Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Vijf tips om digital health te realiseren

Elke week hoor je over een nieuwe app of een nieuwe digitale tool die de potentie heeft om de zorg drastisch te veranderen. Geweldig interessant en de verhalen doen het goed bij de koffieautomaat. Maar als we echt verschil willen maken in de zorg, zullen we aan de bak moeten.
Channa Minke

Niet alleen mooie ideeën over digital health delen, maar ze ook implementeren. Andere sectoren bieden belangrijke lessen die ons helpen om ook in de zorg vernieuwing succesvol te realiseren.

Les 1: Doe wat Disney doet - maak de klantbeleving leidend in alles wat je doet
Cruciaal voor het slagen van digitale innovatie is dat eindgebruikers het accepteren. De beleving van de klant moet positief zijn. Zo heeft Disney bijvoorbeeld een tunnelnetwerk aangelegd onder zijn parken, zodat bezoekers het park beleven zonder dat ze het personeel zien dat op weg is naar het werk. Bij een digitale tool is het ook van grote waarde dat de gebruiker het gemak en het voordeel ervaart. Bevraag en observeer daarom eindgebruikers gedurende het gehele ontwikkelproces, zodat de oplossing naadloos aansluit bij de beleving van de eindgebruiker.

Les 2: Doe wat succesvolle bedrijven doen – formuleer een Big Hairy Audicious Goal
Een Big Hairy Audicious Goal (afgekort BHAG en uitgesproken als Bie-hek) is de naam die Jim Collins geeft aan de heldere stip aan de horizon die structureel succesvolle bedrijven onderscheidt van minder succesvolle bedrijven. De stip geeft een concreet en ambitieus doel aan dat tot de verbeelding spreekt en het kader vormt voor de digitale innovaties van de organisatie voor de komende tien tot dertig jaar. Een BHAG is zo uitdagend geformuleerd dat je twijfelt of het realistisch is. Elke klant en medewerker moet denken: ze lijken wel gek, maar stel dat het lukt dan wil ik daar onderdeel van uitmaken!

Toyota stelt zichzelf bijvoorbeeld als doel een auto te ontwikkelen die de lucht schoner maakt, ongelukken voorkomt, mensen gezonder en gelukkiger maakt, en je op één tank van kust naar kust in de VS brengt.

Les 3: Doe wat succesvolle voetbalclubs doen – selecteer de beste spelers en train ze apart
Het team dat het nieuwe product ontwikkelt, heeft andere vaardigheden nodig dan de vaardigheden die nodig zijn voor de huidige zorgverlening. Productontwikkeling vereist vaardigheden als gezamenlijk oplossingsvermogen, leren door te doen en mogelijkheden creatief kunnen verbinden. De hedendaagse praktijk – ‘zo doen we dit nu eenmaal’ – mag geen belemmering vormen bij de ontwikkeling van nieuwe producten. De opdracht aan het innovatieteam is om met digitale toepassingen een nieuwe manier van werken te ontwikkelen. Het innovatieteam kan het beste apart van de organisatie geplaatst worden, zodat het niet afgeleid wordt door alledaagse processen.

Les 4: Doe wat succesvolle start-ups doen – maak zo snel mogelijk een prototype
Door in een vroeg stadium een prototype te maken, kun je direct checken met eindgebruikers of het beoogde product voorziet in een behoefte.
Als de eindgebruiker bevestigt dat het product meerwaarde heeft, ga je verder met ontwikkelen en testen van het product in korte iteraties. Start-ups hebben de ervaring dat als je iets nieuws ontwikkelt je tegen problemen aanloopt die je op voorhand niet kon overzien. Het heeft daarom geen zin om vooraf ellenlang aan de tekentafel te zitten. De enige manier om problemen te identificeren en op te lossen, is door het product uit te proberen. In deze fase van de ontwikkeling streef je naar een minimaal werkbaar product. Dit is het allersimpelste, snelst te creëren product dat het probleem oplost.

Zo is Groupon begonnen met een hele simpele website met dagaanbiedingen. Hier zat in eerste instantie geen techniek achter. De klant kon de aanbieding bestellen door een e-mail te sturen.

Les 5: Doe wat succesvolle ROC’s doen – bied training aan op basis van ontwikkelbehoefte
Laat eindgebruikers zelf hun leervragen met betrekking tot uw product formuleren, zoals ROC Zadkine in Rotterdam doet in hun opleiding Wellness. Leerlingen stellen daar zelf hun onderwijsprogramma samen op basis van eigen behoefte. Voor het onder de knie krijgen van digitale tools kun je verschillende type training aanbieden: klassikale training, coaching on the job, e-learning. De eindgebruiker krijgt de verantwoordelijkheid om zich de digitale tools eigen te maken en kiest zelf voor een instructievorm die het beste bij hem of haar past.

Channa Minke, Senior Manager Health Care KPMG

Channa Minke

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden