Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Albert Schweitzer ziekenhuis verkort ligduur patiënten

Op acht verpleegafdelingen in het Albert Schweitzer ziekenhuis waar het project Ligduurverkorting in november 2009 van start ging, is de gemiddelde opnameduur van patiënten sindsdien afgenomen met tien tot vijftien procent.
Albert Schweitzer ziekenhuis verkort ligduur patiënten

Het doel van het project Ligduurverkorting is om eind dit jaar de opnameduur van de patiënten op alle afdelingen structureel twintig procent korter te laten zijn dan bij aanvang van het project. Het ziekenhuis wil zo veel mogelijk ‘ligdagen’ uitbannen die geen medische noodzaak hebben. Dat is prettiger voor de patiënt, het bekort de wachtlijsten en bespaart kosten.

Stagnatie

De belangrijkste oorzaak van stagnatie in het verblijf van de patiënt blijkt tot dusverre onvoldoende aansluiting op de verpleeghuiszorg. Op de tweede plaats komt het ‘logeren’ van patiënten op een andere ziekenhuisafdeling, wanneer alle bedden vol zijn van het medisch specialisme waar zij eigenlijk te gast zijn. Hierdoor zitten patiënten niet automatisch in de ‘route’ van artsen die de afdeling komen bezoeken en moeten ze soms onnodig lang wachten. De derde vertragingsfactor is het wachten op onderzoeken of functietesten.

Ontslagdatum

Acht verpleegafdelingen van het Albert Schweitzer ziekenhuis werken inmiddels met de nieuwe werkwijze, tien afdelingen gaan nog beginnen. Het project wordt ook wel aangeduid als TOC (Theory of Constraints, ofwel Theorie van Knelpunten). De naam van deze bedrijfsprocessentheorie geeft aan waar het project om draait: obstakels opheffen in de keten van zorg. Dit gebeurt onder meer met behulp van uitgekiende software. Hierin wordt bij binnenkomst van iedere patiënt al een ontslagdatum vastgelegd die op basis van de ingreep en de conditie van de patiënt normaal gesproken haalbaar is.

Knelpunten

Naarmate de opnameduur voortschrijdt, ‘ziet’ het programma eventuele knelpunten aankomen, bijvoorbeeld wanneer een onderzoek op of na de voorgenomen ontslagdatum staat gepland. De verpleging krijgt dan een seintje, waardoor vertraging met puur organisatorische oorzaak in principe nog kan worden voorkomen. Indien er medische noodzaak is voor het oponthoud, wordt de patiënt vanzelfsprekend nooit ‘te vroeg’ weggestuurd. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees ook:

Top-10: Flevoziekenhuis gemiddeld kortste ligduur
Ligduur patiënten kan sneller

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Yvonne

    Ik ben heel benieuwd HOE ze dit in de praktijk doen. Wat is het effect op de patient/client behalve het eerder naar huis kunnen, hoe is de communicatie met benodigde thuiszorg, wat doet het personeel anders dan voorheen? Voelt de patient zich voldoende ondersteunt (en niet afgescheept)?
    Als het voor iedereen voordelen heeft, kan dit worden uitgerold naar andere ziekenhuizen. Wat van belang is, is dat men niet "denkt" dat het goed is voor de patient maar ook "weet" (dus onderzoek doen en vragen aan).
    Verloopt de communicatie zorgzaam en effectief? Is de patient meer tevreden dan voor deze verandering.
    Erg benieuwd naar het onderzoek en hoe het in de praktijk loopt.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden