Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Onduidelijkheid over bijbetalingen in de zorg

Bij tien procent van de verzekerden die toestemming nodig hebben, wordt een behandeling uitgesteld omdat toestemming van de zorgverzekeraar uitblijft. Dat blijkt uit een onderzoek van Nivel. Ook over de bijbetalingen voor zorg en het eigen risico heerst onder verzekerden verwarring.
Onduidelijkheid over bijbetalingen in de zorg

Van de klanten bij wie de zorgverzekeraar toestemming moest geven voor een behandeling, moest drie kwart langer dan een maand wachten. Acht procent van de ondervraagde zorgverzekerden zegt een bezoek aan de arts of medicijnen te vermijden vanwege de kosten. Bijna een derde van de ondervraagden weet niet voor welke zorg zij moeten bijbetalen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg, Nivel. Bejegening en telefonische bereikbaarheid van de zorgverzekeraars zijn verbeterd.

Kiesbeter.nl

Nivel heeft het onderzoek uitgevoerd om de kwaliteit en dienstverlening van zorgverzekeraars te peilen. De scores worden gepubliceerd op de website kiesbeter.nl om verzekerden te helpen bij hun keuze voor een verzekeraar. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 7260 verzekerden.

Plastische chirurgie

“Het gaat waarschijnlijk vooral om plastische chirurgie,” verklaart woordvoerder Wouter Kniest van Zorgverzekeraars Nederland de wachttijd voor mensen die toestemming nodig hebben voor een behandeling. “Door de overheid is dit uit het pakket gehaald. Zorgverzekeraars moeten bij een aanvraag onderzoek doen f er medische noodzaak is tot een ingreep.” “Wij vermoeden dat het gaat om experimentele behandelingen, die nog niet direct in het pakket zitten, aldus Dolf de Boer, onderzoeker van Nivel. “Let wel, het gaat alleen om de mensen die toestemming nodig hebben. In het onderzoek zijn dat 100 mensen van de ruim 7000 ondervraagden. Voor de overgrote meerderheid staat het besluit van de verzekeraar al klaar.

Zorg mijders

Het aantal mensen dat zorg mijdt vanwege de kosten, zeven tot acht procent, werpt volgens De Boer vragen op: “Wie zijn deze mensen? Gaat het erom dat ze de kosten niet kunnen betalen? Er zou meer aandacht moeten zijn voor de oorzaak van het mijden van zorg. Zeker nu de zorg steeds duurder wordt.”

Bijbetalen

Onduidelijkheid blijkt vooral te bestaan bij mensen over of ze wel of niet moeten bijbetalen voor een behandeling. De helft van de mensen geeft aan dat vooraf niet te weten. Volgens onderzoeker Dolf de Boer is een mogelijke reden dat de regels steeds ondoorzichtiger worden: “Het basispakket verandert ieder jaar, verzekerden betalen een eigen bijdrage en daar loopt dan ook weer een eigen risico doorheen.” Volgens Zorgverzekeraars Nederland zitten de bijbetalingen vooral in de niet-preferente producten. “Bijvoorbeeld andere dan de voorgeschreven medicijnen of een luxere uitvoering van hulpmiddelen. Mensen kunnen vooraf checken op de website van de zorgverzekeraars hoeveel ze krijgen vergoed. Ook zorgaanbieders moeten daar vooraf goed informatie over geven.” (Zorgvisie - Carolien Stam)

lees ook:

Schippers: 'Zorgverzekeraars moeten selectiever gaan inkopen...
‘Marktwerking zorgverzekeraars nog ver te zoeken’
Schippers juicht kwaliteitscriteria zorgverzekeraars toe
‘Geen vangnet voor verzekeraars’

Carolien Stam

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden