Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

The Voice of Holland als inspiratiebron

De toppers van The Voice of Holland hebben een streepje voor. Of misschien wel drie. Hij of zij is bekend bij het publiek, heeft een achterban en is getraind door topartiesten. Omdat de kijkers mogen meedenken en stemmen, is de uiteindelijke winnaar bovendien een beetje ‘van hen’.
Chris-Nugteren_450.jpg

Co-creatie in de zorgsector is wat The Voice Of Holland is voor de muziekindustrie in Nederland. Zorgorganisaties en ict-leveranciers kiezen uit de door hen aangedragen ideeën de beste opties, die vervolgens worden gerealiseerd. Het resultaat: een eindproduct dat optimaal aansluit op de vraag en behoefte van de markt.

Op zoek naar de beste
Er is een scala aan tv-programma’s die hun succes te danken hebben aan co-creatie: Idols, X-Factor, So You Think You Can Dance. Zelfs bij Hollands Next Top Model telde afgelopen seizoen de mening van het publiek mee. Onlangs bedacht ik me: ‘Eigenlijk doe ik in mijn dagelijks werk praktisch hetzelfde als de mensen van The Voice of Holland.’

Net als bij The Voice, gaan mijn collega’s en ik samen met de eindgebruiker op zoek naar de beste oplossing. In het geval van The Voice is dat de beste zanger of zangeres, met zijn of haar eigen stijl en persoonlijkheid. In ons geval is dat de beste nieuwe module of andere ict-oplossing, met de meest gebruiksvriendelijke interface en de effectiefste functies. De winnende ict-oplossing is het resultaat van intensief overleggen met eindgebruikers, samen ontwerpen, opleveren van tussenproducten, testen, aanpassen en finetunen. En net als bij de afvalrace van The Voice sneuvelen alle aangedragen oplossingen, op één na. In de finale zetten alle partijen hun handtekening onder dat winnende idee.

We brengen een single uit
Van het winnende idee maken we een Minimum Viable Product (MVP). Een single. Anders gezegd: de kleinste oplossing die je nodig hebt om in de praktijk mee te kunnen werken en waarin je tegelijkertijd kunt investeren om de mogelijkheden uit te bouwen. Onze klant investeert in deze ‘single’. Wanneer zij tevreden zijn, optimaliseren wij het MVP - de rest van de nummers voor het uiteindelijke album. Op het moment dat de oplossing af is - het album is klaar voor verkoop - gaan de medewerkers van de zorgorganisatie aan het werk met de oplossing.

Weten wat je krijgt
Wat is nu de toegevoegde waarde van zo’n product? The Voice en co-creatie bieden allebei een structuur waardoor je in grote lijnen van tevoren weet wat je krijgt. Dat is prettig voor het publiek, maar ook voor belanghebbenden binnen en buiten zorgorganisaties die bij ict-projecten zijn betrokken. Zij houden grip op het project en komen niet voor onaangename verrassingen te staan, zoals overschrijding van budget of doorlooptijd. Onvoorspelbaarheid is immers het laatste waarop je zit te wachten in een ict-project.

Invloed op het eindproduct
Daarnaast heb je als toekomstig gebruiker van het systeem - arts, verpleegkundige of medewerker van de financiële afdeling - direct invloed op het eindproduct. Een irritatiefactor, een klein foutje of herkenbare terminologie; de eindgebruiker heeft een vinger in de pap en doet waar nodig kleine aanpassingen om het gebruik nog beter te maken. De winnaar is dan ook jouw winnaar. Het eindproduct was nooit zo geworden zonder jouw inbreng. Dat motiveert mensen om gebruik te maken van de nieuwe oplossing. Inderdaad, net als het publiek van The Voice, dat sneller geneigd is om de single van ‘hun’ winnaar te downloaden.

Hoge klanttevredenheid
Wat mij betreft benaderen we co-creatietrajecten in de zorg voortaan net als The Voice of Holland. Want hoge kijkcijfers is hoge klanttevredenheid. En hoge klanttevredenheid is beter gebruik van het nieuwe systeem. En daar gaat het uiteindelijk om: toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Chris Nugteren is directielid Care bij PinkRoccade Healthcare

Chris Nugteren

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden