Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Ziekenhuizen verspillen kwart van toegevoegde waarde’

Ziekenhuizen gooien een kwart van hun toegevoegde waarde over de balk door inefficiënte bedrijfsvoering. Dat stelt Kees Ahaus, hoogleraar Healthcare Management van de Rijksuniversiteit Groningen.
‘Ziekenhuizen verspillen kwart van toegevoegde waarde’


Het onderzoek naar verspilling in de zorg staat nog in de kinderschoenen. Uit onderzoek naar het bedrijfsleven blijkt echter dat sommige fabrieken 25 procent van hun toegevoegde waarde verspillen. Dit worden ‘hidden factories’ genoemd. Hoogleraar Ahaus denkt dat er ook veel ‘hidden hospitals’ zijn. “Ik heb geen reden om aan te nemen dat het beeld in de zorg heel anders zal zijn”, meldt Ahaus op de website van de Rijksuniversiteit.

 

Toyota-methode

De zogeheten Toyota-methode, ook wel Lean genoemd, en het procesmanagement volgens de methode Six Sigma zijn wat Ahaus betreft meer dan welkom. De kern van het verhaal is constante aandacht voor het bedrijfsproces. Het gaat dan om de optimale inzet van productiemiddelen, maar hiervoor zijn geen majeure wijzigingen nodig.

 

Trauma-afdeling

Ahaus parafraseert een promotieonderzoek van Gerard Niemeijer. Dit om te laten zien hoe de efficiëntere zorgverlening werkt in de praktijk. Met kleine ingrepen zijn volgens dit onderzoek al grote resultaten te boeken. Ligt de patiënt wel op de juiste afdeling? Moet de vervolgzorg niet eerder worden geregeld? Door dat soort vragen te beantwoorden konden op de trauma-afdeling van het UMC Groningen meer patiënten worden opgenomen. Daarnaast was er meer capaciteit voor spoedpatiënten. “Geld besparen en tegelijk de kwaliteit van zorg verbeteren is mogelijk”, vindt Ahaus. (Zorgvisie – Nico van Wijk)



Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.


Lees ook:

Klink staat achter plan ziekenhuiszorg Zeeland
Rijke gemeente levert in door nieuwe verdeling Wmo
Europees hartcentrum op losse schroeven

130701

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    William D.(Bill) Hermsen.Dordrecht.NL

    Zelf werkzaam al heel lang in de Zorg ( ( 40 jaar ) het is inderdaad de inefficientie in de Zorg wat enorm kostenverhogend werkt.

  • no-profile-image

    Rob Westerhoff

    Bij Toyota staat het woord Poka-yoke (????) voor het voorkomen van falen in het proces. Onnodige kosten en bijkomende frustraties worden hier in het proces inderdaad mee voorkomen. Bij Accounting Plaza, administratief shared service centre, wordt dit actief toegepast. U bent welkom om dit te ervaren.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden