Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties32

Zorgbelang: ‘Klachten over CAK houden aan’

Mark van Dorresteijn
Per week komen er circa tien klachten binnen over het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Dat meldt Zorgbelang Drenthe.
Zorgbelang: ‘Klachten over CAK houden aan’

Het CAK berekent de eigen bijdrage die mensen moeten betalen voor AWBZ-zorg. Maar daarbij gaat veel mis, want per week krijgt Zorgbelang hierover uit de provincie gemiddeld tien klachten binnen. Afgelopen maand kwam het aantal zelfs op 62, volgens Zorgbelang.

Klachten

“De klachten gaan bijvoorbeeld over brieven met tegenstrijdige informatie, slechte bereikbaarheid en fouten in de berekening”, vertelt Sven Romkes van Zorgbelang Drenthe tegenover RTV Drenthe. “Vooral ouderen en zorgbehoevenden moeten er toch van uit kunnen gaan dat de informatie klopt. Het ministerie beloofde vorig jaar rond deze tijd beterschap. Nu moeten we vaststellen dat er helemaal geen beterschap plaatvindt, maar dat het aantal klachten zelfs toeneemt.”

Landelijke politiek ingeschakeld

Romkes vertelt dat opnieuw de landelijke politiek is geattendeerd op de aanhoudende problemen. Ook gaat Zorgbelang in gesprek met Drentse Kamerleden. “Daarbij hebben we nu zesmaal geprobeerd een afspraak te maken met het CAK, maar telkens wordt de afspraak afgezegd. Blijkbaar vinden ze het minder interessant om daarover in gesprek te gaan. Ondertussen zijn er heel veel mensen in Drenthe die niet meer weten wat ze moeten doen. Zij zitten tot aan de nek in hun eigen administratie.”

‘Minister moet ingrijpen’

SP-Kamerlid Renske Leijten is verbaasd over het bericht dat de stroom klachten over het CAK weer aanzwelt. “Het CAK zou zijn dienstverlening verbeteren, dit wordt ons al jaren beloofd. Ik wil zo snel mogelijk opheldering over de nieuwe geluiden van foute informatie en verkeerd verstuurde brieven. Ook moet duidelijk worden of het CAK wel bereikbaar is.” Leijten wijst erop dat al in 2007 beterschap werd beloofd door oud-staatssecretaris Bussemaker. “Het is werkelijk onbestaanbaar dat drie jaar later de problemen nog steeds niet zijn opgelost. Er is ons beloofd dat het prioriteit nummer één zou zijn dat mensen snel en correct geholpen zouden worden. Nu het CAK weer faalt, moet de minister maar gewoon ingrijpen”. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

CAK betaalt ex-directeur acht jaar door

FNV hekelt CAK

CAK is onzorgvuldig met bezwaarschriften

CAK gaat dossiers sneller afhandelen

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

32 REACTIES

  1. Ik wil eigenlijk een melding maken over de CAK, in 2009 was de CAK al voor de NOS journaal verschenen met betrekking tot een slordige administratie waar de clienten de pineut van waren. Uiteindelijk hadden zij belooft dat het een jaar lang zou werken wat ook inderdaad het geval was maar toen de einddatum verstreken was begon al de problemen weer. Ik ben zelf inwonend bij Heliomare wonen en heb een schuld van meer dan 3000 euro terwijl een maand van tevoren ik contact met ze het opgenomen en zij verrmelden dat ik maar 1500 schuld had die inmiddels al was afbetaald voordat ik op de hoogte was gebracht van de 3000 euro schuld, zo is dat ook het geval met meerdere mensen waar ik mee samen woon waaronder 1 die haar complete whajong moet inleveren en nog in het rood kwam te zitten. nu leen ik haar elke maand geld zodat zij rond komt samen met andere mensen maar er moet een einde komen aan hun slordige administratie, persoonlijk omdat ik zelf een ICT diploma heb en weet hoe een programma in ieder geval werkt weet ik dat met goede onderhoud een programma gewoon doet waarvoor het is geprogrameerd en aangezien het een jaar lukte zonder problemen met het CAK van de periode van 2009 tot 2010 bewijst het eigenlijk dat de clienten meer de dubbe zijn van een menselijke fout dan een computer fout.

  2. Lees alle reacties
  3. Ook ik heb buitengewoon slechte ervaringen met het CAK. Ze kleden ouderen financieel compleet uit, maken foute berekeningen, laten vervolgens maanden niets van zich horen, zijn zeer onfatsoenlijk in het telefonisch contact, als dat al lukt, en uiteindelijk krijg je werkdenemers gespecialiseerd in bedreiging en afpersingstechnieken aan de telefoon.
    WAT EEN INCOMPETENTE, ONMENSELIJKE EN WEERZINWEKKENDE INSTANTIE.
    En dit alles met goedkeuring van onze overheid. In wat voor een land leven we?

  4. Wij krijgen aan de lopende band post van het CAK voor iemand die niet op ons adres woont. We hebben het steeds retour gezonden en op de achterkant van de envelop aangegeven dat de geadresseerde een onbekende is op het adres, maar ze blijven maar sturen.
    Tot vijf keer toe geretourneerd, gebeld en gemaild, maar niks helpt. Het lijkt wel of alles daar langs elkaar heen werkt, en niemand de administratie eens op orde maakt. Ik heb geen idee of het belangrijke post is voor degene waar het voor bestemd is, maar daar kan ik dan ook niets aan doen.

  5. het is een vreselijk zootje bij dat cak. nadat mijn moeder overleden was werd ik gebombardeerd met foutieve rekeningen en zaken die ik zou moeten terugbetalen terwijl ik alles altijd keurig op tijd betaalde permaand voor haar….je schrikt je dood van de aanslagen die je krijgt..er klopt werkelijk niets van. ik weet me gewoonweg geen raad met al die foutieve post. dan maken ze je 3000 over dan maken ze je 5000 over en dan krijg je weer rekeningen van 6000 of nog hoger…zonder vermelding allemaal wat en hoe het allemaal is. je kan nergens wijs uit worden….tot wie moet ik mij wenden om uit deze helse toestand te komen? ze zorgen dat je in een zenuwinrichting komt….het is werkelijk niet normaal dat dit soort zaken bestaan in nederland..

  6. Nou, bij mij is het ook al een puinhoop wat betreft CAK. Een aantaljaren geleden al en nu weer met de eigen bijdrage.
    CAK schuift de schuld bij het CIZ.
    Hoezo schuld, CAK is toch diegene die de rekeningen int…
    Ik heb mijn hulp moeten stopzetten, omdat ik het niet kan betalen.
    Wat is duurder: hulp, of in het ziekenhuis liggen??

  7. Mijn moeder heeft ruim 5.000 euro ontvangen, terwijl ze daar geen recht opheeft. CAK wil dit niet/kan dit niet wijzigen in de administratie. Lijkt leuk, maar moest in 2010 nog bedragen terugbetalen uit 2007 met negatieve gevolgen voor aftrek inkomstenbelasting.

  8. Al tijden wordt ik achtervolgd door het CAK over een vordering die drie jaar geleden is ontstaan van ruim 500 euro. Omdat ik niet weet waar het over gaat heb ik al een paar keer gevraagd om een toelichting maar die geven ze niet. Nu krijg ik aanmaningen maar weet geeneens waar het over gaat. Ik moet betalen en daarmee basta. Het is toch normaal dat als je een rekening stuurt dat je dan tenminste begrijpt waar het voor is?

  9. het kan nog erger ik ben al bezig met een bezwaar vanaf november 2010. het probleem ook al door gegeven naar de Nationale Ombudsman het cak moet reageren binnen drie weken is beloofd aan de ombudsman nu maart 2011 gisteren een telefoontje gekregen van het cak de bezwaar brief is binnen gekomen maar niet de bewijzen nu ik kan vertellen dat alle bewijzen aan de brief vast zaten je komt geen meter verder. en dan moet je lezen dat mensen die gewoon werken en geld zat hebben zo maar 500 euro krijgen dit is te gek voor woorden. wij als chronisch zieken hebben ook al weinig aftrek van de belasting in mijn geval verlies ik per jaar 1000 euro door deze nieuwe regels. deze regeling moet niet meer door deze instantie gedaan worden wat een puinhoop.

  10. Ik wacht al van december 2011 op mijn eenmalige uitkering voor chronische zieken. En tot heden niets ontvangen omdat het geld naar een foutief gironummer is overgemaakt. Ik moet wachten totdat ze het geld terug hebben van desbetreffende en daarna krijg ik het. Maar van een kale kip is niets te plukken he. Het was belastinggeld en daarom konden ze het maar een keer uitbetalen en moet ik wachten tot het terug is.

  11. vanaf oktober 2010 ben ik aan het proberen een rekeningnummer voor een WTCG beschikking door te geven. 1e maal met antwoordkaart CAK opgave rekeninummer 2e maal per mail. Deze blijkt na telefonisch contact ook niet verwerkt te zijn en men verzoekt mij deze opnieuw te mailen. Inmiddels is het februari dus na 4 maanden is het CAK niet gelukt een rekeningnummer in te voeren. Het wordt de hoogste tijd dat de politiek hier ingrijpt. Dit terwijl bij andere afdelingen van het CAK het rekeningnummer wel bekend is, maar men hier bij de afd WTCG in het kader van privacy geen gebruik mag maken!!!!

  12. De informatie en werkwijze van het CAK IS ZEKER NIET IN DE HAAK!
    In oktober beschikking ontvangen met mededeling dat tegemoetkoming eind december 2010 wordt overgemaakt, direct bijgevoegde antwoordkaart geretourneerd.
    In december contact opgenomen. Reactie van medewerker dat de antwoordkaart verwerkt is en het geld eind december op de rekening staat.
    In januari contact opgenomen met de informatielijn: leverde de reactie op dat de antwoordkaart pas voor kerst was binnengekomen, maar verwerkt is en in de 3e week van januari 2011 wordt uitbetaald.
    Afgelopen week wederom gebeld, medewerker antwoorde dat uitbetaling 31 januari gaat plaatsvinden…..
    Als ik de geluiden om mij heen hoor en lees wordt het de hoogste tijd in te grijpen!

  13. Het CAK is een ramp.
    Mijn broer heeft een WAO uitkering en moet 490,00 euro eigen bijdrage betalen.
    OOk komen ze met facturen op het einde van het jaar.
    Deze bedragen kloppen echt niet ze houden vol dat facturen niet zijn betaald ondanks bewijzen op de prive*rekening.
    Tot wie kan ik mij wenden,

  14. schandalig hoe CAK met haar clienten omgaat.ze komen met naheffingen waar je niets van begrijpt, die dan ook nog accuut betaald moeten worden en de gelden die zij beloven uit te keren, kun je lang op wachten!!!!Mijn zoon komt nog in de financiele problemen door dit gehannes , maar dat boeit die mensen daar niet

  15. Grrr ik ben al lang beschikt voor een wtcg van 500 euro maar heb door ‘een probleem in de IT'(lees automatisering) nog steeds geen beschikking ontvangen !!! Tussen wal en schip omdat mijn beschikking niet automatisch uit het systeem rolt terwijl ik er wel recht op heb !!! Ik weet niet waar ik moet klagen want het CAK roept alleen maar dat ze niet weten hoe het komt… Om zoooooo moedeloos machteloos kwaad van te worden… En als zij nou de enige instantie waren waar je tegenaan moet boksen 🙁

  16. ik heb al 3x gebeld voor n brief ze hebben bij bij n verkeerde berekening gemaakt voor eigenbijdrage permaand
    en elke keer zeggen ze ja mevrouw we sturen uw n brief per post toe we zijn in middels 3 maanden verder ik heb nog geen brief dus kan ik nog niet er tegen in gaan om mijn berekeing te laten veranderen zou deze maand n extratje krijgen nou mooi niet want er lag n hoge rekening van de cak die helemaal niet klopt daarna zal de brief wel komen als dat afgewerkt is en ik er niks meer tegen kan doen ze moeten heel die cak op doeken en zorgen voor n betere zorg voor de mensen
    ze pikken alles bij de oudjes en chronische zieke mensen weg
    en maar betalen

  17. en omdat deze functie zonodig naar het cak moest ben ik mijn baan kwijt geraakt waarvoor dank een die trut van een ross en klootzak van een hoogervorst. maar goed die bussemaker en klink waren ook niet veel beter. tering overheid “bedankt” voor het afnemen van mijn baan en het geen enkel greintje van begrip tonen.

  18. hoe is het mogelijk dat het cak die de wtcg behandeld ,mensen een algemene tegemoetkoming geven die het zelfs op t.v hebben gezegd het aan een goed doel gaan geven (niks mis mee)maar ik heb een man die al 10 jaar kanker heeft ,die de ene behandeling na de andere ondergaat ,waar ik al 10 jaar mee naar leiden rijd ,die al 2x een beenmergtransplantatie heeft gehad en daar nog de nawerkingen van heeft ,die weer aan de chemo is
    en dan hoor je van iemand die rugklachten heeft en onder behandeling is bij een fysiotherapeut ,maar wel werkt
    €500 krijgt en mijn man €0
    er is niemand die mij dat kan uitleggen ,het cak stuurt me naar de ziektekostenverzekenaar en de die stuurt me terug maar het cak
    een grote rommel daar
    kan er niet anders van maken

  19. Een paar jaar geleden kreeg ik voortdurend rekeningen van het CAK terwijl mijn man al jaren daarvoor overleden was. Wat ik ook schreef, mailde of belde…ja mevrouw komt in orde….Een paar weken later weer hetzelfde verhaal. Het ging zelfs een paar jaar door en eindelijk eindelijk kwam een beetje snugger iemand er achter dat een medewerkster een verkeerd nummer invulde.

  20. Ik begeleid iemand via PGB zodat hij zelfstandig kan blijven wonen.
    Nu heeft het CAK volledig eigenbijdrage ingehouden ,terwijl meneer bijstands niveau heeft, zijn nu ruim een half jaar verder en nu zou eindelijk het geld onderweg zijn, echt Belachelijk!!
    CAK hoeft toch geen 6 maaanden over een berekening te doen.

  21. Het is voor mij ale jaren dat het niet goed gaat,het is treurig dat mensen jong of oud die hulp en ondersteuning nodig hebben niet weten waar zij aan toe zijn, omdat het CAK of helemaal niet of helemaal onjuiste bedragen laten betalen en dan krijg je wel op opmerking aan de telefoon,betaal maar wij betalen terug, nou geloof het maar niet.Ik moet nog de eigen bijdrage over 2009 betalen en dus daarna over 2010.Goed ik ben boekhouder en weet wat reserveren is, maar als je dat niet in de vingers hebt,of niet kunt, het is ronduit schandalig dat namens de overheid zo n instelling zulke wanprestaties leveren.Ik heb nog een heel negatieve opmerking die ik hier niet wil plaatsen omdat het wellicht duidelijk wordt wie hier klaagt.De eigen bijdrage moet in mindering van de hulp-kosten komen, nu homaar,er kan niet eens gerekend worden.Wat doen de politieke partijen hieraan ??? Naar buiten in ieder geval totaal niets.!!!!!!
    Een de hulpbehoevende mensen met de problemen laten zitten. Nu krijg je ook nog dat je wmo eigen bijdrage Mag betalen en via de awbz,beiden houden in en jij maar teveel betalen,Dus zo wordt er omgegaan namens de overheid met haar onderdanen.SCHANDALIG, ONGEHOORD.

  22. Was vanmorgen bij een client(ben verzorgende thuiszorg) die een brief van SVB had ontvangen dat het CAK gemeld had dat mv in een instelling zat en zodoende werd haar aow uitkering met dik 700 euro verminderd. Mevr woont gewoon thuis.Heb SVB gebeld en daar werd ik doorverwezen naar CAK. Mv haar zoon gaat het verder afhandelen, daar heb ik geen tijd voor om lang bij CAK in de wacht te zitten. Hoop dat het goed komt. Mv kreeg miv sept nog een bedrag van 219 euro elke maand.

  23. CAK stelt al jaren dat zij haar dienstverlening wil verbeteren, maar jarenlang is het een grote puinhoop. Al vanaf het begin van de invoering van de WMO is gebleken dat het centraal administratie Kantoor in den Haag niet in staat is om ,de haar oplegde taak, maar behoren uit te voeren. Gehandicapten en ouderen die afhankelijk zijn van deze WMO zijn van de bureaucratische werkwijze van CAK de dupe en een verbetering van dienstverlening lijkt er in de nabije toekomst niet in te zitten. Net als het versturen van rekeningen ter inning van de eigen bijdrage is CAK nauwelijks in staat gebleken tot communicatie met de doelgroep.|Je wordt van het kastje naar de muur gezonden en ontvangt aan de lopende band grote hoeveelheden aan facturen van bedragen die soms meerdere malen opnieuw zijn betaald en later teruggestort door CAK zelf met de mededeling dat er geen bedragen ter mijner laste opstonden, om daags daarna voor dezelfde posten weer een aanmaning te sturen onder bedreiging met een incasso procedure omdat de betaling termijn zou zijn overschreden .Zelf heb ik mijn huishoudelijke zorg laten intrekken door de dienst zorg & samenleven, juist vanwege het gegeven dat ik hele pakken rekeningen ontving ,waarvan later is gebleken dat er fout op fout werd gestapeld.
    Mijn dagelijkse telefoon gesprekken met het CAK hebben mij kopschuw gemaakt nog langer gebruik te maken van WMO regelingen en voorzieningen waarvoor CAK de inning van eigen bijdrage doet. De dienstverlening van het CAK doet mij een beetje denken aan die van UPC. Zelf zeggen naar aanleiding van eigen onderzoek is gebleken dat haar klanten hartstikke tevreden zijn, terwijl overduidelijk is gebleken dat er nog wekelijks tientallen klachten blijven binnenstromen bij gemeente en gehandicapten belangen organisaties. Ik heb al jaren een PGB AWBZ waarvan het zorgkantoor van AGIS de eigen bijdrage, jaarlijks, van het toe te kennen bedrag aan PGB ,aftrekt, een systeem dat veel beter werkt dan het weinig inzichtelijke geklungel van CAK

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.