Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Trek keurmerk in bij klachten’

Zorgorganisaties met een kwaliteitskeurmerk moeten dat kwijtraken bij ernstige klachten. Dat bepleit vertrekkend Kamerlid Antoinette Vietsch.
‘Trek keurmerk in bij klachten’

In haar boekje Quote 208 heeft Vietsch opmerkelijke uitspraken gebundeld die zij optekende tijdens bezoeken aan verpleeghuizen. Zij schrijft in het nawoord dat certificaten en keurmerken te gemakkelijk worden afgegeven. “Een certificaat geldt voor zoveel jaar. Als er veel klachten zijn wordt hij niet ingetrokken. Ik vind dat een keurmerk ingetrokken moet kunnen worden.”

Vrees voor repercussies

Lastig is wel dat veel bewoners en familieleden niet durven te klagen uit vrees voor repercussies, signaleert Vietsch. “Mensen wilden mij als Kamerlid graag meegeven wat er mis was in een huis, maar ze wilden dat absoluut niet aan de directie doorgeven.”

Management bepaalt kwaliteit

Het vertrekkende CDA-Kamerlid stelt dat het management van verpleeghuizen “een van de meest onderschatte factoren” is als het gaat om de kwaliteit van de zorg. “Daar houden we in de politiek te weinig rekening mee. Directeuren worden soms gezien als overbodige ballast, maar het zijn wel de mensen die de verzorgenden inspireren, op de vingers tikken en het goede voorbeeld geven. Het management bepaalt grotendeels waarom het ene huis met hetzelfde geld goede zorg levert en het andere niet.” Het boekje is voor tien euro te koop bij Vietsch. (Zorgvisie – Krista Kroon)

Lees ook:

keurmerk

keurmerk

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.