Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

IGZ: ‘Kwaliteit Abrona moet snel verbeteren’

Het tehuis voor verstandelijk gehandicapten Nieuw Orbis Abrona in Huis ter Heide moet snel de kwaliteit van zorg verbeteren. Ook moet de directie het vertrouwen herstellen tussen personeel en leiding. De verbeteringen moeten voor oktober zijn doorgevoerd. Dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) bekendgemaakt.
IGZ: ‘Kwaliteit Abrona moet snel verbeteren’

De bewoners zitten nu te vaak in hun appartement omdat er geen personeel is om activiteiten te organiseren. Het management van de instelling ligt sinds lange tijd overhoop met een groot deel van het personeel. Veel medewerkers zijn al opgestapt en de instelling slaagt er niet in nieuwe gekwalificeerde mensen aan te trekken. Hierdoor drijft de zorg te veel op uitzendkrachten.

Veiligheid in het geding

De inspectie ging op onderzoek in de instelling na klachten van personeel. Abrona heeft een nieuw onderkomen gebouwd voor de bewoners. Volgens de inspectie zijn er bij dat proces veel fouten gemaakt. Ook is de nieuwbouw niet altijd even veilig voor de gehandicapten. Zo kunnen ze in een open keuken vrij gemakkelijk bij de messen in de keukenla komen. Daarbij schort het aan de hygiëne.

‘Problemen reeds aangepakt’

Volgens voorzitter Nico Peelen van de raad van bestuur van koepelorganisatie Abrona zijn de problemen al aangepakt. Het management van de instelling is vervangen, net als een aantal medewerkers. Ook zijn vacatures, naar zijn zeggen, alweer vervuld. De problemen zijn volgens hem terug te voeren op een cultuuromslag. “Medewerkers die al heel lang in dienst waren, hadden moeite een omslag in denken te maken. Ze wilden de bewoners te veel beperkingen opleggen omdat ze bang waren dat ze veranderingen niet aankonden. Anderen wilden juist de zorg moderniseren en de gehandicapten veel activiteiten aanbieden, zodat ze een zo normaal mogelijk leven konden leiden.” Volgens de voorzitter speelden de conflicten niet alleen tussen leiding en personeel, maar ook tussen medewerkers onderling. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Lees ook:

Onderzoek naar fraude bij Abrona
Abrona beschuldigd van wanbeleid
Bewoner Abrona stikte in pannenkoek

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden