Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Zorginnovatie is geen toverwoord

Mark van Dorresteijn
Innoveren in de zorg draait om meer dan alleen een goed idee. Dat lijken zorgondernemers wel eens te vergeten.
Mark van Dorresteijn
Foto: Reed

Recente onderzoeken laten zien dat zorgondernemers het zwaar hebben. Volgens het Radboudumc krijgen zorgondernemers maar moeilijk de financiering die zij nodig hebben. Actal (Adviescollege Toetsing Regeldruk) ontdekte dat zorgondernemers zich vooral richten op verbetering van bestaande producten omdat zij worden getraineerd door onnodig lange en complexe procedures. Het is ongetwijfeld erg complex, maar is dit niet gewoon onderdeel van het ondernemerschap?

Een goed idee is het begin van een innovatietraject, vervolgens zijn er veel belangrijke stappen te nemen. Het idee moet passen in het zorgstelsel, de zorgprofessional of het zorgmanagement moet iets in het idee zien, investeerders of verzekeraars moeten de businesscase snappen. Los daarvan volgt nog een heel traject om toegelaten te worden op de medische markt. Denk aan CE-markering, klinische bewijsvoering en andere keuringen.

Probleem

Klagen zorgondernemers omdat het echt zo slecht is of hebben ze onvoldoende zicht op de werkelijkheid? Actal geeft in het onderzoek al een deel van het antwoord. Zij vinden dat beginnende zorgondernemers niet genoeg zicht hebben op het gehele traject en pleiten voor een stappenplan voor zorginnovatie. Steeds meer mensen zien mogelijkheden om iets te doen aan zorginnovatie terwijl er steeds minder geld beschikbaar is in de zorg. Zorgorganisaties, zorgverzekeraars en investeerders moeten steeds scherper kiezen. Een voorbeeld van Lucien Engelen, directeur REshape & Innovation Center, geeft een tweede deel van het antwoord. In het Radboudumc testen ze de Scanadu Scout, een apparaat dat via het voorhoofd tal van vitale functies meet. Engelen: ‘Terwijl wij testen, zijn partijen uit Azië bezig een apparaat te ontwikkelen dat de helft goedkoper is en viermaal meer functies kan meten. Voordat wij het onderzoek hebben afgerond, is de Scanadu Scout eigenlijk alweer verouderd.’

Ruimte genoeg

Om te zeggen dat de zorg een onmogelijke markt is, is onzin. De NZa presenteerde afgelopen week nieuwe beleidsregels voor inkoop wijkverpleging 2016 en daar is nadrukkelijk ruimte voor innovatie. Zorgverzekeraars als VGZ benadrukken dat zij innovatie willen bekostigen en zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Om een kans te maken in deze markt is het niet meer genoeg om te roepen dat jouw innovatie de markt radicaal kan veranderen. Bewijs het, vecht ervoor en neem risico’s als dat nodig is. Ondernemen betekent risico nemen. Voor elk idee tien andere, dus het is tijd voor zorgondernemers om een stuk zakelijker te worden.

Oplossing

Wat vindt u? Klagen zorgondernemers terecht? En wat is de oplossing?
Laat uw reactie achter

1 REACTIE

  1. Het klimaat voor innovatie moet kloppen in de gehele keten. Dus er moet ruimte zijn om met innovatie bezig te zijn om nut en noodzaak te onderzoeken en hierover met verzekeraar en toezichthouder in gesprek te zijn met de juiste mensen.
    Wij zien het hier in beginsel al mis gaan.
    a. Men wordt opgestuwd door aanbestedingen bij verzekeraars die randvoorwaardelijk flink wijzigingen (declaratieperikelen en inregelen wijkverpleging 2015 en vernieuwde route in 2016 mbt representatiemodel). Ook flinke hobbels ism gemeenten (beschikkingen komen nauwelijks af voor jeugdwet, GGZ en BG, onduidelijkheden over tarieven, niet werkende facturatiemodus al dan niet ook ivm wet bescherming privacy etc. etc.).
    b. Men ervaart bestuurlijk kennelijk onvoldoende richting / houvast / legitimatie om nieuwe stappen te zetten; liever treedt men in afgesleten paadjes, zelfs als vantevoren duidelijk is dat ze nauwelijks begaanbaar zijn, dan dat men een nieuw pad durft of weet te banen. En er is een angst om afgerekend te worden (en waar vind je een nieuwe baan?).
    Wij van Novire hebben dan ook groot respect voor de zorgondernemers die met ons durven samenwerken. Ook scholen, koepelorganisaties en adviesbureau haken aan inmiddels, zodat er langzamerhand een virale werking ontstaat. 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.