Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Service bij uitvoering AWBZ verbetert door zorgverzekeraars’

Mark van Dorresteijn
De service aan cliënten bij uitvoering van de AWBZ verbetert door zorgverzekeraars. Dat concludeert Zorgverzekeraars Nederland (ZN) op basis van het NZa-rapport ‘Wie helpt de consument?’. In het onderzoek keek de NZa naar de rol van het zorgkantoor vóór aanvang van de zorg.
‘Service bij uitvoering AWBZ verbetert door zorgverzekeraars’

ZN vindt de conclusies van de NZa over de service van de zorgkantoren slecht onderbouwd en herkent zich hier niet in. Een van de conclusies van de meting over 2008 is dat de informatievoorziening van zorgkantoren over keuzemogelijkheden in de AWBZ voor de consument beter kan worden ingevuld, met name rondom kwaliteit. Zorgkantoren hebben hierin geïnvesteerd. Er zijn trajecten gestart om de publieksinformatie op de websites te verbeteren en de verzekerde meer inzicht te geven in kwaliteit, voor zover daar informatie over beschikbaar is.

Extra slag

Een extra slag is mogelijk als verzekeraars de AWBZ voor eigen verzekerden kunnen uitvoeren. De zorgverzekeraars zien het als hun taak om hun verzekerden actief te voorzien van keuze- en kwaliteitsinformatie, voordat cliënten gebruik maken van zorg. Dit kan pas echt goed als de zorgverzekeraar een directe relatie krijgt met de verzekerde. Het zorgkantoor weet in het huidige systeem pas van een zorgvraag als de indicatie is gesteld. De cliënt zelf is onvoldoende bekend met het zorgkantoor om daar zijn informatie te halen. Bij uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars voor eigen verzekerden kunnen de zorgverzekeraars hun verzekerden veel gerichter informeren over de keuzemogelijkheden voor en kwaliteit van zorginstellingen. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. Het zorgkantoor weet in het huidige systeem pas van een zorgvraag als de indicatie is gesteld. De cliënt zelf is onvoldoende bekend met het zorgkantoor om daar zijn informatie te halen.
    De cliënt : iemand die moet (dient te) worden geholpen.
    De cliënten die Bijzondere Zorg behoeven moeten:
    1- het bestaan, definitie, inhoud en mogelijkheden van AWBZ kennen om vervolgens te kun-nen beoordelen of zij er in aanmerking voor komen
    3- het (laten) aanvragen (is een beroepstak appart)
    4- Uitbesteden (erkende aanbidders waarvan contunuiteit voor min. 1 jaar geprognosticeerd )
    5- Verantwoorden uitgaven.
    AWBZ moet de cliënt gedefinieerd hebben als iemand die zich zelf helpt
    Binnen AWBZ is er waarschijnlijk sprake van iemand met een Bijzondere Zorgbehoefte (die geholpen dient te worden)
    Zoek je vermaak?- moet je deze mensen vooral belasten met de naleving als verantwoording van uitgaven…
    Waar ging de discussie ook al weer over?

  2. Lees alle reacties
  3. quote: “ZN vindt de conclusies van de NZa over de service van de zorgkantoren slecht onderbouwd en herkent zich hier niet in”. Nee, de gebouwen van de zorgeverzekeraars zijn wel in orde, waar het aan ontbreekt is aan zorg, handen aan het bed en geld om die zorg goed betaald te laten uitvoeren.Dat geld kun je maar een keer uitgeven! Raar hé? Natuurlijk zijn ze het niet eens met het NZa rapport,hand in eigen boezem steken is geen mode meer, allang niet meer…..

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.