Op dit moment mag in noodsituaties vanaf de ziekenhuisdaken worden gevlogen. Atsma wil van deskundigen horen of er ook in niet-levensbedreigende situaties ’s nachts veilig kan worden geland en opgestegen van die daklocaties. De Inspectie Verkeer en Waterstaat vindt dat het aantal nachtelijke vluchten tot een minimum beperkt zou moeten worden, omdat ’s nachts vliegen ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch altijd minder veilig is dan overdag.
Duidelijkheid in april
Atsma is er veel aan gelegen om begin april duidelijkheid te geven. Als de deskundigen onder aanvoering van Benno Baksteen, voormalig president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, een positief advies geven over uitbreiding van de nachtelijke vluchten dan zijn de bezwaren van tafel, meent hij. De staatssecretaris wil “de grootst mogelijke rek opzoeken omdat het om mensenlevens gaat”. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
Ergernis over verbod nachtvluchten traumaheli
Traumahelikopter Erasmus MC in 2011 ook ‘s nachts
‘Traumahelikopter voor zieke kinderen thuis’
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Als er geen levensbedreigende situatie is: 1. hoe kan je dat nou precies weten in zo’n SEH situatie, 2. voordeel van de twijfel zou ik graag krijgen in de situatie 3. de snelheid van hulp bepaalt vaak ook de mate van morbiditeit en restverschijnselen 4. er zijn levensbedreigende situaties waarbij je geen bal meer kan doen, bijv. iemand met een ernstig hersenletsel met hersenzelling (via funduscopie als snel te zien). Dus staatssecretaris: blijf bij je leest en personeel: jullie maken zelf wel uit. helaas is het altijd weer : proima maar niet in mijn achtertuin.
nachtelijke helicoptervluchten rondom het drukbevolkte VUmc zullen voor veel nachtelijke overlast zorgen. Is de meerwaarde voor de nachtelijke traumazorg wel bewezen?