Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Gebruik het zorgoproepsysteem om het datagat te dichten’

In ziekenhuizen en verzorgingshuizen zijn altijd alarmeringssystemen aanwezig aan het bed om verpleegkundigen op te roepen. De CEO van techbedrijf Ascom, Holger Cordes, en de nieuwe Managing Director Nederland, Olaf Hendriks, spraken afgelopen week op de Zorg & ICT Beurs over hoe dit systeem ingezet en uitgebouwd kan worden om allerlei problemen in de zorg op te lossen.
holger400.jpg
Foto: CEO Holger Cordes van Ascom

Welke problemen kan een geavanceerd ‘nurse call’-systeem oplossen? 
‘We dichten met ons systeem datagaten. In een ziekenhuis heb je het epd en allerlei aanverwante systemen waarmee patiëntendata worden verzameld in grote server farms in de kelder. Maar aan het bed van een patiënt gebeuren ad hoc heel veel handelingen die niet worden geregistreerd. Iemand kan bijvoorbeeld opeens sepsis krijgen en dan volgt er communicatie tussen misschien wel acht professionals. Er worden in rap tempo allerlei beslissingen en acties genomen. Zorgprofessionals horen na zo’n crisissituatie alle relevante informatie in het epd in te voeren, bijvoorbeeld via een Computer op Wielen (COW). Maar dat is achteraf en dan past het eigenlijk niet goed in de workflow van de professionals. Zo gaat veel informatie rond het bed verloren. Ons systeem helpt om ook die informatie makkelijk te verzamelen, omdat we de workflow van de professionals centraal stellen.’

Hoe dan?
‘We bieden een oproepdevice met een kamerdisplay in de patiëntenkamer. In dat device combineren we een heleboel functionaliteiten die nu doorgaans los van elkaar bestaan in een ziekenhuis. De meest basale functionaliteit van het device, dat in de toekomst ook een tablet zou kunnen zijn, is dat je er de verpleegkundige mee kunt oproepen om een glas water te vragen of wat dan ook. Maar belangrijker is dat zorgprofessionals er heel snel informatie mee kunnen bijwerken, ter plekke aan het bed. Zo gaat informatie die we nu vaak missen niet meer verloren. Los van acute situaties kun je ook denken aan administreren. Soms wisselen patiënten een aantal keer van behandeling en afdeling. Dat heeft mogelijk gevolgen voor de vergoeding. Daarom moet de administratie goed bijgehouden worden. Maar als verpleegkundige heb je daar aan het einde van een drukke dienst van acht uur misschien niet meer je volledige aandacht voor. Als je het snel, direct in de tablet of kamerdisplay kunt inkloppen, verlies je maar weinig tijd.’

Wat zijn de ervaringen in de praktijk?
‘We hebben veel verschillende user cases. Zo zien we bijvoorbeeld op de neonatale intensive care van het Maxima Medisch centrum de ligduur van pasgeborenen korter worden door het systeem. Waarom? Omdat er dankzij de nurse call veel minder overlast is door hoorbare alarmen bij het bed. Het systeem waarschuwt bij een acute situatie bijvoorbeeld zelf al de juiste specialist van dienst. De beddenplanner die snel een IC-bed moet regelen, krijgt automatisch bericht. Dat betekent dat er op zo’n afdeling veel minder gesprekken gevoerd hoeven worden en veel minder lichtjes knipperen. De workflow is verbeterd en daardoor wordt de rust groter op een afdeling. En dat merk je dus meetbaar aan de ligduur.’

Dossier Innovatie in de zorg
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. In dit dossier: nieuws, blogs en achtergronden over zorginnovatie.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.