiebeveiligingsincidenten hebben. Cultuurproblemen oplossen met techniek levert alleen frustratie op. Ik ben wel benieuwd hoeveel professionals in de zorg daadwerkelijk ongeoorloofd informatie zullen opvragen wanneer we dit goed en gecontroleerd aanbieden. Dan weten we tenminste of we een cultuurprobleem in de zorg hebben, of dat dit probleem meer zit bij de beleidsmakers…

  4. Beste Lennard,
    We barsten in de zorg van de apps. Het gaat mij er om dat ondanks alle ICT we er maar niet in slagen juiste informatie op de plek van de behandeling te krijgen. Als je met jouw app alle medicatie informatie op de eerste hulp ter beschikking kunt krijgen, doe je iets wat alle landelijke initiatieven nog steeds niet voor elkaar gekregen hebben.
    Ga er voor!
    Berend

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.