Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘IGZ en UMCG hebben gefaald bij baby Jelmer’

Annelies Vermeulen
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) hebben gefaald in het onderzoek naar baby Jelmer en de operatie waarbij de zes weken oude jongen ernstig lichamelijk en verstandelijk gehandicapt raakte. Dat concludeert de Nationale Ombudsman in een rapport.
‘IGZ en UMCG hebben gefaald bij baby Jelmer’

Het UMCG heeft volgens de Ombudsman ‘kil, afstandelijk en zelfs berekenend’ geopereerd. En de IGZ heeft zo ernstig gedisfunctioneerd in de zaak ‘dat elke beschrijving getart wordt’. De Ombudsman stelt dat hij dergelijk disfunctioneren nog nooit eerder is tegengekomen in zijn ervaring met de overheid. Het UMCG ontkent informatie te hebben verhuld of achtergehouden in de zaak van baby Jelmer.

Ernstige fouten

Baby Jelmer moest onder het mes wegens verstoppingen in zijn darm. Na de ingreep bleek dat hij een zware hersenbeschadiging had opgelopen. De jongen was verstandelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt geraakt. Zijn ouders wilden weten wat er was gebeurd en stuitten daarbij jarenlang op een muur van onwil. Het ziekenhuis gaf geen opheldering. De inspectie presenteerde pas na ruim drie jaar een rapport waarin werd geconstateerd dat er bij de operatie ernstige fouten waren gemaakt. De IGZ trok het rapport echter in het voorjaar van 2011 plotseling in. De betrokken inspecteur werd van de zaak gehaald. Er kwam een nieuw rapport waarin werd gesteld dat er geen fouten waren gemaakt. De ouders brachten de zaak deze zomer via het radioprogramma Argos naar buiten. De Ombudsman stelde daarop een onderzoek in.

Mistgordijn

De Ombudsman concludeert dat het ziekenhuis heeft geprobeerd een mistgordijn op te trekken en de oorzaak van de hersenbeschadiging van Jelmer wilde verhullen. De ombudsman zegt over de IGZ dat de organisatie slecht werk heeft geleverd. Zo duurde het veel te lang voordat er een rapport kwam. Omdat de inspectie van mening was dat de kwaliteit van het onderzoek slecht was, en bovendien de betrokken specialist en het ziekenhuis de IGZ onder druk zetten, heeft de inspectie besloten het belastende rapport terug te trekken en andere conclusies te presenteren, aldus de Ombudsman.

Financiële compensatie

De advocaat van de ouders van baby Jelmer, John Beer, vindt dat het UMCG en de inspectie de ouders financieel moeten compenseren voor de advocaatkosten en immateriële schade die ze sinds 2007 hebben geleden. Hij wil ook dat er een vergoeding komt die de verzorging van Jelmer levenslang dekt. Beer zegt te verwachten dat de beide instanties op eigen initiatief contact opnemen om excuus te maken en te praten over de financiële compensatie. Volgens Beer is er inmiddels ‘een vorm van overleg’ met het ziekenhuis gaande. Hij hoopt eindelijk alle feitelijke informatie over de operatie boven tafel te krijgen. Op die manier kan duidelijk worden wat er is misgegaan.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer wil snel een debat met minister Schippers van Volksgezondheid over het falende onderzoek van de inspectie. Schippers noemt het in een eerste reactie ‘de ergste nachtmerrie voor ouders, als dit jouw kind overkomt en als de calamiteit niet goed wordt behandeld’. Na het kerstreces reageert de minister op de bevindingen van de Nationale Ombudsman. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)

Lees ook:

IGZ wil plan tegen babysterfte van ziekenhuizen

Gynaecoloog berispt om schuld aan dood baby

Bert Bruggeman is influencer of the year 2011Babysterfte het hoogst in Friesland en Groningen

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Prima rapport van de Nationale Ombudsman, waar het de gang van zaken rond baby Jelmer betreft.
    Het oordeel van de Nat.Omb. over het optreden van IGZ, is echter een open deur intrappen.
    IGZ legt al vele jaren systematisch alle meldingen van individuele burgers naast zich neer, omdat het dan zogenaamd niet om structurele misstanden gaat, behalve dan als het om misstanden gaat die de publiciteit halen.
    Ik heb persoonlijk ervaren dat de inspecteur een instelling in bescherming nam tegen een klagende cliënt en dat nog zelf toegaf ook.
    En nu durft IGZ zelfs te beweren dat de Nat.Omb. IGZ ten onrechte diskwalificeert.
    Opheffen die club, dat lijkt me een prima bezuiniging!!!

  3. ‘kil, afstandelijk en zelfs berekenend’ Hoe herkenbaar in de zorg in Nederland:
    – 2 artsen die een labuitslag met de diagnose kanker ondertekenen en de patiënt gewoon laten rondlopen en niets doen
    – als bovengenoemde fout dan boven water komt door een arts van een andere vakgroep die ook toegang heeft tot het dossier en niet te ontkennen valt hoor je van het ziekenhuis ook totaal niets.
    En die 2 blundererende artsen waren ivm vakantie waarnemers waarvan we eerst de namen niet kregen en de 1e naam die we toch kregen bleek van een arts te zijn die vlak daarna toch al niet meer werkzaam zou zijn in dat ziekenhuis
    – een ander geval waarbij artsen tot 3x toe bij patiëntencontact verzwijgen dat tijdens een operatie niet alles goed is gegaan en dat ook verzwijgen in het dossier voor de interne en externe artsen die vervolgens de kankerbehandeling overnemen. Als vervolgens de externe arts de waarheid boven water krijgt hoor je ook niets meer van de verzwijgende artsen terwijl deze waarheid tot gevolg heeft dat de radiotherapeut bestraling niet meer ziet zitten.
    Ik heb al langer geen vertrouwen meer in de Nederlandse zorg. Zou het soms fout zijn gegaan toen de patiënt cliënt werd en er alleen maar over productie wordt gesproken?????

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.