Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Ggz-bestuurders zien marktwerking niet zitten

Mark van Dorresteijn
Ook onder bestuurders in de geestelijke gezondheidszorg is weinig vertrouwen in de effectiviteit van de marktwerking in de sector. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Kleur Bekennen’ van de actiegroep Zorg geen Markt onder ggz-bestuurders.
Ggz-bestuurders zien marktwerking niet zitten

Uit de interviews blijkt dat deze bestuurders in grote meerderheid kritisch zijn over marktwerking en de aangrenzende veranderingen. Geen enkele bestuurder geeft aan vertrouwen te hebben in de effectiviteit van marktwerking in het huidige stelsel. Van de geïnterviewde bestuurders geeft driekwart aan de problemen van de hulpverleners, zoals hoge werkdruk en toename van bureaucratie, te herkennen. Ongeveer tweederde van de bestuurders ziet een zorgelijke afname in de financiële middelen van hun instelling sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel.

Onderzoek

Aan het onderzoek deden achttien raden van bestuur mee. ‘Kleur bekennen’is een vervolg op het in oktober 2008 uitgebracht rapport ‘de GGZ ontwricht’, dat de actiegroep ‘Zorg geen markt’ samen met het wetenschappelijk Bureau van de SP maakte. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees ook:

Post: ‘Marktwerking in de zorg schiet aan doel voorbij’

‘Marktwerkingvergroot doelmatigheid’

NZa wil marktwerking beperken met prijsplafond

Zorgvisie magazine

Meer weten? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. Marktwerking, het kan best! Maar dan ook werkelijk kiezen voor de vrije markt en stoppen met allerlei garantieregelingen. Voer de DBC systematiek in en stop met dubbele registraties. De bureaucratie maakt de zorg duur. Veel organisaties vullen het RAK nog steeds met forse bedragen aan! Marktewerking kan dus best, met een beetje vertrouwen en lef.

  2. Lees alle reacties
  3. Daar komen de dames en heren bestuurders dan lekker vlot achter. Eerst vrolijk mee galopperen met dat idiote circus dat marktwerking heet, de eigen organisatie naar de knoppen helpen met voor het publiek onherkenbare ‘producten’ en namen en nu dan ineens dit mooie inzicht. Enfin, beter ten halve gedraaid dan ten hele gekeerd.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.