Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Langdurige zorg kampt met 700 hinderlijke regels

Circa 230 instellingen voor langdurige zorg hebben in twee maanden tijd 700 meldingen gedaan van hinderlijke regels. De regels die zijn gemeld, worden de komende tijd bekeken en aangepakt, stelt staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten.
Langdurige zorg kampt met 700 hinderlijke regels

De staatssecretaris riep in juli dit jaar de langdurige zorg op om hinderlijke regels te melden. De actie is onderdeel van een afspraak in het regeer- en gedoogakkoord. Daarin hebben VVD, CDA en PVV afgesproken dat zij proeven gaan doen met regelarme instellingen.

Regelarme zorg

In 2012 gaan diverse instellingen uitproberen of zij met minder regels kunnen werken. Veldhuijzen van Zanten maakte bekend dat 28 zorgaanbieders volgend jaar met experimenten gaan uitzoeken welke regels echt nodig zijn. Twee instellingen, Opella en De Hoven, gaan zelfs volledig regelvrij werken. Het idee is dat door minder papierwerk meer tijd aan de zorg kan worden besteed en het mogelijk wordt om beter te luisteren naar de wensen van de ouderen en gehandicapten.

Opella

Zorgorganisatie Opella start vanaf vandaag met het experiment. De organisatie denkt naar eigen zeggen klantgerichter te kunnen werken met “functionele regels, in plaats van onnodige regels”. Medewerkers krijgen hierdoor meer tijd voor de klant. “De medewerker hoeft immers niet meer allerlei gegevens te registreren. Met de klant wordt afgesproken welke ondersteuning hij of zij graag wil. Deze afspraken worden vastgelegd in een plan. Voor de ene persoon betekent dit meer tijd voor een dagelijkse wandeling; de ander geeft liever de voorkeur aan een goed gesprek of een keer samen iets lekkers bakken. De nieuwe aanpak start op Opella-locatie Walraven in Bennekom en wordt daarna verder uitgerold over de organisatie.”

De Hoven

De Hoven startte op 1 juli al met het afschaffen van de regels. Op drie afdelingen werd voor een bepaalde periode de dwingende werking van protocollen, regels, beschreven processen en registraties stopgezet. Jannie Nijlunsing, bestuurder van De Hoven, stelt dat de doorgeslagen regelgeving vaak een hogere kwaliteit van leven in de weg staat. “Onze bewoners hebben meer behoefte aan aandacht dan perfect nageleefde protocollen. Het gaat ons erom dat ouderen zo veel mogelijk kunnen doorgaan met het leven dat zij gewend zijn. Vaak kunnen zij zelf heel goed aangeven welke ondersteuning en zorg zij daarbij nodig hebben. Daar is in de zorg de laatste jaren veel te weinig naar geluisterd, dat moet anders.” Als voorbeeld noemt Nijlunsing een echtpaar waarvan de man graag een bedhek wil voor zijn vrouw. “Dit is een vrijheidsbeperkende maatregel die ontmoedigd wordt in de zorg. Te veel van deze maatregelen zorgen namelijk voor een korting op het tarief. In dit geval zouden we beter af zijn zonder deze regel.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Staatssecretaris maakt plannen tegen bureaucratie bekend
Aanbieders gaan onnodige bureaucratie melden
Ggz-personeel veel tijd kwijt aan administratie en bureaucratie

Gerelateerde tags

8 reacties

  • no-profile-image

    adje rem

    Wat is het verschil tussen regeltjesmakers en patienten??
    De eersten,onwetend, eisen , de anderen,machteloos, vragen.De regelaars herkennen zich nooit in welke kritiek dan ook. Patienten in dit land overlijden,
    GEREGELD, en altijd volgens protocol.Nederland wordt of is toch REGELTJESLAND.

  • no-profile-image

    jaap schoonbeek

    is het afschaffen van regelgeving of protocollen niet een stap terug want dan is iedereen weer vogelvrij om invulling tegeven aan zijn werk beleving en contact voorkeur naar clienten dit bevorderd voorkeur posities.

  • no-profile-image

    mechtild Rietveld

    Het zou ook goed zijn als de regels voor het contracteren met zorgverzekeraars zouden worden afgeschaft (door de zorgverzekeraars). Daar heb je een batterij beleidsmensen (dus niet-hulpverleners) voor nodig om te voldoen aan de vele vragen die 'punten' opleveren. Als je die punten niet haalt, geen contract en in veel gevallen dan maar 60% vergoeding van de zorg, als de zorgbehoevende toch voor jou kiest! Een straf voor zorgbieders die niet gekozen worden door de zorgverzekeraars maar wel door de verzekerden!
    Mechtild Rietveld (Opvoedpoli, jeugdGGZ)

  • no-profile-image

    Victor

    Op zich een prima initiatief maar belangrijk is het om niet te vergeten dat adequate persoonlijke zorg begint met een gemeenschappelijke visie op de zorgvrager,zijn wensen en de wijze waarop daar wel of niet invulling aan gegeven kan worden.

  • no-profile-image

    adje rem

    Worden binnenkort ook de niet falende=gewoon sjoemelende managers eruit geregeld?? Gaan de handen aan het bed nu voor patienten zorgen i.p.v. een sluitende protocolnalevingsadministratie?? Wordt de bestuurlijke functie van managers binnenkort alleen nog maar een middenklasse-auto ?? Daarin herkennen ze hun EGO zeker niet, als die al daarin past ??

  • no-profile-image

    jenneke

    Hoop dat leiders in de zorg, ook zonder regels hun verantwoording naar bewoners en samenleving waarmaken. Verantwoorde controle blijft immers altijd nodig!

  • no-profile-image

    Kees

    Beste bezorgde, Waren het niet de professionals en beroepsverenigingen die de protocollen e.d., al dan niet ism VWS en igz, opstelden?

    Graag zsm managers en professionals die met zo min mogelijk verantwoording hun verantwoordelijkheid willen nemen, ook als niet in protocollen is voorzien.

  • no-profile-image

    bezorgde

    Fijn, mogen professionals en patiënten zelf weer eens denken en bepalen wat wenselijk is ipv bobo's die aanvinklijsten controleren en steeds meer indicatoren gaan bedenken. Hopelijk wordt er dan niet gelijk weer bezuinigd op die handen aan het bed.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden