Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Trek keurmerk in bij klachten’

Zorgorganisaties met een kwaliteitskeurmerk moeten dat kwijtraken bij ernstige klachten. Dat bepleit vertrekkend Kamerlid Antoinette Vietsch.
‘Trek keurmerk in bij klachten’

In haar boekje Quote 208 heeft Vietsch opmerkelijke uitspraken gebundeld die zij optekende tijdens bezoeken aan verpleeghuizen. Zij schrijft in het nawoord dat certificaten en keurmerken te gemakkelijk worden afgegeven. "Een certificaat geldt voor zoveel jaar. Als er veel klachten zijn wordt hij niet ingetrokken. Ik vind dat een keurmerk ingetrokken moet kunnen worden."

Vrees voor repercussies

Lastig is wel dat veel bewoners en familieleden niet durven te klagen uit vrees voor repercussies, signaleert Vietsch. "Mensen wilden mij als Kamerlid graag meegeven wat er mis was in een huis, maar ze wilden dat absoluut niet aan de directie doorgeven.”

Management bepaalt kwaliteit

Het vertrekkende CDA-Kamerlid stelt dat het management van verpleeghuizen “een van de meest onderschatte factoren" is als het gaat om de kwaliteit van de zorg. "Daar houden we in de politiek te weinig rekening mee. Directeuren worden soms gezien als overbodige ballast, maar het zijn wel de mensen die de verzorgenden inspireren, op de vingers tikken en het goede voorbeeld geven. Het management bepaalt grotendeels waarom het ene huis met hetzelfde geld goede zorg levert en het andere niet." Het boekje is voor tien euro te koop bij Vietsch. (Zorgvisie - Krista Kroon)

Lees ook:

keurmerk
keurmerk

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

137372

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden