Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

SP start zoektocht naar misstanden TSN

De SP start een grootschalig onderzoek naar mogelijke misstanden bij Thuiszorg Service Nederland (TSN). De thuiszorgorganisatie is volgens de SP de laatste tijd spectaculair gegroeid en biedt bijna in alle gemeentes thuiszorg aan.
SP start zoektocht naar misstanden TSN

SP-Kamerlid Renske Leijten zegt veel klachten te ontvangen over TSN en start daarom een grootschalig onderzoek naar de organisatie. Leijten: “Uit het hele land krijg ik klachten over TSN. In Amersfoort is het bedrijf flink op de vingers getikt, in Zwolle is een actiegroep ontstaan en uit Den Haag komen veel klachten. De meeste van die klachten komen nota bene van het personeel zelf. Dat is zorgwekkend.”

Trots op TSN

Jan Torny, vertrekkend algemeen directeur van TSN, liet eerder in een interview met Zorgvisie weten dat de groei van TSN nooit ten koste is gegaan van directe zorgverlening. “Onze toetreding tot de thuiszorgmarkt is niet altijd zonder slag of stoot gegaan. Wij zijn door verschillende partijen met argusogen gevolgd. Ik ben trots op het feit dat we hebben kunnen aantonen dat het op een fatsoenlijke manier toch slimmer en efficiënter kan. Er is nooit sprake geweest van gedwongen ontslagen van directe medewerkers of van mensen die terug zijn gegaan in salaris. Bovendien hebben we gewoon de thuiszorg-cao aangehouden en alles in overleg met bonden gedaan. In tegenstelling tot wat je soms over ons hoort.”

Onderzoek SP

Het onderzoek van de SP richt zich niet alleen op de kwaliteit, maar ook op de arbeidsomstandigheden. “Werknemers hebben klachten over het uitbetalen van salaris en het ontbreken van contact met collega’s”, stelt Leijten. “Loonstrookjes kloppen niet, vakantieuren verdwijnen en het personeel moet zelf voor vervanging zorgen. Dat rechtvaardigt een onderzoek: ik wil weten hoe structureel de problemen bij deze thuiszorggigant zijn.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Jan Torny verlaat TSN in 2011
Gemeenten ontevreden over thuiszorg van TSN
Overeenkomst vakbond en TSN over personeel

Zorgvisie nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    John Hutubessy

    Ik werk van af 1 juni 2010 bij TSN.

    De eerste 4 maanden ging het goed met uitbetaling van mijn salaris. Pas vanaf 7 oktober toen de uitbetaling moest geschieden van periode 9 is het mis gegaan en heb ik mijn salaris niet ontvangen.

    Wel ontving ik via mijn mail mijn loonstrook welke ik opende,
    ja hoor een bedrag van € 10,75, waarvoor ik 76,5 uur heb gewerkt
    Mijn uurloon betreft € 9,76 bruto. De berekening van 76,5 x € 9,76 is toch € 746,64 bruto en niet
    € 10,75

    Op vrijdag 8 oktober belde ik met mijn zorgcoördinator van TSN in Beverwijk,
    zij zou zorgen dat ik mijn hard verdiende geld zou krijgen.

    Ik heb een e-mail ontvangen dat alles in orde is, en ik zou mijn geld krijgen.
    Nu een paar weken verder en tot op heden heb ik nog steeds niets ontvangen.

    Toen actie dan maar naar Corry van Os, vakbondsconsulent TSN genomen en ook zij beloofde
    dat ik mijn geld zou krijgen.

    Eindelijk op 21 oktober heb eindelijk mijn geld ontvangen zijnde € 450!!!!
    dus € 296,54 te weinig.

    Weer een e-mail naar Corry van Os gestuurd maar dat heeft niets geholpen.
    .
    Vanaf vorig jaar december zit helaas buiten mijn schuld in de WW.

    Ik ben een goede offset drukker en wil werken ben 55 jaar jong maar in de drukwereld is
    er ook heel weinig werk,

    Er is nu al een maand achterstand met mijn kosten.
    Voor de volgende periode 10 moest ik nog mijn uren briefjes opsturen, want ik had nog 44 uren gewerkt.

    Wat moet ik nou doen, dien ik deze uren ook op geven aan UWV , maar dan trekken zij deze uren af
    van mij uitkering en als TSN niet betaald kom ik steeds in diepere problemen.

    Dan barst de bom los in Almelo en als er niemand iets aan wenst te doen, dan doe ik het.
    Ik doe mijn best om te goed werken maar dan moeten zij mij ook gewoon uitbetalen.
    Op internet vernam ik dat dit een langlopend probleem is.

    Instanties gaan een onderzoek doen, dit kan toch niet dat het zolang moet duren.

    Jantje stopt per 1 januari en straks is het geld weggesluisd van honderden werknemers
    die hun geld nog niet hebben ontvangen, DIT KAN TOCH NIET.
    Dit probleem is al jaren aan de gang, en nog steeds komt er nieuw personeel en die niet worden uitbetaald.
    En niemand doe er wat aan ze gaan verder met onderzoek..onderzoek...onderzoek op het laatst staan er 23.000 werknemers op straat. Lees goed 23000!!!!!!!! En 23.000 zieke mensen komen in problemen

    DENK NA MENSEN....er moet ACTIE WORDEN GENOMEN!!!!!

    Velen zitten in geldnood maar ik heb mijn grenzen er moet nu ACTIE worden genomen!!
    .
    Wij werken met zieke mensen waarvan sommige bijna zijn opgegeven.

    Dus het verzoek aan U Omgaande actie is zeer gewenst om deze problemen opgelost te krijgen
    voordat Jantje er volgende jaar mee stopt want dan wordt het moeilijk.




    Actie ondernemen.

    Op woensdag 3 november, ging ik vanaf mijn woonplaats Haarlem richting Almelo (172km) want daar wachten twee heren op mij van de Vrij Partij Almelo.

    Wij gingen met z’n drieën naar het hoofdkantoor van TSN op de Hofkampstraat 49 in Almelo. Helaas moesten we een uur wachten voordat wij iemand konden spreken , Zij hadden een vergadering, na een uur konden wij terug komen en geholpen worden door iemand van de salaris administratie.
    Ik vertelde haar over mijn problemen over het salaris van periode 9. Zij gecontroleerde mijn uren, en gaf mij gelijk.
    Ze verontschuldigde zich en betreurde dat het zo is gegaan, en dat ik mijn tekort geld volgende week op mij rekening zou krijgen.
    Wij tevreden de deur uit en richting R-TV oost Hengelo waar twee heren van VPA een afspraak hadden, ik mocht ook mee. En onverwachts mocht ik een interview geven op de televisie, over klachten TSN.

    Donderdagochtend 4 november opende ik mijn mail, ja hoor mijn salaris strook is binnen van het tekort geld van periode 9, zooooo snel…….hoe kan dat????? En mijn geld ook!!!!!!! Maar op de loonstrook stond niet periode 9, maar 11 ????? En periode 10 moest ik vandaag op 4 november nog binnen krijgen.
    (TSN heeft 13de maand) Het probleem is dat de administratie van TSN één grote puinhoop is. En het mooist is dat een goede kennis van mij, ook werkzaam bij TSN, die heeft een blanco loonstrook!!!!!!!! gekregen en daar staat ook periode 11 op.
    En zo maakt TSN veel personeelleden gek.
    Zo erg dat heel veel mensen die bij TSN werken het maar opgeeft en stopt met werken want doordat TSN niet uitbetaald raken ze in geld problemen. Bewijs hebben we genoeg heren van de SP meldpunt Amersfoort, stop maar met het onderzoek. Neem Actie voor dat Jantje volgende jaar vertrekt.

    WIJ MOETEN ACTIE ONDERNEMEN IEDEREEN DIE ZIJN GELD NOG NIET HEEFT ONTVANGEN
    MAIL MIJ DAN KUNNEN WIJ MET ZIJN ALLEN ACTIE ONDERNEMEN.!!!!!!!!
    .

    Groetjes,

    John Hutubessy

    Email: jbhutubessy@hotmail.com
    Tel: 06 10681689


    ps. Wij hebben nog maar 2 maanden de tijd, Jantje vertrekt

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden